Tuning ? Panebože, proč ?
![](https://griptv.cz/wp-content/uploads/2012/07/Land_Cruiser_Ugly.jpg)
Chtěl bych říct už v prvé řadě, že tuning neberu jako špatnou věc, ba naopak. Můj první časopis o autech byl právě o tuningu. Koupil jsem si ho, když u nás zrovna frčel tuning a to bylo převážně po prvním dílu filmu Rychle a zběsile. Celý tenhle film byl plný úprav na autech všeho druhu. Našli jste litá kola, různé polepy na autech a hlavně dusík. Poté jsem viděl první české pokusy o tuning…
Proč tuning ? Protože se chcete odlišit ? A proč ne ? Nejdřív to začíná voňavým stromečkem ve vašem autě. Jo, teď je vaše a tohle je vaše znamení, váš voňavej stromeček. A tím by to mohlo prosím skončit. Ve jménu všeho co má 4 kola už prosím nic víc. Ono to docela potom blbě končí. Tedy hlavně tak, jak auto po prvních zásazích většinou náctiletého tunera vypadá. Člověk si hned myslí, že je závodník a tak dělá z auta jednu velkou reklamu náhradním dílům. Máte ze strany dveří třeba samolepky jako Sparco, NOS, Recaro, Brembo. Přijdete si hustě, i když pod kapotou nic takového nemáte. Závodní jezdci mají tyto součástky pod kapotou a dělají tak reklamu svému týmu. Proto to na autech mají nalepené. Ale Češi si spíše takto dělají z auta výkladní skříň toho, co nemají. Upřimně mi je líto i toho zloděje, co vypáčí dveře u Escortu, protože tam jeho majitel má nějakou samolepku a zloděj doufá, že ukradnul exkluzivní auto.
Mám zrovna jednoho známého s Escortem, jehož dveře nikdy nevypáčili. Dokonce ani neobešli klíčem. Metalíza se mu totiž loupe sama. Škoda klíče. Má rádio na CDéčka a čte mu to i MPtrojky z Flashky. Strašnej borec. Ale nejvíce komická je jeho sedačka spolujezdce. Je od firmy Sparco a stála balík. Je pěkná a čistá. Asi si řeknete, že i on si na takový sedí. Omyl, sedí na původní z Escortu. Udělal to takhle, protože sedačka, na které sedí není vidět, ale sedačka spolujezdce ano, protože jezdí často sám. Projede kolem vás a vy si myslíte, že to je opět úprava za hodně peněz. Myslíte si, že opravdu Escort změnil v pořádnej bourák. Ne, nezměnil a ani ta loupající se metalíza není speciální druh vinylu s lakováním typu chameleón.
Další kamarád Martin je velkým expertem na lak a hudbu. Jeho lak „Vínová metalíza“ byla kdysi opravdu pěkná, ale taky se mu loupe a potřeboval by celej kufr a střechu přestříkat. Lepší je ovšem jeho audiozástavba. Má dobrý rádio, které přehraje i filmy, protože má miniaturní display. Ovšem jeho „basák“ vzadu v kufru, byl kdysi z obrovského ampliónu. To znamenalo, že už při mírné hlasitosti se klepala SPZka, rámeček rádia, podlaha, šrouby u kol i vaše hlasivky. Obrovský reproduktor Tesla byla fakt pecka. Duněl tak mocně, že nebyl problém někdy i zvracet. Motor 1.8 benzín byl pěkně slyšet pomocí laděného výfuku. To bylo snad nejlepší na tom autě, to jaký mělo zvuk. Až potom jsme zjistili, že to je tím, že kus toho výfuku uhnil a upad. Největší ovšem byla sranda když jsme zapadli na fotbalovém hřišti a někdo nás musel odtáhnout děsivou blátivou cestou. Náhodný člověk s Free Landerem, který nás chtěl odtáhnout dostal zběsilý nápad. Jelikož kamarád Martin neměl oko, za které by se dalo jeho auto odtáhnout, napadlo nás vypáčit záslepku mlhovky a přivázat lano na deformační rám za nárazníkem. „Támhle ztratíš nárazník a támhle chladič“ Mumlal člověk s Free Landerem, který nás měl odtáhnout. Martin brečel a já doufal, že se dostaneme domů. Při odtahu nic nikde neupadlo, akorád „lízátko“ pod autem tlačilo bláto, jako pluh sníh, protože Matinův Golf byl velmi nízký. Po odtahu vše bylo super, ale během chvíle mi Martin říká, jak celé auto vrže a nejede rovně. Možná proto že tím odtahem se zkřivilo celé auto…
Nejsou to všechny příběhy s tuningáři, které pamatuji. Poslední, který jsem zažil byl s jedním majitelem Chevroletu Camaro. Vidím sériové Camaro, které vypadá fakt pěkně na 22“ kolech. Přišel jsem k majiteli a ptám se na auto, když se zeptám na cenu auta, tak mi řekl: „Co ? Auto ? Vůbec. Hlavně ty kola byly drahý.“ Byl už dost opilý, tak jsem šel dál. Druhý den tam měl jeden z nejhnusnějších spoilerů, které jsem kdy viděl. Také mu na kapotě (nevím, co to je dneska za módu) přibyl takový ten kožený kondom, já pořád nevím na co to je, to asi přidává přítlak a pět koní nebo nevím.
