Christian von Koenigsegg a jeho sen

Je hodně snů. Sny se nám převážně zdají v noci. Někdy jsou plné strachu a jsou bizardní, někdy jsou ovšem krásné. Zastávám názor, že ty nejšílenější sny ze všech vznikají právě, když nespíme, když jsme vzhůru. Můžou být o čemkoliv. Většinou jsou o naší budoucnosti a úspěchu. O tom, co chceme dělat, s kým chceme být, nebo čím se chceme živit. Bohužel mnoho těchto snů končí zklamáním. Někdy se to ovšem povede. Pojďme se spolu podívat na jednoho muže a jeho sen, jež se změnil v realitu. Pojďme se společně podívat na někoho, kdo mne již delší dobu inspiruje. Tím člověkem je Christian von Koenigsegg.
Christian se narodil se roku 1971. Je to Švéd. Vlastní auto si chce postavit už od svých pěti let. Ano, opravdu, bylo mu 5 let a už nejspíše tušil svůj osud. V tomto předškolním věku zhlédnul norský animovaný film Flåklypa Grand Prix, který ho inspiroval. Líbilo se mu, že ve filmu místní opravář kol založí firmu na výrobu automobilů. Sen se začal stávat skutečností 12. září roku 1994, kdy se rozhodl postavit svoje auto. Už jen to, že se tak rozhodl, byl první velký krok.
Koenigsegg není jeden z těch lidí, kteří sáhodlouze mluví o tom, jak změní svět. On prostě přijde a udělá to. Problém je v tom, že mu tehdy bylo 22 let a neměl žádné technické vzdělání. Žádné technické vzdělání později ani nezískal. Nabyl jej praxí při plánování svého auta. U někoho, kdo staví supersporty za miliony, to je obdivuhodné. Koenigsegg prostě začal hned od minuty na autě pracovat. Dělal skicy, kontaktoval experty ohledně šasi a designu a začal konstruovat prototyp. O dva roky později přichází první Koenigseggův automobil. Všechno šlo velmi rychle. „Udělali jsme to s pár lidmi,“ říká Koenigsegg. Důležité je, že vše vznikalo tehdy stejně jako nyní v Koenigseggově dílně. Vše vznikalo rukama. Žádné montážní linky a svařovací roboti. Každý automobil je originál. Na každém autě dělají renomovaní experti. Koenigseggovým snem nebylo jen obyčejné auto. Bylo to auto, které bude dosahovat sportovních výkonů, ale zároveň se v něm svezete pohodlně po městě. Christian je jedním z mých vzorů, protože právě on se postavil tomu největšímu paradoxu v automobilovém byznysu – vytvořit auto jak pro běžnou jízdu, tak na okruh. Výsledkem je to, že jeho auta jsou skvěle nastavitelná. Každé auto je vytvořené pro řidiče, který chce supersport i na každodenní ježdění.
Vzhled auta neodráží pouze Koengseggův vkus. Vše je podřízeno aerodynamické funkčnosti. Christian je na sebe velmi náročný. To co dokázal, mu nikdo nedal, vše si vydobyl sám. Proto když řekne, že to takhle má být, tak to tak bude, protože to je nejlepší. Žádné kompromisy, jen fakta. Aerodynamika je tedy nejlépe řešená, jak jen může být. Ano, pamatuji si na test v pořadu Top Gear, kdy se Stig málem zabil kvůli špatnému přítlaku. Koenigsegg to hned napravil speciálním přítlačným křídlem a výsledkem byl rekordní čas na trati. Stejně tak jako Lamborghiniho auta se poznají díky nůžkovým dveřím, i automobily značky Koenigsegg mají vlastní styl těchto dveří. Dveře se vysunou a otočí o 90°. Vypadá to efektně a skvěle, ovšem nedoporučuji vám, abyste vystupovali blízko chodníku. Dveře byste mohli odřít o obrubník. Na autě ovšem není jen důležitá aerodynamika. Jde i o bezpečnost a aby vše bylo funkční.
