Aston Martin – způsob jak se dostat do jiného světa
![](https://griptv.cz/wp-content/uploads/2012/10/aston-martin-logo-opt.jpg)
Sedím doma a koukám ze své pracovny do noci. Na parkovišti před domem, kam dopadá čerstvý říjnový sníh, stojí drahá auta. Vidím Audi S8, Porsche Panamera a Cayenne v nejostřejší verzi. Samá auta přeplácaná technikou a vším možným. Dostávají mne poslední zprávy o tom, že Veyron Super bude mít 1600 koní, aby ho nové předimenzované Enzo a McLaren nepřekonaly. Do toho chystá Koenigsegg Ageru s 1400 koňmi. Svět se už úplně zbláznil. Zvedám telefon a informuji svého kamaráda, že s prvním sněhem je čas si zadriftovat u nedalekého obchodního domu a přijít na jiné myšlenky než je práce. Jenže slyším z venku něco, co je ta největší slast. Slyším dvanáctiválec. Vyběhnu ven na balkón a ze tmy se řítí černý nízký automobil, který proráží tmu a za doprovodu zvuku čerstvě dopadajícího tornáda na zem pokračuje dál do tmy a když už ho není vidět, tak jen slyšíte zvuk plných otáček. Ten vůz byl Aston Martin a já jen tiše závidím.
Možná byste rádi věděli něco o Astonu. Tak jméno získal podle zakladatele pana Martina a podle závodu Aston Clinton Hillclimb. Aston Martin má závodní minulost. Byl stvořen pro závody. Pro ty ryze anglické gentlemany, kteří v tweedovém saku a bekovce rozdávali hlava, nehlava. Důkazem toho je i způsob jeho proslavení. Byl to právě snad ten největší anglický superhrdina a gentleman vůbec, který ho proslavil. Sám James Bond s modelem DB5. Dnes vám ovšem o historii téhle značky povídat nebudu. Důležité je to duchovno kolem Astonu Martinu.
Je úplně jedno, jestli jste starý nebo mladý. Je jedno, jaký máte společenský kredit. Důležité je, že si dokážete Astona Martina cenit a vážit. Když jsem před několika lety dostal nabídku se projet v modelu DB9 z roku 2004, tak jsem to zkusil. Mnozí mi říkali, že i když má šestilitrový motor V12, tak to asi nic moc nebude. Dva šestiválce z Fordu spojeny v jeden. Maximálka jen 300 km/h ? Ferrari F430, které má osmiválec a motor4,5 litruto zvládne rychleji. Navíc i když Aston udělal fenomenální a rychlý model One-77, tak tam to zase kazila převodovka. Jenže musíte být dostatečně zběhlý do aut, abyste tohle ocenili. Vysadit informace a údaje z papíru a jen tak se projíždět do noci a pořád a pořád, abyste to celé pochopili.
Aston Martin podle mne není supersport. Je to gentlemanský grand tourer. Něco jako Ferrari 612 Scaglietti, ale víc na pohodu. Angličané si neodpustí svůj čaj, módu a historii. Představte si, že přijdete do sídla nějakého anglického vévody. Uvidíte olejomalby na zdech, prošívanou viktoriánskou pohovku a velké hodiny s kyvadlem. Aston Martin může být sebevíc technicky vyspělý, ale nikdy tenhle nádech Anglie v sobě nezapře. Sednete si do něj a rázem si to představíte. Najdete ho všude. V interiéru, designu v motoru. Třeba design je velmi zajímavý. Když vynechám nový model Zagato, tak si všimněte, že ten design vůbec není vulgární. Linie auta pomalu a pozvolna dopadají na šasi. Je to tak přirozené, jako když hodíte na stůl ubrus. Motor je stejný. Jede sice „jen“300 km/h, Ale vypotřebujete gentlemanský dunivý tón z výfuku a ne dělat komedii před svojí patnáctiletou slečnou. Žádné vytahování maximálky v obci z vašeho Golfu. Já vím, je to těžké, když vedle vás sedí slečna v minisukni, ale v Astonu Martinu by stačilo zase jí, že v něm jenom sedí.
To auto je naprosto geniální. Uchvátilo mne vším, co má a hlavně tím, co představuje. Je to první auto na světě, které vás nestrčí do nějaké škatule playboy, chudáků nebo celebrit. Aston Martin je auto pravých mužů. Pokud máte peníze a rozhodujete se o koupi a opravdu jste vyspěli, nekupujte si Lamborghini nebo Porsche. Kupte si opravdové auto dospělého muže a objevte nový svět. Kupte si Aston Martin.
Váš Petr „Grip Stig“ Horáček