Test BMW X1 xDrive25d: I malé SUV může dělat radost


Nejmenší SUV od BMW bylo poprvé představeno před 11 lety. V roce 2015 pak dorazila aktuální druhá generace, která v loňském roce prošla modernizací. Co se změnilo? Na první pohled si můžete všimnout zvětšených ledvinek nebo nových LED světlometů vpředu i vzadu. Obměnila se také nabídka litých kol a laků karoserie. Exteriérových změn není mnoho, ale přesto podle nás vypadá nová X1 výrazně lépe. Abyste nás špatně nepochopili, druhá generace X1 nikdy nebyla ošklivá, ale po modernizaci působí mnohem hodnotnějším dojmem. Zejména grafika zadních světlometů na nás působí opravdu dobře. I když se jedná o malé SUV, tak se nebojíme označit X1 za skutečně pěkné auto. Zejména v konfiguraci, ve které k nám auto dorazilo na test – krásná modrá barva, M sport model a vyšperkovaná kola.
O pohon BMX X1 se starají tříválcové a čtyřválcové motory. Benzínové jednotky zastupuje 1,5litrový tříválec a dvoulitrový čtyřválec. První zmíněná jednotka má 140 koní a druhá 192, nebo 231 koní. Naftové motory jsou pak v X1 zastoupeny opět tříválcem a čtyřválcem. Dieselový tříválec má 116 koní a čtyřválec pak 150, 190, nebo 231 koní. V nabídce je pro některé verze i pohon všech kol xDrive a automatická převodovka. Silnější motorizace pak mají čtyřkolku i automat jako jedinou možnost.
Námi zkoušená X1 je poháněna nejsilnější naftovou jednotkou, které BMW říká xDrive25d. Jak už z názvu vypovídá, auto je vybaveno pohonem všech kol a dále také osmistupňovou automatickou převodovkou, která je jedinou možností pro tuto motorizaci. Dvoulitrový čtyřválec má 231 koní a 450 Nm. Tato velmi slušná porce výkonu stačí na zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy a maximální rychlost je 235 km/h. X1 je sice malé SUV, ale jízdní vlastnosti má jako správné BMW. Dvoulitr má na dnešní dobu skvělý průběh výkonu, je kultivovaný, má rozumnou spotřebu a celkově je radost s ním jezdit. Velmi schopný je na poměry třídy i podvozek, který je stabilní a ovladatelný i při opravdu rychlém průjezdu zatáčkou. Jeho nevýhodou ovšem je to, že je poměrně tvrdý. V případě modelu M Sport je navíc podvozek ještě o něco tvrdší a snížený o 10 mm. Řízení je pak rychlé, přesné a dokonce i celkem komunikativní. Bezchybné je dávkování brzd.
BMW X1 nemá interiér podle nejnovějších mnichovských pořádků, ale přesto je to prostě fajn místo k životu. Všechny materiály jsou kvalitní, všechna tlačítka mají správný chod a rozložení ovládacích prvků je téměř dokonalé. Někdo by si mohl stěžovat, že BMW X1 nemá virtuální kokpit. To je samozřejmě naprostá pravda, nemá ho třeba ani novější X2, ale na druhou stranu budíky v X1 jsou krásně přehledné a displej palubního počítače umí dokonce zobrazit aktuální rychlost, což je jedna z mála věcí, která nás obvykle za volantem BMW štve. I když je třeba říct, že displej palubního počítače je hodně nízko a někdo na něj tak nemusí vidět přes volant. Naopak co se týče multimediálního systému, tak v tomto ohledu si nemůže naprosto nikdo stěžovat. V X1 najdeme skvělý, přehledný a funkcemi nabitý systém s podporou bezdrátového Apple CarPlay. Systém navíc lze ovládat jak dotykem, tak otočným ovladačem u voliče automatické převodovky. Nechybí ani prostor pro bezdrátové nabíjení telefonu. Menší problém ale je, že největší telefony na trhu (například iPhone 11 Pro Max) se do nabíjecí kolébky nevejdou. Dopřát si můžete do tohoto malého SUV i další technologické vychytávky – prémiový audio systém Harman Kardon, head-up displej, hlídání jizdního pruhu či zadní parkovací kameru. X1 je auto se správnými rozměry. V pohodě s ním zaparkujete a zároveň se dovnitř v klidu vejde čtveřice cestujících a zavazadlový prostor má 505 litrů.
Nikdy bychom si nemysleli, že si BMW X1 tolik oblíbíme, ale to auto je fakt dobré, má jen pár drobných chybiček a námi testovaný kousek je navíc v naprosto parádní konfiguraci. Musíme se tedy přiznat, že se nám v pondělí auto špatně vracelo, a to se nám tak často nestává. Kolik BMW X1 stojí? Základní cenovka je 803 400 Kč, ale námi testovaný kousek přijde na 1 575 318 Kč, což není málo, ale na druhou stranu je naše auto opravdu bohatě vybaveno.
Foto: Jaroslav Tomášek
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 995 ccm |
Max. výkon | 170 kW |
Max. točivý moment | 450 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 5.9-5.5 |
Mimo město | 4.8-4.5 |
Kombinace | 5.2-4.9 |
Výkony | |
Max. rychlost | 235 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 6.6 s |
Převodovka | |
automatická osmistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 447 mm |
Šířka | 1 821 mm |
Výška | 1 598 mm |
Rozvor | 2 670 mm |
Objem nádrže | 51 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 695 kg |