Trocha historie a krásný dokument
![](https://griptv.cz/wp-content/uploads/2013/06/tumblr_l9iy2vOdk71qaakzyo1_500.jpg)
Dnes jsem brouzdal netem a našel zajívý obrázek, který mě zaujal. Začal jsem trošku slídit a zjistil jsem zajímavé informace, o které se s vámi chci podělit. Než k tomu však dojde musím také podotknout, jak hrozně se těším na film The Rush. Ten v čechách poběží pod názvem Rivalové a pojednává o historickém boji mezi Laudou a Huntem o titul Mistra Světa F1 a informovali jsme vás o něm zde .
Pro ty z vás, kteří se už jako já nemohou dočkat je zde krásný dokument právě o tomto boji.
(dají se zapnout alespoň anglické titulky)
A Právě Nicky Lauda je tím pojítkem, díky kterému se dostáváme k obrázku jenž mě zaujal:
Brabham BT46 byl závodní vůz Formule 1, kterou navrhl Gordon Murray pro team Brabham. Ten tehdy v roce 1978 vlastnil nynější boss F1 Bernie Ecclestone. To auto bylo v něčem jiné, originální a dosti radikální. Zajímavé bylo nejen auto, ale i celá jeho historie. Takže jak to tenkrát bylo?
Když Colin Chapman přišel na to, jak dopřát speciálně tvarovaným spodkem svým vozům gigantického přísavného efektu, museli technici ostatních značek najít účinnou odpověď. Konstruktér stáje Brabham Jihoafričan Gordon Murray proto před 30 lety našel jedno radikální řešení. Musel se při tom vypořádat s jistou nevýhodou dvanáctiválců Alfa Romeo, jejichž přílišná šířka znemožňovala Chapmana jednoduše kopírovat. Vytvořil tedy pod Ecclestoneovými vozy podtlak jiným způsobem.
Již roku 1970 se vytasil Američan Jim Hall s vozem CanAm s názvem Chaparral J2, o jehož přisátí k vozovce se staraly vrtule v zádi. Jackie Stewart a Vic Elford tehdy stačili jen naznačit potenciál této konstrukce, než ji FIA zakázala. To nebránilo Murrayovi v tom, aby o osm let později použil podobné řešení. Ovšem teprve poté, co je za vydatné pomoci šéfa týmu Bernieho Ecclestonea politicky šikovně zabalil.
Koncem května 1978 se v Brands Hatch objevil Brabham BT46 s malou modifikací. Touto modifikací byly chladiče přesunuté z nosu vozu horizontálně nad celokapotovaný motor a především obrovská vrtule v zádi! Murray dotěrným žurnalistům samozřejmě hned vykládal, že tato vrtule v první řadě saje vzduch skrze ony podivně umístěné chladiče. Každému, kdo pohlédl na lišty těsnící celý spodek vozu k zemi, ale bylo hned jasné, že dalším (a mnohem důležitějším) efektem tohoto řešení je vytvořit pod vozem podtlak a přisát jej tak k vozovce.
Možná i k Murrayově překvapení vůz okamžitě fungoval na výbornou. Náhodní nezávislí pozorovatelé naměřili jeho pilotům Laudovi a Watsonovi časy daleko pod rekordem klubového okruhu. O dva týdny později testovalo v Hatchi více týmů F1 a mezi nimi opět i Brabham. O Murrayův vysavač se tentokrát zajímalo více čmuchalů. Ecclestone ovšem nechal pracovat své mechaniky jen za zavřenými vraty boxu a dal všem jasně na srozuměnou, že si nepřeje, aby jeho BT46/B někdo fotil. Test se tentokrát nevydařil.
Po několika kolech se zadřel motor a Lauda zůstal stát na úseku za paddockem. I on měl pro takový případ jasné instrukce, a když k němu přispěchali maršálci, odehnal je. To již za ním letěli vlastní mechanici. Vůz byl přikryt plachtou a odtažen do boxu, kde ihned zmizel za vraty garáže. Konkurence nevěděla, co si o celém řešení myslet. Jednalo se o ztřeštěný nápad, který bude rychle zavržen, nebo o nebezpečně účinnou inovaci? Ecclestone nikdy nevydával své peníze pro nic za nic. Myslel to vážně a zaslal šikovně a nevinně formulovanou technickou dokumentaci vozu sportovnímu rameni FIA (CSI) do Madridu. Nicnetušící páni tam dali BT46/B své požehnání, aniž ho viděli!
