Honda testovala Civic pro WTCC na Slovakiaringu
Honda testovala Civic pro WTCC na Slovakiaringu
Věci okolo vstupu Hondy do mistrovství světa cestovních vozů nabírají na obrátkách. Po krátkém shakedownu ve Vairanu italský tým JAS, který bude tovární Civicy pro WTCC připravovat, zamířil na přelomu července a srpna k testování na Vallelungu. Zatím poslední test se odehrál na začátku tohoto týdne na Slovakiaringu.
Honda si slovenský okruh vybrala na doporučení svých pilotů Gabrieleho Tarquiniho a Tiaga Monteira, podle kterých má vše, co je k testování třeba – dlouhé rovinky, rychlé zatáčky i pomalé pasáže. Při závodním víkendu WTCC na konci dubna zajel Norbert Michelisz v kvalifikaci čas 2:12.990, nejrychlejší kolo Norberta Michelisze v prvním závodě mělo hodnotu 2:14.606 a ve druhém závodě zajel nejrychlejší kolo Yvan Muller s časem 2:14.508. Slovakiaring byl při testu Hondy celkem špinavý a i teploty byly jiné než při závodě, ale Gabrielemu Tarquinimu jsem naměřil několik časů okolo 2:15.6, což vzhledem k ranému stádiu vývoje auta rozhodně vůbec není špatný počin.
Interview – Tiago Monteiro
Q: Jak těžké bylo pro vás jako bývalého pilota F1 přizpůsobit svůj jízdní styl cestovním vozům?
TM: Samozřejmě je to velká změna. Je to úplně jiný svět, jiný jízdní styl, musíte jinak přemýšlet. První fáze zabere pár měsíců, ale úplně si zvyknout na cestovní vozy chce několik let, abyste chytili ten správný rytmus. A netýká se to jen přechodu do cestovního vozu, ale i pohonu předních kol. To je další samostatná kapitola. První pár let je opravdu nevyzpytatelných, celkem rychle se dostanete na slušnou úroveň, ale ten dohnat ten poslední kousek zabere nějaký čas. Ale tak je to pokaždé, když měníte kategorii, potřebujete se adaptovat na nový vůz, přizpůsobit svůj styl, brzdění, zvyknout si na přítlak atd. Ale ten přechod není snadný a musíte hodně spolupracovat se svým závodním inženýrem, abyste den po dni dostávali ten správný cit.
Q: Jak moc vám v tohle učení pomohlo, že vašimi týmovými kolegy byli Gabriele Tarquini nebo Yvan Muller?
TM: To byla vůbec ta největší pomoc. Je to velká výzva, když závodíte proti nejlepším pilotům světa v závodech cestovních vozů. Jsou velice zkušení, jsou rychlí, vždy jsou konkurenceschopní, takže jsem se učil od těch nejlepších. Bylo to těžké, ale zároveň mi to pomohlo učit se závodit s cestovním autem mnohem rychleji, než kdybych si na všechno musel přijít sám nebo měl za týmové kolegy méně zkušené piloty. Především Gabriele a Yvan Muller, ale i Rickard Rydell a Jordi Gene mi hodně pomohli a o to rychleji jsem se učil.
Q: Jak dlouho jste se musel rozmýšlet než jste kývl na nabídku Hondy?
TG: Ne příliš dlouho, opravdu. První kontakt proběhl v březnu, další jednání přišla v květnu a pochopitelně to byl zajímavý projekt. Když se do šampionátu vrací automobilka jako je Honda, nemůžete to odmítnout. Se Seatem jsem zažil dobré věci, ale jeho nasazení v motorsportu už není takové, jaké bývalo. Zvažoval jsem všechny možnosti a tahle z nich byla nejlepší. Je to velký projekt, jsem hrdý, že mohu být jeho součástí a rozhodování mi nezabralo moc času.
Q: Jaký byl váš první pocit z nového auta, když jste s ním poprvé vyjel na trať?
TM: Bylo to skvělé, je to takové malé dítě. Je to jako s novou přítelkyní. Záleží, jak se na to díváte, ale vždycky je tam něco nového a to je vzrušující. Je to skvělé být součástí takového projektu. Auto je nové, motor je nový, tým se dává dohromady, musíme si toho ještě hodně projít, ale je to velká výzva. Je to skvělý pocit, i když je tam cítit i trochu stres.
