Auta, která předběhla svou dobu. Část 1. – Lotus Carlton

Dnes jsme zvyklí na mnoho věcí. Jsme zvyklí na to, že otočíme kohoutkem a teče nám teplá voda. Stiskneme vypínač a máme světlo. Kromě těchto věcí jsme někteří zvyklí i na to, že BMW M5 je velký sedan, který je pohodlný, ale hlavně velmi rychlý. Myšlenka udělat rychlé a praktické auto je velmi známá. Byl to ovšem Lotus Carlton, což byl první velmi rychlý sedan, který je spíše označován za supersport.
Píše se rok 1990, kdy z linky Lotusu sjíždí první Lotus Carlton. Auto, které vypadá velmi dobře a je rychlé tak, jak brutálně vypadá. K překvapení všech to není až tak celé výmysl Lotusu, ale Opelu, který postavil model Omega. Lotus ho vzal a upravil. Jenže ne pouze tím, že nalepí logo Lotus na kapotu.
Carlton je víc než obyčejné auto. Je to supersport a má vše co k tomu patří. Původní motor o obsahu kolem tří litrů z verze Omegy GSi byl předělán na 3,6 litrů. Tenhle řadový šestiválec byl silný sám o sobě, jenže to nějakému inženýrovi s propiskou v náprsní kapse nestačilo. Lotus přidal k motoru dvě turba. Finální verze motoru tedy měla 377 koňských sil. Nešetřilo se. Aby převodovka zvládla takovou sílu, tak byla použita ta, která byla v tehdejší Corvette ZR-1. Diferenciál pro pohon zadních kol byl použit z osmiválcového Holdenu. Byly použity samonastavovací tlumiče. O styk s asfaltem se staraly 17ti palcová kola se širokými pneumatikami a zastavit Lotus Carlton z maximální rychlosti, mají na práci závodní brzdy AP Racing.
Omega předělaná na model Carlton měla díky této úpravě extrémní výkony na tehdejší dobu. Z nuly na stovku se auto dostalo za 5,2 sekund a ručička tachometru se zastavila až na nějakých283 km/h. Díky svým výkonům se stal Lotus Carlton autem, které vyhledávali především piráti silnic. Kromě pirátů silnic se v Carltonech proháněli i zloději, protože Carlton byl tehdy jedno z mála aut, které dokázalo ujet policii a navíc se do něj váš lup vešel. Tento Lotus proto získal časem nádech všech těch pirátů a zlodějů, co se v něm proháněli a pro mnoho lidí se stal kultovním autem tehdejší doby a typickou ukázkou undergroundu.
Bohužel sláva tohoto auta trvala pouze do roku 1992. Opel doufal, že se těchto upravených Omeg prodá zhruba 1100 kusů. Bohužel tehdejší velmi vysoká cena, která byla zhruba přes milion korun moc v prodeji nepomohla. Bylo vyrobeno pouhých 950 kusů a proto se v roce 1992 zastavuje výroba a Carlton umírá. S novým tisíciletím se ovšem tahle moderní limuzína vrací mezi lidi jako mýtus. Auto, které nejenom dobře vypadá, ale je velmi rychlé a bylo ve své době ikonou undergroundu. Jenže to není jenom o vzhledu auta. To auto tak nejenom vypadá, Lotus Carlton je přesně takový, jaký se tváří. Rychlý, drsný a jedinečný. A bez něj by možná dnešní model BMW M5 neměl kam směřovat.
Váš Petr „Grip Stig“ Horáček