Ojetá Škoda Superb III (2015-2019): Jaký motor je nejlepší? A jak funguje po 150 000 km?


Když Škoda v únoru 2015 na ženevském autosalonu představila nový Superb, tak se jednalo o poměrně zásadní novinku. Jednak už auto nevypadalo jako jezevčík, ale naopak jako reprezentativní vůz, a pak také do Superbu dorazila řada asistenčních systémů – adaptivní tempomat, aktivní hlídání jízdního pruhu či čtení dopravních značek. Stále ještě vyráběný Superb třetí generace je postaven na koncernové platformě MQB. A stejně jako předchůdce je nabízen ve variantách liftback a kombi. Zmizel ovšem systém Twindoor, díky kterému byl Superb liftback také sedanem. V tomto článku se zaměřím na předfaceliftové provedení, které bylo v prodeji do roku 2019.
Třetí generace Superbu nepřišla jen o specifické zadní dveře, ale také o atmosférický šestiválec. Novým vrcholem motorové palety je už jen čtyřválec, ale s vyšším výkonem. Konkrétně motor 2.0 TSI umí nabídnout až 280 koní, což z tohoto Superbu dělá nejvýkonnější a nejrychlejší škodovku. Zrychlení z 0 na 100 km/hod totiž této variantě zabere jen 5,6 sekundy. Nejvýkonnější verze je vybavena pohonem všech kol a automatickou převodovkou DSG s mokrými spojkami. Reálný provoz této verze ukázal, že má opravdu působivé zrychlení, ale horší zvuk a téměř stejnou spotřebu jako starší šestiválec. Chybí pochopitelně i charakter šestiválcového motoru.
Kromě vrcholného 280koňového dvoulitru se prodávala i slabší verze o výkonu 220 koní, která měla pouze pohon předních kol. Co se týče benzínových motorů, tak k mání byl také čtyřválec 1.8 TSI o výkonu 180 koní, kterému je ale lepší se v případě ojetiny vyhnout. Technicky složitý motor s nespolehlivými rozvody by vás mohl nehezky potrápit. A pokud byste si snad vzali vůz s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG, tak můžete očekávat problémy i s ní. Základní benzínovou pohonnou jednotkou je čtyřválec 1.4 TSI, který byl nabízen z počátku výroby ve dvou verzích – 125 koní a 150 koní. Slabší verze však vydržela ve výrobě jen do září 2016. Pro obě varianty platí, že se jedná o celkem spolehlivý motor.
U nás populární diesel zastupují v Superbu také čtyřválce – menší 1.6 TDI (v nabídce byl jen chvíli) a větší 2.0 TDI, který je nabízen ve dvou variantách. Základní 1.6 TDI má jen 120 koní a i když se jedná o celkem spolehlivý, tak více lze doporučit silnější dvoulitr, který má buď 150, nebo 190 koní, a hodí se do velkého Superbu více. Pokud chcete auto s pohonem všech kol či silnější verzi, tak počítejte s tím, že kromě nafty budete dolévat také AdBlue, jelikož takový Superb je vybaven systémem SCR. Slabší dvoulitr s pohonem pouze předních kol dostal močovinu až později, takže se jí můžete vyhnout. Alespoň prozatím se ale není třeba tohoto systému obávat.
Co se týče výbavových stupňů, tak Škoda na českém trhu nabízela od začátku výroby čtyři – Active, Ambition, Style a L&K. Později do nabídky přibyla sportovně střižená verze SportLine. Kompletní ceník ze začátku produkce si můžete projít zde. V základu umí být Superb třetí generace pěkné holátko a naopak vybavený kousek může mile překvapit.
Právě to milé překvapení může způsobit například mnou testovaný ojetý vůz z Auto ESA. Nabízí zkrátka všechno, co bych já osobně chtěl i od nového auta – má bi-xenonové světlomety (i když jejich svítivost není nejlepší), adaptivní tempomat (ten naopak funguje velmi dobře), skvěle fungující multimediální systém s navigací a podporou Apple CarPlay a bezklíčkové odemykání a startování. Obrovskou výhodou navíc je, že interiér je neskutečně prostorný a promyšlený do každého detailu, takže je radost ho používat. Nestane se vám, že by něco nefungovalo či nedávalo smysl. Obří je i zavazadlový prostor. Bát se není ani třeba zpracování či použitých materiálů – zkoušený Superb má najeto 150 000 kilometrů a nikde nic nebouchalo a nemlátilo a interiér nevypadal opotřebovaně.
Pod kapotou Superbu od Auto ESA se nachází silnější verze dvoulitrového naftového čtyřválce, který spolupracuje s automatickou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Tato specifikace propůjčuje Superbu velmi solidní dynamiku, jistotu pohonu všech kol a pohodlí automatické převodovky. Vše navíc funguje i u ojetého kousku tak jak má.
Za vynikající se nestydím označit jízdní vlastnosti. V rámci testování vozidel z novinářské flotily automobilky jsem dosud vždy vyzkoušel Superb vybavený adaptivními tlumiči. Až nyní tedy mám možnost vyzkoušet jak funguje Superb s běžnými tlumiči. V případě ojetiny se navíc jedná o rozumnější volbu, jelikož klasické tlumiče jsou zkrátka levnější. Přijdete tedy o možnost upravit si tuhost podvozku, ale na druhou stranu výrazně ušetříte při výměně tlumičů. S těmi sice zatím není problém, ale jednou je určitě bude třeba vyměnit. I ojetý Superb s klasickými tlumiči nabízí vysoký komfort, ale zároveň stabilitu a dobrou ovladatelnost v zatáčkách. Někomu může vadit, že se auto až příliš houpe a přitom kanály a podobné nerovnosti se ozvou poměrně výrazně. Přesné a příjemné je také řízení. Kritika se občas objevuje na brzdy. A to ať už na jejich životnost či účinnost. Zdrojem potencionálních problémů může být v budoucnu i pohon všech kol, takže pokud ho nutně nepotřebujete, tak se mu raději vyhněte.
Sečteno a podtrženo – s trojkovým Superbem před faceliftem zatím nejsou výraznější problémy. Pokud sáhnete po naftové motorizaci s manuálem a pohonem předních kol a ideálně i bez AdBlue, tak dostanete spolehlivý, úsporný a reprezentativní vůz. Osobně bych chtěl lépe vybavený kousek, který se může stále porovnávat s novými vozy. Ceny Superbu třetí generace před modernizací začínají u Auto ESA na 330 000 Kč a končí na 599 900 Kč. Konkrétní testovaný kousek stojí 450 000 Kč a má najeto 150 000 kilometrů.
Děkujeme společnosti Auto ESA za zapůjčení vozu.