Test Citroën C5 Aircross 1.6 PureTech: Oh la lá!

Na tenhle test jsem se hodně těšil. Nezastírám, že mám upřímně rád značku Citroën. Oblíbil jsem si ji pro její novátorství a odvahu jít svou cestou. V televizní reklamě mě dokonce uhranul model Cactus natolik, že jsem poté naklusal do showroomu a jeden kousek si pořídil. I naživo to bylo stejně svébytné zjevení, jako v té reklamě, automobilový koncept, který někdo dodělal a postavil na značky. Zhmotněná skica, dokreslená do nejmenších detailů, ale zároveň to bylo i skvěle fungující auto. Fantazie a něco, co se nestává každý den. Cactus byl jednoduše výborný, revoluční vůz, který ukázal, že se dá udělat malé auto chytře a že to plnohodnotně funguje, když se u návrhu přemýšlí. Po záplavě kvazisportovního všeho možného, co se na automobilovém trhu nabízelo, se konečně někdo zamyslel nad tím, co normální řidič od auta do města doopravdy potřebuje a udělali auto s důrazem na pohodlí posádky, skutečný komfort a povedlo se to znamenitě. C5 Aircross má v hierarchii značky sice úplně jinou úlohu, převzal žezlo vlajkové lodi značky po ukončené C5, která se nabízela jako sedan a kombi, nyní oboje nahrazuje SUV, ale důraz na komfort a designovou osobitost by měl beze zbytku fungovat i v této kategorii.
Z designového pohledu používá C5 Aircross dnes již klasický citroënovský designový jazyk, což je dobře, protože je hodně povedený. C5 Aircross je přitom dokonale svůj, nespletete si ho s jiným vozem značky Citroën, ani s jiným vozem konkurenčních automobilek a je to tak dobře. Za mě je stran designu jediná škoda, že Citroën ve větší míře neuplatnil Airbumpy, jako např. na prvním Cactusu – to byla fantasticky praktická věc a v podstatě další komfortní prvek, protože jste mohli zaparkovat vedle kdejaké otřískané popelnice a nemuseli se obávat, že by vám nějaký omezený pitomec otloukl vaše nové hezké auto. Testovaná bílá barva s červenými doplňky autu moc sluší, k tomu ten Hype Brown interiér s libovým dvoubarevným volantem, to je krása zvenku i uvnitř. Testované auto bylo naspecifikované v podstatě přesně tak, jako bych si ho sám šel koupit. Vysloveně skvělé sedačky, bohatě polstrované a čalouněné krásně jemnou kůží, barevně v kombinaci tmavé hnědé s černými detaily, těm nelze nic vytknout. Už na první posazení z nich máte takový ten pocit “jo, tohle je fakt dobrý”. Na delších cestách nejen oceníte, ale vyloženě vás nadchne masážní funkce, která je na úrovni masážních sedaček z velkých luxusních aut současnosti (nejčastěji jsem střídal masážní programy Cat paw a Wave, v Citroënu masíruje čistě opěradlo sedačky, některé luxusní značky umějí i masírovat sedákem, ale zdaleka ne všechny značky a po pravdě se to ne každému líbí, ten opěrák bohatě stačí). Display v přístrojové kapličce namísto analogových budíků má dobře zvolený, správný sklon (což je extrémně důležité), je na něj dobře vidět a dá se opravdu hodně přizpůsobit, takže můžete mít třeba zobrazení ryhlosti v rolovacím proužku jako ve starých “amerikách”, nebo digitálním číslem na různých místech, podle vašeho gusta a v různých barvách. Super. Příjemně potěšila funkce navigace, která vám ve chvíli, kdy se rozsvítí rezerva paliva, nabídne 3 nejbližší pumpy v okolí včetně jejich názvů a dojezdových vzdáleností a jedním klikem lze na ně navigovat. Drobnost, která opravdu potěší.
Pohodlí zdaleka nekončí u vynikajících sedaček, po rozjezdu doslova pokračuje plutí na komfortní vlně. Citroëní tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy odvádějí opravdu dobou práci, převodovka řadí sametově a motor to svým příjemným projevem jen zdůrazňuje. Motor není sportovně naladěný, naopak mi nenuceným charakterem a akustickou kultivovaností připomínal doby, kdy jste si mohli do běžných aut objednat benzínový víceválec jako vrcholovou motorizaci, pro větší komfort a nadhled plynoucí z výkonové rezervy. Po městě se pohybujete naprosto suverénně, akorát po přesedntí z běžného vozu máte takový podivný pocit, že silničáři většinu cest přes noc opravili. Bohužel tomu tak není, silnice jsou stejné, jako byly včera, ale díky světlé výšce 23 cm a komfortnímu tlumení moc neřešíte, jak vypadá cesta pod vámi, protože vy plujete časoprostorem a nic vás neruší. Dokonce i při vyjetí za město a následné jízdě po poli je vše v pořádku. Největší překvapení se ovšem koná v zatáčkách, kde logicky po komfortním plutí očekáváte určitou rozevlátost (podobně jako třeba u těch starých amerik), která se ale nedostavuje a auto překvapí, jak je pěkně stabilní. I při vymetení několika po sobě jdoucích ostřejších zatáček se nenechá rozhodit a působí jako sakra dobře vyvážený celek.
Zatím zazněla samá pozitiva, ale má C5 Aircross i nějaký háček? Důležité věci dělá dobře, komfortně vás dopraví kam potřebujete, máte u toho dost místa okolo sebe, obrovskou klimatizovanou schránku mezi předními sedačkami, tři posuvné nezávislé zadní sedačky, když je to potřeba, naložíte metr devadesát dlouhý předmět a zároveň máte zvenku ideální rozměry na městské parkování. Pokud jste rozumý člověk a hledáte skvělé auto podobné velikosti na každodenní ježdění, zašel bych se minimálně mrknout do showroomu, pakliže již nemáte tento Citroën na seznamu kandidátů. Jediné, co mě tak na C5 Aircrossu mrzelo, byl fakt, že jsem ho po testovacím týdnu musel vrátit.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 598 ccm |
Výkon | 133 kW |
Točivý moment | 250 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 7.1 |
Mimo město | 4.9 |
Kombinace |
5.7 |
Výkony | |
Max. rychlost | 216 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9.0 s |
Převodovka | |
automatická osmistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 500 mm |
Šířka | 1 969 mm |
Výška | 1 689 mm |
Rozvor | 2 730 mm |
Objem nádrže | 53 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 505 kg |