Historie Barum Rally 1981-1983
![](https://griptv.cz/wp-content/uploads/2012/08/Pavlík.jpg)
Na jubilejním desátém ročníku byla Škoda 130 RS na nejvyšším stupínku a chtěla to ještě zopakovat. Zahraniční konkurence byla čím dál rychlejší a ,,stotřicítky“ jim už nestačily, ale v roce 1983 se stal zázrak a znovu vyhrála. Opravdu vážně začali brát zlínskou soutěž italští piloti. Antonio Zannusi v desátém ročníku musel opustit dějiště soutěže, co se seznámil s rychlostní zkouškou Semetín-Hošťálková a jejím šotolinovým úsekem. Zanussi prohlásil, že do Zlína opět přijede a že zde vyhraje. To co Ital řekl to se i stalo. O Zanussim se vědělo, že je klidný a rozvážný. Antonio prodával domácí spotřebiče, a prodávají se i dnes. V roce 1981 opanoval celé soutěži. Tento Ital využíval možnosti vozu na plno a zůstával chladný a až v cíli vyjádřil emoce. Ani piloti červených vozů Fiat 131 Abarth z týmu Quattro Rombi Corse už nechtěli zůstat poražení. Ceccato ani napodruhé neuspěl, ale Corradin a Passeti bodovali plným počtem bodů do seriálu Alpe Adria Rally Cup, který byl poprvé zařazen do zlínské soutěže. Alpsko-Jadranský pohár později přinesl zvučná jména. Nejzvučnější jméno nosil Jugoslávec Branislav Küzmič, který za volantem Renaultu se zapojil do boje v první desítce. ,,Kuzma“ dokázal být hodně rychlý, ale větší pozornost pak na sebe strhl v roce 1982 a 1983 Rakušan Gerhard Kalnay, který si dojel pro vítězství s vozem Opel Ascona 400. Při prvním startu svůj cíl splnil, ale o rok později musel odstoupit a roztočil strhující spirálu událostí k vítěznému finále vozů 130 RS. Při třináctém ročníku se před startem ani nepočítalo, že by vozy 130 RS dojely na pódium, protože se zde objevili Gerhard Kalnay se silnou asconou , ale i Lucemburčan Aly Kridel s Porsche. Za volanty výkonných Renaultů 5 Turbo nastoupili na start Švéd Lars-Erik Walfridson, Angličan John Price a již zmíněný Jugoslávec Branislav Küzmič. Do pozice černého koně soutěže byl Švéd Harry Joki, který přijel s Toyotou Celica pyšnící se továrním rodokmenem. Domácí naděje měl v dobrý výsledek představit Pavel Valoušek senior, který na vrcholu své kariéry dokázal v socialistickém Československu sjednat starty s výkonnými vozy Porsche italských majitelů.
Byl pátek večer a sotva soutěž začala a už byli ze hry jak Kalnay, Walfridson i Valoušek sen. Küzmič a Joki na pomalejším začátku soutěže ztráceli a tak se do čela soutěže posunuly vozy Škoda. Pro svůj nejlepší výsledek si jel Ladislav Křeček za tým AZNP Mladá Boleslav. Druhý den Ladislav jeden test za druhým vyhrával, ale pak měl šanci také Joki, který na Křečka ztrácel dvanáct vteřin Joki havaroval. Vítězné pódium teda patřilo loučícím se vozům 130. Ale chyběl tam člověk, který tento vůz nejvíce proslavil. John Haugland skončil už na začátku soutěže, kdy se mu zastavil motor a Nor netušil, že už se na Barum Rally neobjeví. Jedna éra končí a druhá začíná. Pořadatelé soutěže s napětím očekávali, jak Mezinárodní automobilová federace posoudí jejich kandidaturu na zařazení zlínské soutěže do seriálu Mistrovství Evropy.
Zdroj INF: 40 Let Historie Barum Czech Rally Zlín
Foto: Radek Homolka