Test Škoda Enyaq RS iV (2023)

Možná se to nezdá, ale Škoda Enyaq iV už je to s námi tři roky. Přesto existuje jedno provedení, které se prodává relativně krátce. Jedná se samozřejmě o vrcholnou verzi RS, která dlouho byla k mání jen pro Enyaq Coupé. Teď už si ale konečně můžete nejvýkonnější provedení pořídit i jako klasické SUV, takže se pojďme podívat, jak se Enyaq RS iV povedl.
Exteriér sportovní verze se odlišuje v typických prvcích pro vozy RS. Jde především o detaily v lesklé černé barvě, kterou mají kryty zpětných zrcátek, difuzor, maska chladiče nebo orámování oken. Nechybí ani červená odrazná linka v zadním nárazníku či specifická kola. Exkluzivně pro Enyaq RS iV je pak vyhrazena výrazná zelená barva Mamba, kterou se pyšní i testovaný vůz. Došlo rovněž i na snížení podvozku – vpředu o 15 mm a vzadu o 10 mm.
O pohon Enyaqu RS iV se stará dvojice elektromotorů. Vzadu se nachází hlavní synchronní elektromotor s permanentními magnety, který má 150 kW a 310 Nm, a vpředu je pak asynchronní elektromotor o výkonu 80 kW a točivém momentu 162 Nm, jenž se zapojuje v případě potřeby. Maximální systémový výkon je 220 kW a 460 Nm. Tato solidní porce výkonu zajišťuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy a maximální rychlost 180 km/h. Energii Enyaq RS iV čerpá z 82 kWh baterie (77 kWh je využitelných), která podle automobilky vystačí na více než 500 kilometrů jízdy. Nabití z 10 % na 80 % zabere díky až 135 KW rychlonabíjení na dostatečně výkonné nabíjecí stanici jen 36 minut.
Společně s Enyaqem RS iV Škoda uvedla službu Plug & Charge, která umožňuje (na podporovaných nabíječkách) automatické zahájení nabíjení po připojení konektoru k vozu.
Zmínit je ještě potřeba to, že když si nyní Enyaq RS iV objednáte, tak dostanete vylepšené provedení, které nabízí výkon až 250 kW a rychlonabíjení až 175 kW, takže nově je Enyaq RS iV o vteřinu rychlejší ve zrychlení na stovku a nabíjení na rychlonabíjecí stanici je o 8 minut kratší.
Nejvýkonnější Enyaq disponuje velmi příjemnou dynamikou. Vyzdvihnout musím i absolutně plynulý zátah či okamžitý nástup výkonu. Reálný dojezd je v létě okolo 350 až 400 kilometrů. Mile mě překvapilo, že na okresce umí Enyaq RS iV jet i za méně než 10 kWh na 100 km. Kombinovaná průměrná spotřeba se pak pohybuje mezi 19 a 20 kWh na 100 km.
Pochvalu si zaslouží adaptivní podvozek, který je v komfortním režimu velmi pohodlný, ale ve sportovním režimu dodává vozu jistotu a bez problémů díky němu auto zvládá jízdu ve vysokém tempu. Enyaq RS iV velmi dobře maskuje svou hmotnost a působí velmi obratně, díky čemuž se nebojím označit jízdu s ním za zábavou. Jen brzdy, které jsou vzadu dokonce bubnové, by mohly být výkonnější, trvanlivější a lépe dávkovatelné.
V případě interiéru si lze vybírat ze dvou provedení – RS Lounge a RS Suite. První jmenovaná varianta má čalounění v černém materiálu Suedia s lemováním a kontrastním prošíváním v limetkové barvě. Verze RS Suite má pak sedadla čalouněná černou kůží, lemování je v šedé barvě a ve stejné barvě je vyvedeno i kontrastní prošívání.
Jakožto vrcholná verze se model RS pyšní skutečně bohatou základní výbavou. Ta zahrnuje Matrix-LED přední světlomety, prosvětlenou masku Crystal Face se 131 diodami, kompletní balíček asistenčních systémů (včetně například automatického přejíždění mezi pruhy na dálnici), bezklíčkové odemykání a startování, head-up displej či audiosystém CANTON.
Dominantou interiéru je 13palcový dotykový displej multimediálního systému, skrze který se obsluhuje celý vůz. Před řidičem se nachází jen malý 5,3palcový displej, který zobrazuje pouze to nejdůležitější – rychlost, dostupný výkon, stav nabití či dojezd. Za mě je to ale naprosto skvělé řešení, protože osobně nic víc od digitálního kokpitu stejně nevyžaduji. Samozřejmostí je dostatek prostoru v interiéru vozu, velké množství odkládacích prostor a zavazadlový prostor o objemu 585 litrů, který je možné po sklopení zadních sedaček zvětšit až na 1 710 litrů.
Škoda Enyaq RS iV patří mezi nejlepší elektromobily na trhu. Nabízí totiž pěkný design, solidní výkon, dostatečný dojezd, poměrně rychlé nabíjení, skvělé jízdní vlastnosti a prostorný interiér. Jedinou vadou na kráse je cena. Vylepšené provedení s 250 kW totiž dle aktuálního ceníku stojí nejméně 1 644 900 Kč. Ano, dostanete za svoje peníze vážně dobře udělané auto, které je plné moderních technologií, ale přesto je to za SUV od škodovky docela dost peněz. Na obranu Enyaqu RS iV je ale potřeba dodat, že cenovka elektromobilů je prostě vyšší u všech značek.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | – |
Výkon | 220 kW |
Točivý moment | 460 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace |
– |
Výkony | |
Max. rychlost | 180 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 6,5 s |
Převodovka | |
1stupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 653 mm |
Šířka | 1 878 mm |
Výška | 1 605 mm |
Rozvor | 2 772 mm |
Kapacita baterie | 82 kWh |
Pohotovostní hmotnost | 2 258 kg |