Velký test Citroënu C4 X (2023): Vyzkoušeli jsme všechny druhy pohonu

Francouzská automobilka Citroën je známá pro svou odvahu uvádět na trh nevšední vozy, které ale mají své nesporné kvality. Posledním výstřelkem francouzské značky je model C4 X, který by se dal označit za křížence crossoveru a sedanu či fastbacku a SUV.
Základy modelu C4 X jsou společné s klasickou C4. Ostatně až po B sloupek jsou to vlastně stejná auta. Pak se ale začnou dít věci. Vaši pozornost upoutá zejména pozvolna klesající linie střechy, která právě připomíná sedan či fastback, a k tomu netradiční kombinace zvýšeného podvozku a oplastování spodní části vozu, která naopak asociuje crossover či SUV. Na papíře tato kombinace zní vážně divoce, ale když si C4 X prohlížím naživo, tak musím říct, že mě baví a svým způsobem se mi líbí. Co se do rozměrů týče, francouzská novinka měří na délku 4,6 metru, na šířku 1,8 metru a na výšku 1,525 metru.
Citroën C4 X je k dispozici s benzínovým, naftovým i elektrickým motorem. Zážehové motory zastupuje tříválec 1.2 PureTech ve 101 a 131 koňové verzi, přičemž slabší varianta má šestistupňový manuál a silnější verze osmistupňový automat. Vznětové agregáty reprezentuje čtyřválec 1.5 BlueHDi se 131 koňmi a osmistupňovým automatem. Elektrická verze je pak v prodeji ve dvou provedeních. Levnější varianta má 50 kWh baterii a 100 kW motor, zatímco dražší model nabízí 54 kWh baterii a 115 kW elektromotor. Rozdíl mezi verzemi je ovšem pouhých 10 tisíc korun, takže já bych osobně vždy volil variantu se silnějším elektromotorem a větší baterií.
Já jsem měl možnost postupně vyzkoušet všechny tři druhy pohonu Citroënu C4 X, takže pokud přemýšlíte, zda si vybrat benzín, naftu nebo elektřinu, rozhodně čtěte dále.
Začněme benzínovým motorem 1.2 PureTech v silnější verzi, který disponuje výkonem 131 koní a točivým momentem 230 Nm a spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou. Tento motor umí zrychlit z 0 na 100 km/h za 9,4 sekundy a maximální rychlost je pak rovných 200 km/h. I když se jedná pouze o tříválec, tak chod motoru je poměrně kultivovaný a do kabiny vozu se nepřenáší příliš moc vibrací. Motor má na běžné ježdění více než dostatek výkonu a automatická převodovka řadí hladce a logicky. Nicméně někdy by mohla být převodovka o kousek rychlejší. Co se spotřeby týče, tak tento motor jezdí za zhruba 7 l na 100 km.
Naftový čtyřválec 1.5 BlueHDi se 131 koňmi a 300 Nm nabízí velmi podobnou dynamiku jako benzínový motor – zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 9,5 sekund a maximální rychlost je 206 km/h. Diesel je o něco kultivovanější a především úspornější oproti benzínové variantě – s naftovým motorem není v C4 X problém jezdit za 5 až 6 l na 100 km. Automatická převodovka, stejně jako u benzínové verze, disponuje osmi rychlostními stupni a funguje podobně dobře.
Elektrické provedení ë-C4 X jsem měl k dispozici ve slabší verzi s elektromotorem o výkonu 100 kW a baterií o kapacitě 50 kWh. Automobilka slibuje dojezd až 363 km, ale ve skutečnosti na jedno nabití ujedete přibližně 200 km, vzhledem ke spotřebě okolo 20 kWh na 100 km. Na dálnici je pak dojezd ještě o něco menší. Naštěstí ë-C4 X disponuje solidním rychlonabíjením o rychlosti až 100 kW, které nabije baterii vozidla na 80 % na dostatečně výkonné rychlonabíjecí stanici za zhruba 30 minut. Jen je škoda, že Citroën neumožňuje manuálně či dle navigace spustit předehřev baterie, aby bylo možné za každého počasí dosáhnout maximálního dobíjecího výkonu. Ve výbavě vozu přitom nechybí tepelné čerpadlo, které se umí efektivně starat o zajištění vhodné teploty jak baterie, tak i posádky. Zajímavostí je, že slabší verze ho má ve standardní výbavě a silnější za příplatek. Jízdní dynamika elektrické verze je více než dostatečná – jenom je potřeba mít na paměti, že plných 100 kW nabízí ë-C4 X pouze ve sportovním režimu. Nechybí pochopitelně režim B, ve kterém auto více rekuperuje a umožňuje tedy částečné ovládání vozu pouze pomocí jednoho pedálu. Malým nedostatkem elektrické verze je, že neumožňuje nastavit do kolika procent se má baterie dobít, což je škoda, protože bateriím nesvědčí pravidelné dobíjení na více než 80 %, pokud se jedná o LFP baterii.
