Test Nissan X-Trail e-Power 2WD (2023)

Nissan X-Trail patří mezi nejdůležitější modely japonské automobilky. Jedná se ostatně o někdejší nejprodávanější SUV světa. Jak funguje nejnovější čtvrtá generace X-Trailu, která může být vybavena technicky zajímavým pohonem e-Power? Pojďme se na to podívat!
Ještě než se pustím do samotné techniky vozu a jízdních vlastností, tak si dovolím krátkou odbočku k designu. Přestože X-Trail svými rozměry nijak nevybočuje ze své kategorii, tak působí jako o třídu větší auto. Od oka bych vůbec netipoval, že je auto podobně velké jako všem dobře známá Škoda Kodiaq. Za toto zkreslení mohou tvary vozu. Design vozu je přitom nejenom masivní, ale také velmi pohledný. Obzvláště se mi líbí přední dělené světlomety, opravdu výrazná maska či zajímavě tvarované víko kufru. Pochválit musím i prémiový červený lak, který vozu mimořádně sluší.
O pohon X-Trailu se mohou starat celkem tři verze přeplňovaného benzinového tříválce s proměnnou kompresí, jehož objem je 1,5 litru. Základní verze je mildhybrid, má celkem 163 koní, pohon předních kol a bezestupňovou automatickou převodovku CVT. Další dvě verze nabízejí již zmíněný pohon e-Power, což je sériový hybrid bez možnosti dobíjení. Funguje tak, že spalovací motor se stará o výrobu energie a o samotný pohon se stará jeden či dva elektromotory. Jeden elektromotor má verze pouze s pohonem předních kol a dva elektromotory má verze s pohonem všech kol. Předokolka, kterou mám v testovaném voze já, nabízí 204 koní. Čtyřkolka pak 213 koní. Přebytečná energie je pak ukládána do baterie o kapacitě 1,73 kWh.
X-Trail s motorizací e-Power si lze představit jako elektromobil, se kterým ale nemusíte zastavovat na dobití, protože výrobu elektřiny si obstarává sám. I když se zcela vypnutým spalovacím motorem ujede maximálně jednotky kilometrů, tak protože o pohon se stará elektromotor (či elektromotory), nabízí při jízdě podobné výhody jako elektromobil. Tedy okamžitý a plynulý zátah. Většinu času k tomu X-Trail přidává i ticho, které je rovněž typické pro elektromobily. Tříválec se totiž ozve výrazněji jen když po X-Trailu chcete vážně prudké zrychlení.
Co se dynamiky týče, tak testovaná varianta umí zrychlit z 0 na 100 km/hod za 8 sekund a jede maximálně 170 km/hod. Nissan X-Trail e-Power 2WD tak nabízí naprosto dostatečný výkon pro běžné ježdění. Příjemným překvapením je pro mě spotřeba. Nejúspornější je hybridní soustava pochopitelně ve městě, ve kterém je možné jezdit i za zhruba 5 l na 100 km. Mimo město a na dálnici se pak potřeba pohybuje okolo 7 a 8 l na 100 km, což mi přijde na takto velké auto jako skvělý výsledek. V X-Trailu je i elektromobilistům dobře známé ovládání jedním pedálem, při jehož používání a správném předvídání lze do velké míry skutečně auto řídit jen pomocí plynu. Jen je podle mě škoda, že Nissan v pár kilometrech za hodinu přestane sám brzdit a je nutné šlápnout na brzdový pedál. Ale tento můj názor je evidentně menšinový, protože jednopedálové řízení se takto chová právě na základě zpětné vazby od zákazníků, kterým se nelíbilo, že dříve Nissany zcela zastavovaly.
Podvozek Nissanu X-Trail je naladěn přesně tak, jak má u velkého rodinného SUV být. Je především pohodlný, ale stabilní, takže když projedete nějakou zatáčku rychleji, tak auto zůstane v klidu. Řízení je přesné a překvapivě strmé, ale poněkud odtažité. Brzdy jsou pak dostatečně výkonné a dobře dávkovatelné, přestože se jedná o hybrid.
Interiér vozu mě velmi mile překvapil kvalitou zpracování. Za takový vnitřek by se nemusela stydět ani prémiová značka. Interiéru pochopitelně dominují dva velké displeje, ale Nissan zachoval i poměrně velké množství fyzických tlačítek, která jsou navíc logicky rozmístěna, takže ergonomie ovládání je výtečná. Středový 12,3palcový displej multimediálního systému má pěkné rozlišení, smysluplné prostředí a nechybí ani podpora Apple CarPlay. Virtuální kokpit o velikosti 12,3 palce pak zobrazuje nejen ty nejdůležitější údaje pro řidiče, ale také se přes něj (trochu netypicky) řada věcí nastavuje. Příjemné je, že už nejnižší výbava N-CONNECTA nabízí vše podstatné jako například dvouzónovou klimatizaci, inteligentní klíč, 360stupňovou kameru, přední a zadní senzory či již zmíněné displeje. X-Trail boduje rovněž v praktičnosti. Pro posádku na předních i zadních sedačkách nabízí královský prostor a pochvalu si také zaslouží dveře, které lze otevřít do opravdu velkého úhlu. Za příplatek 20 tisíc korun může mít X-Trail i třetí řadu sedadel, která ale není dostupná pro testovanou hybridní předokolku. Jedinou vadou na krase je velikost zavazadlového prostoru, která je u zkoušené varianty 575 l (pro srovnání: Kodiaq má 835 l).
Čekal jsem, že Nissan X-Trail bude dobré auto. Ale musím říct, že je ještě lepší než jsem očekával. Hybridní pohon je úsporný a bezchybný, podvozek pohodlný, interiér vybavený a prostorný a design více než povedený. Za akčních 959 990 Kč (cena testované motorizace a výbavy) je X-Trail skvělý kup a doufám, že ho na silnici budu vídat častěji.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 497 ccm |
Max. výkon | 150 kW |
Max. točivý moment | 330 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | |
Mimo město | |
Kombinace | 5,8 až 6,2 |
Výkony | |
Max. rychlost | 170 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 8,0 s |
Převodovka | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 680 mm |
Šířka | 1 840 mm |
Výška | 1 725 mm |
Rozvor | 2 705 mm |
Objem nádrže | 55 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 725 kg |