Při osmém podniku sezony ve švédském Anderstorpu tedy vybalil tým Brabhamu hned dva nové monoposty. Konkurenci to po minimálních testech vozu překvapilo a zprvu se jen bavila pohledem na jeho záď, kterou zdobil poklop z popelnice zakrývající vrtuli. Nálada se ale po kvalifikaci rychle změnila. Watson s Laudou se totiž kvalifikovali bezprostředně za dosud jasně dominujícím Andrettim na Lotusu 79.
Na Murrayovo povídání o chlazení již nikdo nedal. „Je mi jedno, kdo kde u FIA co zaspal a co je politicky v pořádku nebo ne. To auto nesmí na start z bezpečnostních důvodů. Jel jsem za ním jen pár kol a mé hledí je zaneseno nečistotou, kterou mi ten vysavač celou dobu foukal do obličeje. Stačí, když krátce vjede do špíny a jsi slepej. Co by se teprve dělo, kdyby pršelo!“ vyjádřil svůj postoj vítěz kvalifikace Andretti.
Začaly nekonečné diskuse. Colin Chapman, Teddy Mayer, John Surtees, Frank Williams a Ken Tyrrell podali proti další účasti tohoto vozu protest, který byl rychle zamítnut. Proti čemuž se Chapman s Tyrrellem odvolali. „Vyprávět mi něco o tom, že ta vrtule v první řadě chladí motor, je urážka mé inteligence,“ stěžoval si Williams a poukazoval při tom na skutečnost, že se BT46/B viditelně přisál k zemi již v boxech, jen když jezdec zvýšil otáčky motoru. I když vůz stál! Šéf stáje Williams dodal: „Nic proti Berniemu a Gordonovi. Dobré řešení, a dokonce funguje. Udělali z nás kompletní idioty. Jedná se ale především o pohyblivý aerodynamický doplněk, a proto jej CSI musí zakázat!“
Páni od FIA kolem Price Metternicha nevěděli co dělat. Vůz byl očividně ilegální, teprve před několika týdny mu ale dali své svolení a nechtěli ztratit tvář. Nerozhodli nijak a v neděli oba vozy stály na startu. Lauda jezdil 38 kol za Andrettim, než Američanův neporazitelný Lotus předjel a s náskokem půl minuty na Patreseho vyhrál. Vodu na mlýn protivníků poté dodal posměšným: „Náš vysavač pracoval na výbornou. Teplota vody byla po celý závod perfektní…“ Ecclestone zůstal navenek tvrdý: „Oficiálové CSI a zdejší komisaři uznali vůz za legální. Pokud někdo chce protestovat, ať to udělá u švédského autoklubu.“ V zásadě ale tušil, že tentokrát přestřelil.
Jeho věrní kumpáni ze sdružení konstruktérů FOCA v tomto případě stáli nečekaně jednotně proti němu. Již v úterý po závodě navštívili tři technici CSI pod vedením Paula Fréreho tým Brabham v Chessingtonu a vůz důkladně prohlédli. Členové FOCA současně vyjednávali v Paříži. V pátek se případem BT46/B (či BT46/2) zabývalo zvláštní zasedání osmi nejvyšších členů kanceláře CSI. Po dlouhých dohadech patovou situaci rozhodl prezident Pierre Ugeaux a vůz byl s okamžitou platností zakázán. „CSI vítá každý technický pokrok, ovšem ne na úkor bezpečnosti,“ shrnul Ugeaux.
Ecclestone se sice snažil vymámit na CSI a FOCA povolení startu v příštích třech velkých cenách, za daných okolností ale nakonec ustoupil. O dva týdny později najel svět formule 1 opět do svých starých kolejí: Lauda s Watsonem měli v Le Castelletu k dispozici jen normální BT46 a oba Lotusy 79 slavily neohrožené dvojité vítězství.
Chapman s Tyrrellem byli spokojeni a stáhli svůj protest ohledně Laudova triumfu v Anderstorpu. CSI šalamounsky raději retrospektivně na výsledek švédské velké ceny nesáhla. Postarala se tak o jistý unikát: před 30 roky tedy nastoupil vůz Brabham BT46/B do jediné Grand Prix, kterou vyhrál, ačkoli byl oficiálně prohlášen za ilegální. Zároveň se postaral i o první triumf Alfy Romeo od španělské Grand Prix v roce 1951 a italští mechanici plakali dojetím, když Lauda projel cílem. A možná, že nejen oni…
zdroje: Wikipedia, speedhunters, f1racing, youtube