Pátá etapa s poruchou větrací soustavy a Joker – Aleš Loprais
![](https://griptv.cz/wp-content/uploads/2013/07/loprais1.jpg)
Po včerejší stříbrné etapě jsme se všichni zaradovali a těšili. Začátek etapy byl fantastický a letělo se s větrem ve stepi o závod.
Další průběh a závěr páté etapy popisuje Aleš Loprais takto: „Dnes jsme opět dostali Královnu na limit. Startovali jsme jako třetí nejrychlejší vozidlo podle výsledků včerejší etapy. Začátek šel skvěle, nové nastavení podvozku se ukázalo jako správná cesta. Celkem 100 km po startu jsme dojeli nejrychlejší Kamaz. V oblaku prachu jej nebylo možné předjet. V písečné mlze se za nás zařadil další Kamaz Rusa Nikolajeva, který jel dnes velice dobře a startoval za námi. Přesně na 156-tém km rychlostní zkoušky se nám však utrhlo uložení větrací soustavy, kde chladíme důležité veličiny jako servo řízení, motorový olej a vodu. Museli jsme zastavit. Auto sice bylo pojízdné, nicméně dále jsme v etapě už pokračovat nemohli. Královnu bychom zničili. V tuto chvíli máme závadu již odstraněnou a pro zítřejší den využíváme možnost tzv. jokera. Jinak řečeno Žolik nám dovoluje pokračovat v soutěži s určenou penalizací. Takže test Královny bude pokračovat a my jedeme dál!“
Výsledná listina páté etapy s pořadím posádky 306 zde:
http://silkwayrally.ru/upload/2013/ETC05.pdf
V pořadí již šestá etapa bude startovat i končit v Astrachani. Rychlostní zkouška „Bludiště Khazar“ povede z 20ti % dunami, 45 –ti % písčitým povrchem a 35% bude tvořit rychlý úsek ve stepích. Etapa začne na pevném podkladu na rychlé trati s dobrou viditelností. Trasa prochází mezi jezery a vyschlými solnými jezery, kde budou závodní auta schopna dosáhnout maximální rychlosti. Po prvních 50 kilometrech se trasa stočí na sever a vrátí závodníky do pouště Astrachaň. Týmy budou muset věnovat pozornost trase a dát si pozor na vyjeté koleje.
Rozhodnutí pustit se do závodu s narychlo a čerstvě dokončeným vozem bez většího testování nebylo jednoduché. Ve hře do posledních chvill byla také možnost účasti obou Princezen. Znamenalo by to jistě větší šance na dobré umístění. Na druhou stranu, pokud chceme vítězit a být rovnocennými partnery předních světových týmu, tak to bez vozu, který má parametry a rozměr Královny není dlouhodobě možné. V našem týmu se vždy bude „prát“ snaha o co nejlepší umístění a profesionální sportovní výkon s myšlenkami směřujícími k budoucnosti. Jeden z našich generálních partnerů Budweiser Budvar si Aleše Lopraise vybral jako osobnost, která umí říkat „NE“. Jít svou vlastní cestou tentokrát znamenalo bojovat v jiné neméně těžké rovině. Znamenalo to rozhodnout se říci „NE“ jízdě na jistotu a také potlačit v sobě to nejtěžší pro závodníka – touhu a chuť vyhrávat. Věříme, že toto rozhodnutí bylo pro celý tým správné a že DAKAR 2014 toho bude důkazem.
Neuvěřitelně náročné období příprav i vlastního závodu mají za sebou všichni členové týmu. Vyzdvihnout by si zasloužili sice všichni , přesto nelze nejmenovat mechaniky a konstruktéra. Je obdivuhodné s jakou vůlí a vírou se toho zhostili. Věříme, že fanoušci naše kroky i celou situaci pochopí, partneři nám zůstanou nakloněni a my prokážeme, že jsme toho všeho hodni.
Zprávy z rallye můžete sledovat denně na ČT Sport pořad Automobilový sport Silk Way Rally 2013: 11/07 21:00, 12/07 21:55, 13/07 22:00
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/08.07.2013/