Test Honda CR-V e:HEV Sport Line: Skutečně dobrý hybrid
Honda letos zahájila prodej modernizovaného CR-V. Nejzásadnější novinkou je to, že největší SUV od japonské automobilky si nově pořídíte výhradně jako hybrid. Honda tím pokračuje ve své strategii elektrifikovat do roku 2022 klíčové modely nabízené v Evropě. Ostatně nedávno představený zcela nový Jazz se u nás prodává už výhradně jako hybrid a automobilka už také prodává svůj první elektromobil Honda e, který se podle mě mimořádně povedl.
Ještě než se dostanu k technice vozu, tak se zastavím u designu CR-V, který se sice s modernizací nijak výrazně nezměnil, ale do nabídky přibyla verze Sport Line, kterou mám právě v testu. Tento speciální model se odlišuje detaily v černé barvě. V tomto odstínu jsou například rámečky světlometů, zpětná zrcátka či orámování oken. Výbava Sport Line se dále vyznačuje tmavým chromovaným povrchem kolem mlhových světel nebo na masce chladiče. Standardem jsou pak tónovaná skla. Zajímavostí je, že tato speciální verze je k dostání pouze v barvách Crystal Black a Platinum White.
Hybridní CR-V má pod kapotou atmosférický dvoulitrový čtyřválec, který pracuje v Atkinsonově cyklu, elektromotor, generátor, lithium-iontovou baterii a převodovku s fixním převodem. Toto hybridní ústrojí, jehož výkon je 135 kW, pracuje ve třech režimech. Buď baterie napájí hnací elektromotor, či spalovací motor dodává energii do generátoru, který ji pošle opět do elektromotoru a nebo blokovací mechanismus spojky vytvoří přímé propojení mezi benzínovým motorem a koly. O to, aby všechno tohle fungovalo plynule, zcela automaticky a hlavně s důrazem na co nejnižší spotřebu, se stará software inteligent Multi-Mode Drive. Hybridní pohon Hondy je k mání ve dvou variantách – s pohonem předních kol i všech čtyřech, který má testovaný kousek. O pohon zadních kol se v případě verze s pohonem všech kol nestará další elektromotor , ale vícelamelová spojka, která spojuje hnací hřídel se zadním diferenciálem.
Technicky se tedy jedná o naprosto odlišný systém než používá největší propagátor hybridního pohonu – Toyota. Pro řidiče jsou hybridní systémy Hondy a Toyoty podobné, ale přesto pozná několik rozdílů. Díky tomu, že v Hondě má hlavní slovo častěji elektromotor, tak je jízda plynulejší a i přechod na spalovací motor je jemnější, jelikož auto vlastně nemá převodovku. Jízdně je tak hybridní systém Hondy skutečně příjemný a navíc stále sedíte v podvozkově perfektním CR-V, takže máte k dispozici ideální mix komfortu a stability v zatáčkách. Nedostatkem výkonu také rozhodně trpět nebudete, protože hybridní čtyřkolka zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 sekundy. Maximální rychlost je pak 180 km/h.
Jelikož se nejedná o plug-in hybrid, tak o dobíjení elektřiny se auto stará samo (míru rekuperace při brždění můžete nastavovat pádly pod volantem, kterými se ovykle řadí) a na řidiče tak zbývá pouze tankování benzínu. Na pumpě ovšem nebudete příliš často, pokud jezdíte po městě a okolí, jelikož v takových podmínkách jezdí CR-V bez problému za velmi slušných 5 až 6 l na 100 km. Horší to ovšem je v momentě, kdy vyrazíte na delší cestu po dálnici, kdy spotřeba může stoupnout téměř i na dvojnásobek a navíc se na dálnici často ozývá poměrně hodně spalovací motor.
Varianta Sport Line se může pochlubit několika odlišnostmi také v interiéru. Černé dřevěné panely nahradily stříbrné interiérové obložení na konzoly, dveřních panelech a nad odkládací přihrádkou. Doplňuje je povrchová úprava piano black použitá na přístrojové desce a kolem ovládání multimediálního systému a klimatizace. Bohužel bez větších změn zůstal multimediální systém samotný, který je poměrně pomalý a nepřehledný. Alespoň, že umí Apple CarPlay. To, že se CR-V prodává výhradně jako hybrid také znamená, že se již nabízí pouze v 5místné variantě a zavazadlový prostor má jen 497 l (benzínové verze mají kufr o objemu 561 l).
Počítat je dále potřeba s tím, že Sport Line má pevně danou výbavu, která je sice poměrně bohatá, ale přesto v ní chybí několik zajímavých vychytávek, které jsou k dispozici výhradně v nejvyšší výbavě Executive. Co myslím? Například vyhřívaný volant, head-up displej, bezdrátové dobíjení telefonu či bezdotykové otevírání pátých dveří. Na druhou stranu je třeba zmínit, že CR-V má řadu věcí již v základu – namátkou třeba LED světlomety s funkcí automatických dálkových světel, adaptivní tempomat či bezklíčkový vstup a zapalování.
Modernizovanou Honda CR-V pořídíte výhradně jako hybrid, který je ale podle mého lepší volbou než dříve také nabízený motor 1.5 VTEC Turbo. Ještě když byly v nabídce oba motory, tak jsem říkal, že bych si vzal hybrid, protože prostě dobře funguje a ještě šetří palivo. Testovaný Sport Line je pak za mě nejhezčí specifikace. Je škoda, že tento nejpovedenější model nemá také všechny prvky jako výbava Executive, ale chápu, že Honda chtěla udržet odlišnosti v jednotlivých výbavách. Evropský zákazník pak musí překousnout to, že do jednotlivých výbav si není možné nic připlatit. Co se ceny týče, tak CR-V Sport Line stojí 969 900 Kč v případě pohonu 2WD a 1 019 900 Kč v případě, že chcete pohon AWD.
Foto: Jaroslav Tomášek
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 993 ccm |
Max. výkon elektromotoru | 135 kw |
Max. točivý moment elektromotoru | 315 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace | 7.1-7.2 |
Výkony | |
Max. rychlost | 180 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 8.9 s |
Převodovka | |
převodovka s fixním převodem | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 600 mm |
Šířka | 1 855 mm |
Výška | 1 689 mm |
Rozvor | 2 662 mm |
Objem nádrže | 57 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 743 kg |