4NRC6 -I. LopraisEnergy Rally!!! – Déšť, 200 tisíc diváků a divoké bouračky
Morava bezesporu patří mezi země, které mají v motoristickém rallysportu bohatou historii. Živoucím důkazem je i několik slavných soutěží zařazených do kalendáře NRC šampionátu v rally. Čtvrtý díl mistrovství se odehrál ve slováckém Částkově, kde se odjel prémiérový ročník I. LopraisEnergy Rally!!!
Na startu letošního ročníku nechyběl téměř nikdo z předních jezdců sedlajících speciály WRC. Omluvil se jen Michal Hrabec. Již před startem se pak pořadatelé museli vypořádat s několika neplánovanými úpravami harmonogramu. Vše se nakonec vyřešilo a podnik mohl odstartovat. Na start soutěže se nakonec postavilo 80 posádek. Mimo jiné i dvě posádky ze Slovenska.
Čtvrteční vstup do soutěže obstarala kratší první etapa, kde rychlé rychlostní zkoušky neodpouští žádné chyby. Prim zatím hrají vozy VW Polo R WRC, ale zde tomu bylo zcela jinak. Podnik se odjel za velmi špatného počasí a bylo se zase na co dívat. Úřadující šampión Michal Šimek opět ukázal, jak je důležité dojíždět a udržet nervy na uzdě. Marcel Viterna se svým Mini WRC Michalovi nestačil, ale ze závodu si odvezl parádní dávku bodů za druhé místo plus plný počet bodů s domácí Power Stage. První tři závody nevýrazný mladičký soutěžák nedokončil a na čtvrtém závodě dokázal prolomit smůlu a zajet premiérovou bednu a ukázal tak, že i soukromý tým pod vedením zkušeného managera oriGINal RBR Team Rudy Štěrby dokáže bojovat o ty nejvyšší příčky. Třetí dojel po infarktovém závěru Štěpán Dočkal, který letos závodí za Monster RTAFT.
Soutěž začala na extrémně rychlé trati s těžkým horizontem, kde některé posádky ukazovaly velmi dlouhé skoky. Od prvních kilometrů se ukázalo, že se pojede opět hodně rychle. Posádky musely obout na první sekci mokré gumy a hned na první zkoušce se poroučel Jirka Hlávka. První vložku vyhrál Honza Houska a předvedl tady, že bude v soutěži hodně rychlý. Hned na druhé vložce atakoval Jakub Šimek, kterému se letos lepí smůla na paty a ani v tomto závodě tomu nebylo jinak a Jakub na poslední superspeciálce v úzké šikaně zdemoloval svého Citroena.
.
Do protiútoku tak přešel vítěz předchozího závodu Jarda Durďák, který první etapu vyhrál o pouhých 5 sekund před Michalem Šimkem. Černý kůň soutěže Lahola Luboš rozbil svého Miníka už na druhé vložce, kdy ve velké rychlosti vyletěl ven a čelně trefil strom. Špatně zvolená volba gum pro druhou sekci stalá Honzu Housku propad až na čtvrté místo a v cíli etapy mu nakonec patřila příčka třetí se ztrátou přes dvacet sekund. Čvrtý odevzdával auto do uzavřeného parkoviště Martin Zemánek s pádesátisekundovou ztrátou.Pěkný výkon předváděl se starým dvoulitrem Mattes Onřej, který přešel s R5 do S2000 a dokázal tak prohánět silné vozy WRC. Po první etapě mu patřila sedmá příčka.
Druhá etapa plná překvapení a zvratů, která se jela opět na mokrém povrchu. Pódiové pozice musel opustit po havárii na šestnacté vložce Honza Houska. O vložku dál ho napodobil Jarda Durďák, který odstupoval z průběžného prvního místa. Po technických problémech se svým Polem musel odstoupit Martin Zemánek. Pro první místo si tak v klidu mohl dojet Michal Šimek s Fiestou WRC. Největší boj se odehrál mezi třemi jezdci o podiové umístění. Trojice v podání Viterna, Dočkal, Mattes. Mladičký Marcel Viterna po první etapě je osmý. Dokázal to po odpadnutí soupeřů a krasném souboji se Štěpánem Dočkalem, kdy na něj tlačil a v poslední vložce soutěže dokázal Štěpána porazit, tak nakonec vybojoval zaslouženě druhé místo v konečném pořadí podniku. Na poslední vložce Štěpán chyboval a už to vypadalo, že třetí příčku bude brát skvěle jedoucí Ondra Mattes, ale v cíli mu nakonec chyběla pouhé 2,06 sekundy. Čvrtý dojel pěkně jedoucí Tomáš Lessus s Fábií R5. Šestý Kolář Lukáš. Sedmou příčku bere Laďa Masaryk, který předešlý domací závod vynechal, když byl diskvalifikován pro porušení pravidel. Osmý po chybě svých mechaniků, kdy mu na auto obuli šotolinové gumy dojel Ota Plojhar, devátý Váňa Kamil a desatou příčku uzavíral Blažek Petr s Mini WRC.