Q: Jak se vám líbí Slovakiaring?
TM: Líbí se mi moc. Byli jsme všichni hodně překvapení, když jsme sem v dubnu přijeli v rámci WTCC. Moc jsme o tomhle okruhu nevěděli a když jsme sem přijeli, našli jsme tu úžasnou stavbu, skvělou trať, která je velice technická, má rychlé zatáčky, pomalé zatáčky. Proto, když jsme hledali trať, na níž bychom mohli testovat, Gabriele i já jsme okamžitě navrhli, že bychom měli jet na Slovensko, protože je to komplexní okruh. A to je důvod, proč jsme tady. Je to velice dobrá trať na testování a zároveň zábavná.
Q: Jaká jsou vaše očekávání ze startů na konci letošní sezóny?
TM: Očekávání jsou vždy vysoká, ale musíme být realisty. Rádi bychom byli silní a konkurenceschopní, ale víme, že auto bude stále ještě hodně syrové. Máme se stále hodně co učit, co vylepšovat, zatím jsme s výkonností spokojeni, ale ještě je brzy říci, jak se nám bude dařit. Dáme do toho všechno, ale stále pojedeme víceméně s vývojovým autem a budeme se chtít hlavně učit. Na Suzuce dostaneme váhový handicap 40 kg, takže to bude těžké. Jsme tu, abychom se učili, získávali zkušenosti, získávali data a přes zimu postavili silné auto pro sezónu 2013.
Interview – Gabriele Tarquini
Q: Auta bývají často přirovnávána k ženám, cítíte se, jako byste se vracel k bývalé přítelkyni, když se vracíte zpátky k Hondě?
GT: Ano, protože jsem s Hondou závodil už v minulosti. Ale moje předchozí zkušenosti se s těmito nedají porovnávat. Nyní je zapojení japonské strany mnohem větší než při mém předchozím působení u týmu. Tehdy to bylo partnerství s Honda Europe, nyní je v plánu větší účast japonských inženýrů a větší pomoc při vývoji auta, především motoru.
Q: Jaký zatím máte z auta pocit?
GT: Je to skvělé, úžasné! Tohle auto je z pohledu elektroniky mnohem sofistikovanější než Seat, se kterým letos závodím. A tyhle elektronické systémy nám pomáhají autu lépe porozumět jako celku. Inženýři mají dostatek dat k analyzování a i pro mne je to skvělá zkušenost.
Q: Ve startovním poli WTCC patříte k vůbec nejstarším. Máte stále dost elánu a energie porážet mladší soupeře?
GT: Ano, proč by ne? Zatím za volantem nepociťuji žádný handicap. Cítím jen samá pozitiva plynoucí z mých zkušeností. To je pro mne velkým povzbuzením do budoucna. A také začátek nového partnerství s Hondou je pro mne extra motivací a cítím se mladší než před rokem.
Q: Jste spokojen s výběrem týmového kolegy?
GT: Ano, měli jsme s Tiagem velice dobré vztahy už u Seat Sportu a Sun Redu, jsme dobří přátelé a myslím si, že to je pro začátek dobrý základ. Nemusíme nijak vylepšovat svůj vzájemný vztah. Je důležité mít dobré vztahy s týmovým kolegou, zejména pokud máte vyvíjet nový vůz.
Q: Když jsem se Tiaga ptal na jeho jezdecký styl a podobnost s tím vaším, říkal, že jsou si velice podobné, protože vy jste byl jeho učitelem…
GT: Když Tiago přišel do cestovních vozů, jezdil ve stejném týmu se stejným vozem. Jezdil před tím v F1 a s cestovními vozy neměl prakticky žádné zkušenosti. Musel se tedy dost věcí naučit a v té době jsem tam byl já, také Yvan Muller, takže se učil od těch nejzkušenějších jezdců v WTCC.
Q: Dokážete odhadnout, jak si Honda příští rok povede? Stanovil jste si nějaký osobní cíl?
GT: Myslím, že je příliš brzy něco o tom říkat, ale naším cílem je příští sezónu vyhrávat závody. Bude těžké získat titul, ale během sezóny se musíme dostat na samý vrchol. Asi ne ve všech závodech, ale na některých okruzích musíme být na špici.
foto a text: Petr Horák
[nggallery id=250]