Není to o autech, je to jenom o lidech. Můžete mít sebelepší auto, ale když do něj chcete otisknout něco ze sebe, tak to raději nedělejte podle svého vkusu, ale maximálně otiskněte do sedačky svůj zadek. Mohli by jste dopadnout tak, jako moji přátelé. Jistě si myslíte, že jsem vám lhal, že nesnáším tuning. To ne, jen s ním mám špatné zkušenosti, jak jste si mohli všimnout. Vím, že za peníze na úpravy si našetřím raději na sporťák. Když jsme u těch sporťáků, třeba BMW M nebo AMG od Mercedesu určitě znáte. Tohle jsou původně tuningové a závodní divize, které začali díky úspěchům patřit ke hvězdám ve svém oboru a pro profesionálního úpravce není nic lepšího než se stát oficiální sportovní divizí dané značky. Třeba tak jak se to stalo Abarthu u Fiatu. Někdy se to ovšem i tady přežene a takový Brabus je schopen vám vzít Mercedes a vyrobit z něho oheňplivající bestii, která jede 380km/h a děsí každého. Mimochodem firma Brabus je tak šílená, že upravuje už i osobní tryskáče. A tady nejlépe vidíte, jak i s velkými finančními prostředky koupíte příšeru, která je bez kontroly trakce prakticky neříditelná. A jedná se pořád o tuning. Vím, že tuning srazy jsou plné různých výherců tuningových soutěží. Všimněte si, jak jsou jejich auta krásná a co nejméně kýčová. Hlavně pěkně propracovaná. Podívejte se na ta auta, pak na ten svůj Escort, který drží díky špíně pohromadě a pak zase se podívejte zpět. Tady opravdu vidíte, že je něco špatně. Každou úpravu dělejte s velkou pílí a zanícením. Uvědomte si hlavně, že to auto nevidíte jenom vy, ale i ostatní lidé. Když si to budete pořád říkat, dotáhnete svoje auto k dokonalosti. Pokud se na to opravdu cítíte a víte, že máte aspoň trochu vkus a něco málo peněz jděte do toho. Pokud ne a přesto toužíte po tuningu, tak raději to svěřte nějaké firmě.
Nemám jednotný vkus, co se týče tuningu. Něco se mi líbí a něco ne. Nejvíce se mi asi líbí čistý, obyčejný tuning. V jednoduchosti je krása. Miluji jemné detaily a skvělé zpracování. Hlavně se o to auto člověk musí starat. Já bych stejně nikdy auto netuningoval, i když jsem na několika úpravách pracoval. Raději si připlatím za lepší a rychlejší verzi mého oblíbeného automobilu. To už tuning nepotřebuje. A pokud vy máte rozum a nemáte vkus, estetické cítění nebo cokoliv, co je pro tuning důležité, tak nebudete nic tuningovat a raději zavoláte panu Xzibitovi, aby vám pomohl a dal vám Škodu Yeti. A pak ? Pak si tam dejte ten stromeček.
Váš Petr „Grip Stig“ Horáček