Podle Koenigsegga je celý život o kompromisu. Je velice těžké najít optimální řešení. Christian dělá vše pro to, aby jeho auta měla pouze tato optimální řešení. Jedním z nich je i motor, které Koenigsegg také nechává konstruovat. Nejdůležitější je, aby motor měl ta nejnovější a nejlepší technická řešení. Christian se prostě nesmíří s tím, že tam je nějaký motor. Motor v jeho autech musí mít duši a přitom být použitelný. Jednou z těchto věcí je u Koenigseggových motorů downsizing. Downsizing je dnes běžný v každém novém autě. Malý obsah, méně spotřeby a velký výkon, to je downsizing. Proto jede třeba nový Golf s motorem 1.4 TSI 240 km/h. Dnes to dělá každá automobilka. Koenigsegg byl ale první. Různými radikálními řešeními udělal Christian ze svých osmiválců to, čím jsou. „Jsou to extrémní zdroje síly,“ dodává Christian. Dokázal dostat ze svých osmiválců víc, než jiné automobilky. „ Měli jsme více síly z každého litru benzínu. Dokázali jsme méně benzínu spálit a při tom vytvořit větší výkon,“ zaslouženě se chlubí Christian von Koenigsegg. I když jsou auta značky Koenigsegg velice sportovní, a tudíž mají velké množství škodlivin, které se dostanou do vzduchu, tak i Christian myslí zeleně. Jeho firma pracuje na několika elektromotorech, nicméně si nemyslí, že by klasické motory byly mrtvé. Spíše věří, že klasickým motorům pomůžou hybridní pomocníci, jako nová generace přeplňování apod.
Jedno z Koenigseggových aut má výkon 1018 koní a až do roku 2005 drželo rekord nejrychlejšího auta na světě, než přišel Bugatti Veyron. Paradoxně Koenigsegg nestojí o rekordy. Nestaví auta, co přepíšou Velkou knihu rekordů. Ona jsou velká sama o sobě. Ovšem pokud se nějaké z jeho aut přiblíží tomu postavit nový milník v automobilové historii, tak Christian se o to se svými experty pokusí. Jak jsem již několikrát zmínil, Koenigsegg staví auta i pro jízdu na okruhu. Ta auta to v sobě mají. Třeba volant mají blízko a vysoko jako v rally autě, aby se dobře držel a fungoval, jak má. Pedály jsou přímo naproti vám a vy sedíte téměř uprostřed auta kvůli dokonalému váhovému rozložení. Je to vše o detailech a o to Christianovi jde. A to je základ jeho aut.
Auta z Koenigseggovy dílny dokážou jet i 400 km/h. Pro Christiana je důležité, aby se i při této rychlosti člověk cítil bezpečně. Když Koenigsegg jel poprvé 400 km/h, tak až potom si Christian řekl, že pracuje správně a dělá vše dobře. Teprve po mnoha letech práce uznal sám své kvality. Uvědomte si, s jakou pílí a zanícením jsou auta od značky Koenigsegg vyráběna. Jednou se někdo zeptal na to, co je pro Christiana von Koenigsegga životním posláním. Odpověděl: „Mým posláním je vyrábět auta, která vymyslím. Převádět je do reality. Je to prostě takhle jednoduché. Není v tom nic většího. Nápad, výroba a finální výsledek. To je ta síla, která mne pohání. Není to o tom vyrábět auta, je to o tom vyrábět úžasná auta.“
Já jsem sice nikdy v žádném Koenigseggu nejel, nejsou tolik rozšířená. Jde o malovýrobu. Například model Agera je v Česku jen jeden a stál rovný milion… eur. Je jedno, které auto od Koenigsegga zvolíte, zda starší nebo nově vyrobené. Nikdy nebudete zklamáni. Jsou jako tento muž. Přísná sama na sebe… a to je opravdu malý prostor na to, aby vás zklamala.
Váš Petr „Grip Stig“ Horáček