GripTalk Karel Loprais
![](https://griptv.cz/wp-content/uploads/2012/12/ALD286b13_karel.jpg)
Před Dakarem 2013 Vám postupně představíme, jak členy posádky InstaForex Loprais Teamu, tak členy realizačního teamu. Prvním důležitým článkem není nikdo menší než účastník 19ti dakarských rally „pan Dakar“ Karel Loprais.
Karel Loprais (* 4. března 1949 Ostrava) je český automobilový závodník a šestinásobný vítěz automobilových závodů Rallye Dakar v kategorii kamionů. V květnu 2011 byl jmenován vládním zmocněncem pro oblast bezpečnosti silničního provozu.
Karel Loprais nastoupil do automobilky Tatra v roce 1967, nejdříve jako dělník, automechanik, později jako zkušební řidič. S automobilem Tatra 815 zvítězil v Rallye Dakar v kategorii kamionů v letech 1988 (start č. 607, T 815 4×4 od r. 1987), 1994 (č. 401), 1995 (č. 411, „hasičská“ 4×4 od r. 1994), 1998, 1999 (č. 407) a 2001 (č. 425, „Puma“ 4×4 od r. 1998) – kromě toho získal ve stejné kategorii ještě 4 stříbrné (1987 č. 617, 1996 č. 400, 2000 č. 407, 2002 č. 408), 1 bronzovou (1992 č. 502), 2 „bramborové“ medaile (1990 č. 502, 1991 č. 503, kdy ještě v první části poslední etapy byl s velkým náskokem na 1.pozici, ale vítězství zhatil propálený píst) a jedno 7. místo (2004 č. 415). Celkem se zúčastnil 19 ročníků mezi lety 1986-2006, pouze 4x nebyl klasifikován v cíli : při svém prvním startu r.1986 (6×6 č. 634) byl diskvalifikován z 2. pozice pro pozdní příjezd na start poslední etapy – trať byla zablokována v bahně zapadlými vozy, které pomohl vyprostit aby mohl projet a do cíle dojel mimo klasifikaci. V letech 1997 (č. 403) a 2005 (č. 519) ho vyřadily technické problémy motoru, resp. hnacího hřídele přední polonápravy vozu; r. 2003 (č.408) účinkování ukončila dramatická havárie. Při poslední účasti v r. 2006 (č. 509) odstoupil ze zdravotních důvodů. Roku 1989 nebyla kategorie kamiónů na Dakaru vypsána a ročník 1993 kolidoval se závěrem účasti na předchozím závodě Paříž-Moskva-Peking (3., č. 310); v ročníku 1995 obdobného závodu Paříž-Moskva-Ulanbátar-Peking skončil 4. (č. 301). Zúčastnil se také 2x závodu UAE Desert Challenge : 1999 (3., č. 245) a 2000 (2., č. 251).
Jakožto ve své době nejúspěšnějšímu účastníkovi výše zmíněné rallye v kategorii kamionů je mu od roku 1994, kdy dosáhl svého 2. vítězství a zároveň 6. místa ve společné kategorii hodnocení auto-kamion, což nebylo překonáno dodnes, přezdíváno Monsieur Dakar (česky Pan Dakar). Partnery v kabině vozu mu byli Radomír Stachura (2. řidič-mechanik 1986-1999), Ing. Jaroslav Krpec (navigátor 1986,1987), Ing. Tomáš Mück (navigátor 1988, 1990), Josef Kalina (navigátor 1991, 2, 4, 1999, 2000-2005), Ing. Tomáš Tomeček (navigátor 1995, 6), Bedřich Sklenovský (2. řidič-mechanik při Master rallye 1995), Ing. Vlastimil Kučera (navigátor 1997), Jan Čermák (navigátor 1998), Petr Gilar (2. řidič-mechanik 2000,4,5,6), Petr Hamerla (2. řidič-mechanik 2001,2,3).
Jeho žákem a následovníkem v soutěžích kamionů je jeho synovec Aleš Loprais, který se s ním sešel v jedné posádce při závodě r. 2006 jako navigátor.
Všech jmenovaných úspěchů dosáhl K. Loprais s vozem Tatra 815 poháněným vzduchem chlazeným motorem Tatra T5-928 V8 (1987-1988), resp. T3-930 V12, či kapalinou chlazeným Deutz BF8M 1015CP V8 (1998-2006).
Šestinásobné vítězství této značky v kategorii kamiónů vyrovnal Kamaz r. 2005 (dodnes již 10), v osobě řidiče rekord vyrovnal ve stejné kategorii Vladimír Čagin (Kamaz) r. 2010 a překonal r. 2011. Absolutním rekordmanem je pak Stéphane Peterhansel, který zvítězil šestkrát za řídítky motocyklu (naposledy 1998), později přesedlal za volant automobilu a dosáhl dalších zatím 4 vítězství (2012).