Test Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI 96 kW: Precizně postavené auto pro rodinu

Slávu a popularitu vozů kategorie MPV přebraly módně vypadající SUV. Přesto takový Volkswagen má stále v nabídce rovnou tři velkoprostorové vozy – Golf Sportsvan, Touran a Sharan. První jmenovaný a zároveň nejmenší model prošel v nedávné době faceliftem. A právě proto se na něj dnes zaměříme. Golf Sportsvan se poprvé objevil v roce 2004 – tehdy však ještě pod názvem Golf Plus. První generace vydržela ve výrobě až do roku 2014, kdy byla nahrazena současnou generací s novým názvem. Modernizované provedení Golfu Sportsvan zamířilo na český trh v loňském roce a na první pohled přineslo pouze drobné změny. Pokud patříte mezi experty na Volkswageny, tak pravděpodobně objevíte přepracovanou masku, nový přední nárazník nebo světlomety. Novinkou je pak i rudá metalíza Cranberry, kterou máme na testovaném voze.
Hlavní změny se totiž odehrály pod kapotou. Původní benzínové motory 1.2 TSI a 1.4 TSI byly nahrazeny motory 1.0 TSI a 1.5 TSI. Základní litrový tříválec nabízí 85 kW a větší čtyřválec je k mání ve dvou verzích – 96 kW a 110 kW. V nabídce zůstaly i naftové motorizace – 1.6 TDI a 2.0 TDI. Menší diesel posílil na 85 kW a dvoulitr pak zůstal na 110 kW. Volkswagen nabízí pro Golf Sportsvan tři výbavové stupně – Trendline, Comfortline a Highline. A jak už bývá zvykem, pro každou výbavu jsou k dispozici jen některé motory. Nejsilnější benzínový i naftový motor mají standardně automatickou převodovku DSG. Ostatní motorizace mohou mít tuto převodovku za příplatek.
My jsme na test dostali kousek vybavený čtyřválcem 1.5 TSI. Jednalo se o slabší variantu, k dispozici tedy máme 96 kW a 200 Nm. Automobilka slibuje, že Golf Sportsvan s tímto motorem zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 9.6 sekundy a maximálně se rozjede až na 202 km/h. Pro rodinné auto je tento výkon naprosto dostatečný. Nový motor 1.5 TSI se může pochlubit velmi kultivovaným chodem a systémem vypínání poloviny válců. To se děje automaticky v momentě, kdy od motoru nepožaduje příliš síly. Poznáte to podle palubního počítače a pokud se hodně zaposloucháte, tak i podle hrubšího chodu motoru. Přechod mezi dvouválcovým a čtyřválcovým režimem je ve většině případů bezproblémový a je to rozhodně příjemnější cesta k úspoře paliva než systém start/stop. I když ten ve Sportsvanu funguje také celkem dobře. Auto totiž automaticky nastartuje ve chvíli, kdy se rozjede auto před vámi, což je obvykle o kousek dříve než vy zmáčknete spojku, a tak jsou rozjezdy s Golfem plynulejší. V situaci, kdy stojíte první v řadě, máte samozřejmě smůlu a motor nastartuje až po zmáčknutí spojky. Zázračnou úsporu paliva od vypínání poloviny válců ale taky nečekejte – většinu kilometrů jsme najezdili po městě a naše výsledná průměrná spotřeba byla 7 l na 100 km, což není špatné, ale není to ani nic zázračného.
Poslední technickou zajímavostí motoru 1.5 TSI je turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek. To je k videní obvykle u naftových motorů, kde stejně jako v případě benzínového motoru má pomáhat k hladší a výraznější reakci na sešlápnutí plynového pedálu v nízkých otáčkách. Tento benefit jsme ovšem během testování příliš nezaznamenali a aby motor opravdu zabral, tak ho bylo potřeba docela vytočit. Čtyřválec spolupracuje v našem případě s manuální šestistupňovou převodovkou, ke které nelze mít jakékoliv výhrady. Převodovka je totiž přesná a má správný mechanický chod. Velkou pochvalu si zaslouží podvozek. V námi testovaném voze jsou příplatkové adaptivní tlumiče, které fungují skvěle a auto je s nimi pohodlné, ale zároveň hodně stabilní. Řízení je přesné a příjemné, ale bez větší zpětné vazby.
Interiér Golfu Sportsvan je vzdušný, opravdu prostorný a kvalitně postavený. I když se nemůžeme ubránit dojmu, že klasický Golf má o něco hodnotnější interiér. Změn uvnitř moc není – nový je multimediální systém a odlišné jsou dekory. Jako obvykle u Volkswagenu je ergonomie ovládání perfektní a všechno funguje podle našich představ. Za volantem si řidič najde dobrou pozici, ze které má hezký výhled díky tomu, že se sedí docela vysoko a všechna skla jsou velká. Do výbavy v rámci modernizace dorazila LED světla, která svítí skvěle, a již zmíněný nový multimediální systém. Ten je nabízen ve třech verzích, které se odlišují velikostí obrazovek – základní má 6,5“ obrazovku, o něco lepší systém má 8“ zobrazovací panel a nejdražší systém má pak 9,2“ dotykový displej. V našem voze je 8“ obrazovka, která si na rozdíl od vrcholného provedení zachovala otočné ovladače. Stejně jako nejdražší systém má i naše obrazovka „skleněný“ design, který se snadno upatlá. Samotný systém ovšem funguje skvěle – neseká se, je přehledný a rychlý. Systém od Volkswagenu patří k tomu nejlepšímu, co dnes v autech najdeme. Překvapivě v rámci modernizace do Golfu Sportsvan nedorazil virtuální kokpit. I tak je ale nabízená výbava opravdu široká – zmiňme například bezklíčové odemykání a startování, adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu či hlídání jizdního pruhu. Všechna výbava navíc dobře funfuje. A pak je tu samozřejmě spousta praktických vychytávek – do dveří se vejde velká láhev s pitím, zadní sedadla mají stolečky a opěradlo předního sedadla je sklopné (za příplatek), takže odvezete předmět o délce až 2,5 metru. Zavazadlový prostor má objem až 590 litrů.
Volkswagen Golf Sportsvan je skvěle postavené MPV, které nabízí pohledný design, perfektní jizdní vlastnosti a kvalitní a prostorný interiér. Německá automobilka si je dobře postaveného auta vědoma, takže ceník je nastaven docela sebevědomě. Za námi testovanou motorizaci dáte nejméně 566 900 Kč, což je více než chce konkurence, ale na druhou stranu dostanete auto, které vás nebude ničím štvát a bude fungovat tak, jak má.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 498 ccm |
Max. výkon | 96 kW |
Max. točivý moment | 200 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 6.4 |
Mimo město | 4.3 |
Kombinace | 5.1 |
Výkony | |
Max. rychlost | 202 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9.6 s |
Převodovka | |
šestistupňový manuál | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 351 mm |
Šířka | 1 807 mm |
Výška | 1 613 mm |
Rozvor | 2 670 mm |
Objem nádrže | 50 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 385 kg |