Co se týče jízdních vlastností, všechny varianty C4 X se chovají velmi podobně. Podvozek tohoto Citroënu je stabilní, nezáludný a zajišťuje vysoký jízdní komfort. Lví podíl na tom má použití tlumičů s progresivními dorazy, které automobilka u svých vozů používá. Všechny verze nabízejí také příjemné a vcelku přesné řízení. Ani s naladěním brzd jsem u žádné ze zkoušených verzí neměl problém.
Interiér Citroënu C4 X je velmi podobný tomu, který už známe z klasické C4. Osobně mi přijde tento interiér na francouzské poměry trochu nudný, ale vyniká perfektní ergonomií ovládání a solidními materiály. Novinkou pro C4 X je nový multimediální systém, který je výrazně lepší než ten předchozí. Nový systém je svižný, efektivně využívá celou plochu displeje, má kvalitní kameru a konečně podporuje bezdrátový Apple CarPlay. S CarPlayem však souvisí i jedna záhadná chyba: navigace v rámci Apple CarPlay občas zobrazuje polohu vozidla nepřesně o pár desítek metrů, což je zejména ve městě občas nepříjemné. Naopak musím pochválit, že v C4 X zůstal samostatný panel klimatizace, což je v mých očích nejlepší způsob regulace teploty za jízdy.
Problém není ani s praktičností. Uvnitř C4 X je dostatek prostoru pro čtyři dospělé cestující, kteří se mohou usadit do velmi pohodlných sedadel. Zavazadlový prostor všech variant má solidních 510 litrů, je ale třeba počítat s menším nakládacím otvorem. Nechybí ani dostatek odkládacích míst. Již v základní výbavě nabízí C4 X mimo jiné automatickou dvouzónovou klimatizaci, bezdrátový Mirror Screen, tempomat, zadní parkovací asistent, 5,5palcový displej před řidičem či 10palcový dotykový displej ve středu palubní desky.
Nový Citroën C4 X opět ukazuje, že automobilka se nebojí přicházet na trh se netradičními vozy, které mají co nabídnout. C4 X kromě zajímavého designu nabízí příjemné jízdní vlastnosti, praktický a vybavený interiér a širokou nabídku motorizací, ze které si každý může vybrat to, co nejvíce vyhovuje jeho potřebám. Pokud bydlíte v rodinném domě a jezdíte především po okolí, nejlepší volbou je pro vás elektrická verze. Jestliže naopak nemáte možnost domácího dobíjení a jezdíte především krátké vzdálenosti, ale občas se vydáte i na delší cesty, doporučuji benzínovou verzi. Pokud jezdíte často delší vzdálenosti, rozhodně volte diesel, jenž vás potěší až neuvěřitelně nízkou spotřebou. Do tohoto idylického roztřídění trochu hází vidle cena elektrické varianty, která stojí o stovky tisíc více než zbylé dvě motorizace – konvenční verze stojí sympatických 500 až 600 tisíc korun.
Citroën C4 X 1.5 BlueHDi 130 S&S EAT8
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 499 ccm |
Výkon | 96 kW |
Točivý moment | 300 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | |
Mimo město | |
Kombinace |
4,8 |
Výkony | |
Max. rychlost | 206 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9,5 s |
Převodovka | |
automatická osmistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 600 mm |
Šířka | 1 800 mm |
Výška | 1 525 mm |
Rozvor | 2 670 mm |
Objem nádrže | 50 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 395 kg |
Citroën ë-C4 X
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | |
Výkon | 100 kW |
Točivý moment | 260 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | |
Mimo město | |
Kombinace |
|
Výkony | |
Max. rychlost | 150 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9,5 s |
Převodovka | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 600 mm |
Šířka | 1 800 mm |
Výška | 1 525 mm |
Rozvor | 2 670 mm |
Kapacita baterie | 50 kWh |
Pohotovostní hmotnost | 1 659 kg |
Citroën C4 X 1.2 PureTech 130 S&S EAT8
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 199 ccm |
Výkon | 96 kW |
Točivý moment | 230 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | |
Mimo město | |
Kombinace |
5,7 |
Výkony | |
Max. rychlost | 200 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9,4 s |
Převodovka | |
automatická osmistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 600 mm |
Šířka | 1 800 mm |
Výška | 1 525 mm |
Rozvor | 2 670 mm |
Objem nádrže | 50 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 364 kg |