Rally Finland 2014 včetně legendárních rychlostních zkoušek
![](https://www.griptv.cz/wp-content/uploads/2014/02/finland.jpg)
Neste Oil Rally Finland, osmý závod mistrovství světa se koná od 31. července do 3. srpna. Závod bude trvat čtyři dny a po několika letech bude končit v neděli. V plánování rychlostních zkoušek byl kladen důraz na navrácení rally do středu Finska.
Trasa počítá s diváckou superspeciálkou která se jela v Killeri ale pro letošní rok se organizátoři rozhodli pro návrat Harju se kterým počítají pro dva průjezdy, nejprve ve čtvrtek a pak v pátek. Pro pamětníky jsou určitě známa jména zkoušek Myhinpää, Päijälä či Ruuhimäki. Do itineráře se po dlouhé přestávce vrací i zkoušky Jouhtikylä a Pihlajakoski. Ve skutečnosti se pojedou jen čtyři rychlostní zkoušky, které se jely v minulém roce. Rally začne ve čtvrtek dvěma průjezdy zkoušek Laukaa a Konnevesi. V pátek a v sobotu účastníci navštíví Keuruu, Kuhmoinen a Jämsä. Soutěž bude končit v neděli zkouškou Ruuhimäki která bude zároveň Power Stage. Tradiční zůstává centrum soutěže a to město Jyväskylä, kde se bude Paviljonki budou hostit servisní park.
Tři těžké z nich ve čtvrtek
První etapa začne severo-východně od Jyväskylä a to čtyřmi rychlostními zkoušky. O úvod soutěže se postará zkouška Lankamaa která se pojede téměř na dvorku Juhy Kankkkunena čtyřnásobného mistra světa. Odtud posádky zamíři na test Konnevesi a Jouhtikylä který byl v minulých letech velice využíván pro testování továrních týmu. Na cestě zpět do Javäskylä čeká na posádky ještě jeden průjezd zkoušky Lankamaa.
Večer přichází čas na velký comeback zkoušky Harju která se pojede po dlouhých 16 letech. ,,V průběhu let přicházelo stále více a více žádosti o zpětném zařazení zkoušky Harju, než u všech zkoušek dohromady. Tento test, který se jel naposled v roce 1998 je test snů v centru města.“ říká náměstek rally Kari Nuutinen.
Od Korpilahti na Kuhmoinen v pátek
Pátek nabízí devět rychlostních zkoušek a více než 130 ostrých kilometrů. Ráno se začne zkouškou Jämsa a pokračovat bude na Kuhmoinen. Nasleduje RZ Pihlajakoski která se pojede poprvé od roku 1987. První část této zkoušky je extremně rychlá s řadou skoků zatím, co druhé půlka je spíše technického rázu. Poté je na programu ještě zkouška Päijälä a Maisema.
,,Rychlý úsek na zkoušce Päijälä nebyl nikdy zařazen do harmonogramu Finské Rally, takže je to pro nás vzácná příležitost. Tato zkouška je nádherná, rychlá ale i technická. Směrem k cíli se zkouška mění na klasickou Päijälä kterou známe z let minulých.“ Vysvětluje Kari Nuutinen.
Po Päijäla přichází Kakaristo, která je ve skutečnosti Ouninpohja ve zkrácené podobě. Pořádání 33 kilometrové Ouninpohji bylo velkou výzvou a tato změna usnadňuje práci pořadatelům. V plánu trasi však zůstávání oblíbená místa s řadou skoků.
Z Kakaristo miří trasa na zkoušku Painaa, která se v loňském roce jela jako Power Stage. Cesta je zde velmi rychlá a náročná s obrovskou řadou horizontů. Poté posádky zamíří do servisu zpět do Jyväskylä. V odpolední sekci se pojedou druhé průjezdy ranních zkoušek. Páteční večer vyvrcholí opět v Jyväskylä zkouškou Harju.
Rozhodující sobota
V sobotu na účastníky čeká brzký budíček, protože první zkouška startuje už v osm hodin ráno. Bude to Mökkiperä která se však pojede obráceně oproti roku 2013.
,,Tato opačná varianta zapadne lépe do celkové trasy sobotního programu a představuje vlastně zcela novou zkoušku, což je naše priorita.“ vysvětluje důvody asistent ředitele rally Kari Nuutinen.
Dále přichází na řadu zkouška Jukojärvi a to přesně ve stejném formátu jako v loňském roce. Před servisem posádky ještě zamíří směrem k městu Jämsä kde je čekají tři zkoušky. Surkee, Himos a Leustu. Ty mají velice široké cesty ale i technické a náročné úseky, které navíc doplňuji velkolepé skoky. Přesně prvky, pro které je Finská Rally tak známa. Po servisu se opět pojedou druhé průjezdy všech pěti zkoušek.
Krátká neděle
Neděle je krátká ale zrádná. Jako první přichází na řadu zkouška Ruuhimäki která se pojede dvakrát, přičemž druhý průjezd bude počítán jako Power Stage. Mezitím však přijde na řadu průjezd zkoušky Myhinpää. Ruuhimäki je se svými velkými skoky favoritem všech fanoušků rally, která je velmi náročná a chyby se zde trestají velmi krutě. Myhinpää je další oblíbena a jedna z částečně upravených zkoušek.
Celková délka trasy bude jen něco málo přes 1600 km. Ta se skládá z 26 rychlostních zkoušek, které čítají více než 360 km.