Test Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech: Když je komfort na prvním místě

Když Citroën před 4 lety přišel s velmi extravagantním modelem C4 Cactus, tak to auto působilo jako z jiného světa. Proto jsme ho také označili v tehdejším testu jako nejlevnější auto, za kterým se otočí davy lidí. Role Cactusu se ovšem během jeho výrobního cyklu razantně změnila. Z funky levného autíčka se stal důležitý model. Citroën totiž ukončil výrobu obyčejné C4. A právě Cactus jí má nahradit. Zcela proti zvyklostem dnešní doby se tedy stal z crossoveru hatchback. Francouzská automobilka překopala původní vzhled Cactusu a jeho modernizaci provedla tak, aby auto vypadalo normálněji. Z velké části zmizely AirBumpy, pozměněná je i příď a zcela nová jsou zadní světla. Na facelift nečekaně velké změny, jak se můžete sami přesvědčit na fotkách níže.
Nový Cactus je k mání se dvěma motory. Se 111koňovým benzínovým tříválcem 1.2 PureTech a se 100koňovým naftovým čtyřválcem 1.6 BlueHDi, který brzy nahradí nový motor 1.5 BlueHDi se stejným výkonem. Oba motory mají v základu 5stupňový manuál. Benzínová jednotka může mít za příplatek 6stupňový automat. U Cactusu je tak konec s robotizovanou převodovkou. Od zaří bude možné objednat benzínový motor také ve 130koňové verzi.
My jsme od českého zastoupení dostali na test benzínovou verzi s 5stupňovým manuálem, který je přesný a hezky se s ním pracuje. Naše jednotka se vyznačuje poměrně kultivovaným chodem, dostatkem výkonu na běžné ježdění (111 koní a 205 Nm) a slušnou spotřebou okolo 6.5 l na 100 km. Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 9,3 vteřin a maximální rychlost je 188 km/h. Tyto hodnoty znamená, že se jedná o nejrychlejší současně prodávaný Cactus. Řízení nenabízí příliš zpětné vazby, ale z nových modelů francouzské automobilky je Cactus na řízení nejpříjemnější. I přes svůj komfort, o kterém si povíme za chvíli, je v zatáčkách překvapivě stabilní. Stále Cactus preferuje klidnou jízdu, ale je to rozhodně lepší než by člověk čekal.
To nejdůležitější na závěr jizdních vlastností – komfort. Kapitola sama pro sebe. Nový hatchback se totiž může pochlubit tlumiči s hydraulickými dorazy, které fungují naprosto fantasticky. Nový Cactus s nimi nabízí komfort srovnatelný s velkými Mercedesy. A to je opravdu dobrá vizitka. Navíc tyto tlumiče má Cactus už v základu. Není nutné si za ně připlácet.
Jestliže exteriér prodělal opravdu velké změny, až by se nám chtělo říct, že tohle by klidně automobilka nemusela nazývat jen jako facelift, tak uvnitř moc změn nenastalo. Interiér je tak i nadále hodně futuristický s minimem tlačítek. Vůz se totiž obsluhuje téměř výhradně skrze dotykový displej, který dostal inovované prostřední. K jeho fungování nelze mít příliš výhrady. Naopak displej před vámi nahrazující klasické budíky se snad vůbec nezměnil. I v modernizované verzi tak chybí Cactusu otáčkoměr. Zůstaly i pouze výklopné zadní okna.
Naopak do výbavy přibyly automatické dojezdy pro ty přední, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, bezklíčkové odemykání a startování nebo Grip Control, což je systém upravující fungování ESP. Má to nahradit pohon všech kol, ale my bychom si za to určitě nepřipláceli. Cactusu nechybí ani tolik populární jizdní asistenti. Můžete tedy mít varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu či systém pro rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost. Oboje ale nefunguje bez chyb. A samozřejmě se nezapomnělo na komfort. Nová sedadla Advanced Comfort jsou přímo božsky pohodlná. Ani s prostorem to v Cactusu není vůbec špatné. Zavazadlový prostor má dostatečných 358 litrů. Škoda, že automobilka nevymyslela něco s vysokou nakládací hranou.
Citroën změnil při modernizaci identitu modelu C4 Cactus. Milovníky originálního Cactusu tím možná automobilka naštvala, ale troufneme si tvrdit, že je to správný krok. Nové provedení podle nás vypadá lépe a i když zrovna námi testované auto není nakonfigurované podle našeho gusta, tak je to hezké auto. Mimochodem, opravdu se nám líbil červený Cactus, který jsme měli k dispozici na první jízdu. Benzínový tříválec rozhodně není špatný, my bychom si pod kapotu vybrali naftu, která se hodí k poklidnému cestování více, je překvapivě kultivovaná a nežere skoro nic. A ideálně s automatem. Takovou konfiguraci ale automobilka v ceníku nemá. Abychom ale jen nechválili. Vadil nám chybějící otáčkoměr a vysoká nakládací hrana zavazadlového prostoru. To ale nejsou příliš velké výhrady. Cactus tak pochopitelně nelze jinak než doporučit. A to jsme se ještě nedostali k ceně, která je celkem příznivá. Nový Cactus totiž začíná na 339 900 Kč. Jednoduše řečeno, pokud hledáte auto na běžné ježdění, které nestojí moc a nabídne komfort, tak bychom Cactus zařadili na seznam aut k vyzkoušení.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 199 ccm |
Výkon | 81 kW |
Točivý moment | 205 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 6.0 |
Mimo město | 4.2 |
Kombinace |
4.9 |
Výkony | |
Max. rychlost | 188 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9.3 s |
Převodovka | |
manuální petistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 170 mm |
Šířka | 1 714 mm |
Výška | 1 480 mm |
Rozvor | 2 595 mm |
Objem nádrže | 50 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 135 kg |