NRC2
Lídr tabulky Mattes Ondřej přesedlal z vozu R5 do stařičké Fabie S2000. Auto si velmi pochvaloval a ukazoval s ním velký sport. S teamovým kolegou Tomášem Lesussem se tahali v sekundách a do toho jim sekundoval Váňa Kamil, který po první etapě už ale ztrácel přes minutu a dvacet sekund. Za Kamilem se držel Jirka Zelík s Fabií R5. Dále následovalo pořadí Vařeka Patrik, Sedláček Lukáš a Krejčí Mira.
Do protiútoku ve druhé etapě přešel Tomáš Lessus a ukrojil hned 8 sekund ztráty na Ondru. Do šestnácté vložky to vypadalo na velký boj mezi oběma borcama, ale Tomáš chyboval a přišla velká ztráta, kterou už si snažil Ondra hlídat. Na 21. vložce postihly Ondru technické problémy jeho Fabie a toho se Tomáš rozhodl využít a pokusil se o útok. V cíli to nakonec nestačilo a chybělo necelých sedm sekund.
Třídu tak vyhrál Ondřej Mattes před Tomášem Lessusem, třetí dojel Váňa Kamil a čvrtý Jirka Zelík. Lukáši Sedláčkovi patří páté místo ve třídě. Velká smůla provází T&T Racing – RBR Team, kdy z technických přejímek byly vyhozeny hned dva vozy a v závodě zůstaly jen tři vozy a ani jeden z nich soutěž nedokončil. Team tak zůstal opět bez bodového přídělu.
NRC3
Tady je to one man show v podání Krystiána Jacka. Rychlý dvoukolkář zatím nemá pokořitele. Sekundovat se mu snaží René Dohnal, který dojel druhý ve třídě, ale na rychlého Krystiána to prostě nestačí. Michal Mareš, který držel po druhé etapě druhou příčku musel soutěž naopak ve druhé etapě po havárii opustit. Pěkný výsledek si zde vyjel i Mančík Aleš, který skončil na třetí příčce ve třídě a první v juniorech.
Lídr juniorů Tomáš Brčko, který byl po první etapě na druhém místě v juniorech se pokusil ve druhé etapě atakovat Aleše. Útok však nevyšel a auto se na brzdách spakovalo a trefilo strom. Zkouška musela být na chvíli pozastavena, aby se odklidily trosky vozu z trati. Životní výsledek si tady zajel Jakvid Milan, když si dojel celkově pro čtvrté místo a první místo v juniorech. Oslavy byly velké až do brzkých ranních hodin. Pátý dojel Ježek Staňa a šestý Salač Michal.
NRC Open
Třídu historiků vedl od první etapy s Porsche Radek Teplý, druhý po první etapě Navrátil Petr a třetí se držel Kráčala Petr. Tohle pořadí zůstalo nezměno až do konce soutěže, kdy po odpadnutí Marčíka Lukáše bere čvrté místo Žurman David, který v první etapě havaroval už na druhé vložce. Radek Teplý, tak bere po vynechaném předchozím závodě plný počet bodů.
Dalším závodem bude legendární pátý ročník Květák Rally, která se pojede opět pod hlavičkou společnosti Lídl, když její poslední pokořitel Pavel Šťastný dostal od společnosti jako hlavního sponzora závodu metrák pravého českého květáku. V. Květák Rally taky uzavře asfaltovou sérii a po závodě se šampionát přesune na nezpevněný povrch. Podnik se odjede 26.10 – 1.12. 2015
www.naparbrcup.com