Jagoš 4×4 ? Žádný vtipy !
![](https://www.griptv.cz/wp-content/uploads/2012/08/jaxj25_502de443ea756.jpg)
Proč byl vlastně vytvořen pohon 4×4 pro osobní vozy ? Protože Audi potřebovalo sériově vyrábět automobil s pohonem 4×4, aby ten samý automobil (akorát že upravený apod.) mohli použít pro závody v rally. Jednalo se tehdy o Audi Quattro s pohonem všech kol Torsen. Ten pomocí reinkarnací přežil dodnes a Audi se nápisy Quattro pyšní i dnes na nových automobilech, který tento pohon mají. Jenže Audi nebylo samo, kdo se chtěl napít z tohoto mocného poháru slávy 4×4 osobáků. Všichni si vzpomeneme na modržluté Subaru Impreza, které Colin McRae tolik proslavil. Subaru bylo další a pak už se to všechno sešlo ráz na ráz. BMW vytvořilo xDrive, který s přímým porovnáním se slavným Quattrem je lepší. Další třeba byl Volkswagen se slavnou Haldexovou spojkou, Mercedes s 4Matic apod. Jenže teď vstoupil do hry i další hráč.
Já, jakožto uznavač moderních a uhlazených gentlemanů jsem měl vždycky slabost pro (vyslovuj hluboce a dlouze) JÁÁÁÁÁÁÁGUÁÁÁÁÁÁR. Ano, Jaguáry nemají chybu. Zadokolky, co mají prezentovat ne takový přepich jako Rolls-Royce, ale mnohem větší přepych než jiná auta mohou nabídnout v dané třídě. Už jen to, jak v novém modelu tlačítko start pulsuje jako srdce nebo výdechy klimatizace se pozvolna otevírají a probouzejí tak celý vůz k životu. Ach, musím si hned sjednat schůzku v nejbližším dealerství.
Jaguár je taková modla Anglie. Tyhle auta s číčou, která vyskakuje z kapoty jsou fenomenální. Možná mi řeknete, že Angláni mají třeba McLaren nebo Rolls-Royce. Ale věřte mi, že z Jagoše vždycky vystoupí větší frajer než z Rollse nebo toho McLarenu. Ty auta mají duši, žijí. Nejsou tak technicky vyspělé, aby jim ego vyrostlo výš než je tachometr. Prostě jaguár je jiná liga a vždycky to bude vyjímečná kára. Navíc málokterá fabrika dělá jak osobáky, tak rychlá kupé, tak i navíc tereňáky. Pokud jste často u dealerství Jaguáru viděli nápis Land Rover, tak to není nic špatného. Je to jedna firma.
Jak je zvykem v rodinném podniku si předávat zkušenosti, tak i číča vyrostla do podoby mocného Jaguára a je třeba ji zasvětit novým trikům v oblasti – Nakopáváme Německou konkurenci do zadku, část 4×4. Jaguár dostane srdce všech Land Roverů a to je systém jejich pohonu 4×4. Klasicky bude přes vícelamelovou spojku Jagoš rozdělovat pohon podle potřeby, ovšem nejvíce v poměru půl na půl. Pokud máte stažený svěrač ze sněhu, můžete zvolit zimní režim. Myslel jsem, že se jedná o novou klimatizaci, ale bohužel je to jen způsob rozdělení točivého momentu pro posránky, který si kupujou nadupaný káry a neuměj to s plynem. Takže až svojí krásné blondýně budete pučovat svůj Jagoš jako oplátku za minulou noc, tak ji nezapomeňte vysvětlit, že tím tlačítkem nastaví pohon 70:30. Pro blond mozky řečeno na prdel jde míň výkonu a ty se nezabiješ.
Pohon 4×4 se týká pouze modelů XF a XJ. To je dobře, protože sporťáky XK a R budou stále čisté zadokolky. Tady to je vyloženě o konkurenci z Německa a to v podobě Mercedesů, Bavoráků a Audin. Pohon všech kol by se podle velení všech Jagošů měl projevovat jen když je to nezbytně nutné. Jaguár slibuje táhlé smyky jako s klasickými zadokolkami, ale když to přeženeš nebo zapadneš systém 4×4 tě vysvobodí. Žehnám ti Jagoši !
Váš Petr ,,Grip Stig“ Horáček