S DS 7 Crossback (nejen) na Azurové pobřeží
Když jsem si jako cíl své poznávací cesty, ze které jsem chtěl udělal cestopis, ve kterém se dočtete nejen o zajímavých místech, ale také o kvalitních restauracích, zajímavých hotelech, neturistických destinacích či pěkných silnicích, určil Azurové pobřeží, tak mě napadlo svou cestu propojit se značkou DS Automobiles. Ta je totiž, stejně jako Azurové pobřeží, synonymem pro francouzský luxus. České zastoupení této automobilky bylo tak hodné, že můj nápad podpořilo. Původně jsem měl cestu absolvovat v modelu DS 9, ale nakonec od automobilky přebírám náhradní vůz, kterým je SUV DS 7 Crossback E-Tense 4×4. Znalci značky už podle slova Crossback vědí, že se ještě jedná o předfaceliftový kousek. To ale vlastně ničemu nevadí…
Základem plug-in hybridního pohonu v DS 7 Crossback je 1,6litrový čtyřválec nabízející 147 kW. Ten spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou a se dvěma elektromotory – přední má výkon 81 kW a zadní 83 kW. Maximální systémový výkon vozu je hodně slušných 220 kW (300 koní). Díky tomuto výkonu zvládne DS zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy a umí jet až 240 km/h. Baterie DS 7 Crossback E-Tense 4×4 má kapacitu 13,2 kWh. Automobilka slibuje dojezd čistě na elektřinu až 58 km a průměrnou spotřebu benzínu 1,3 l na 100 km. Nabití baterie ze standardní zásuvky zabere 7 hodin. Pomocí Wallboxu či na veřejné dobíjecí stanici dokážete DS nabít už za 1 hodinu a 45 minut. Plug-in hybridní DS 7 má čtyři jízdní režimy – sportovní, hybridní, 4×4 a elektrický režim. Sportovní režim dává smysl pouze ve chvíli, kdy si chcete vyzkoušet jak vás zatlačí 300 koní do sedačky. Hybridní režim sám kombinuje elektromotory a spalovací motor. Režim 4×4 se pak hodí při zhoršených jízdních podmínkách. Výkon spalovacího motoru i elektromotorů je totiž trvale přenášen na všechna čtyři kola. Elektrický režim se pak aktivuje automaticky po nastartování vždy, když máte alespoň částečně nabitou baterii, a umožňuje čistě elektrickou jízdu až do rychlosti 135 km/hod.
Teď už k samotné cestě na Azurové pobřeží. Na svých výpravách se vždy řídím heslem cesta je cíl, takže nikdy nemířím rovnou do cílové destinace. V případě tohoto letního výletu jsem po cestě na Francouzskou riviéru zastavil v Rakousku, Lichtenštejnsku a Švýcarsku…
Salcbursko, Rakousko
Moje tipy:
Kde se ubytovat: Boutiquehotel Goldstück
Kam vyrazit: Top of Salzburg 3,029, Soutěska Sigmund-Thun-Klamm, Zell am See
Kde se najíst: Boutiquehotel Goldstück, The Burger Factory
Kde se projet: Grossglocknerská vysokohorská silnice
První zastávkou na mé cestě je rakouské Salcbursko. Ano, vím, není to úplně přímo po trase, ale už jsem přece říkal, že pro mě je cesta cíl. Po zhruba 450 kilometrech tedy zastavuji před krásným hotelem Goldstück (v překladu kousek zlata), který se nachází v alpském městečku Saalbach poblíž Zell am See. Zbrusu nový hotel vás potěší kouzelným prostředním, krásným venkovním bazénem, saunou s výhledem na hory a prvotřídní kuchyní. Ostatně jedná se také o loňského vítěze kategorie Boutique Hotely českého projektu Amazing Places. Na parkovišti nechybí Wallbox, díky kterému objevuji, že elektrický režim plug-in hybridu lze využít i na delší zahraniční cestě. Jednak plně nabitá baterie před delší cestou umí citelně snížit spotřebu a především pak výlety po okolí lze uskutečnit čistě na elektřinu. Upřímně mě překvapilo, že DS 7 Crossback zvládne na jedno nabití po horských okreskách ujet 55 až 60 kilometrů čistě na elektřinu i s puštěnou klimatizací, která je v parném létě nezbytností.
S DS jsem tak výhradně v elektrickém režimu dojel i na vyhlídku Top of Salzburg, která je ve výšce 3 029 m n. m., respektive na parkoviště k lanovkám, jenž na vrchol vedou. I když lanovky na vrchol ledovce Kitzsteinhorn, kde se nachází zmíněná vyhlídka, stojí přibližně 1 300 Kč, tak tento výlet mohu jednoznačně doporučit. Užijete si totiž nádherná panoramata, kouzelnou přírodu i netradiční zážitek v podobě sněhu v létě. Z lyžařského střediska Kaprun, jehož vrcholem je právě zmíněný Kitzsteinhorn, následně doporučuji pokračovat do úžasné soutěsky Sigmund Thun Klamm, která je jen pár minut autem. Procházka soutěskou je relativně krátká, ale opravdu hezká. Výlet je pak ideální zakončit procházkou městečka Zell am See a jídlem v The Burger Factory, kde dělají perfektní burgery.
Další den pak vyrážím na výlet Grossglocknerskou vysokohorskou silnici, kde si užijete úžasných 48 kilometrů skrze Vysoké Taury. Za zhruba 1 000 korun je to neuvěřitelný zážitek, který by si měl každý nadšený řidič dopřát, když je v okolí. Rozhodně si také ponechte volný čas, který strávíte na hotelu Goldstück, protože jeho venkovní bazén i vnitřní spa je perfektně udělané. Hledat zajímavé restaurace v okolí vlastně nemá ani smysl, protože hotel rovněž perfektně vaří a má skvělou terasu s výhledem na hory, kde jídlo chutná ještě lépe.
Lichtenštejnsko a Švýcarko
Moje tipy:
Kde se ubytovat: Appartement Rietli
Kam vyrazit: Balzers (hrad Gutenberg), Vaduz (hlavní město, kde najdete parlament a další významné budovy), Schaan (krásný kostel svatého Vavřince), Curych, Cesta kněžny Giny z Malbunu, Lugano
Kde se projet: Landstrasse
Rakousko je krásné, ale nastal čas jet dále. A to do Lichtenštejnska a švýcarského Curychu a Lugana. Cesta z hotelu Goldstück do Lichtenštejnska trvá zhruba 5 hodin. Díky tomu, že jsem z hotelu vyrážel s nabitou baterii, tak přijíždím do 325 kilometrů vzdáleného cíle se spotřebou pouhých 5,7 l na 100 km. Lichtenštejnsko je opravdu malá země, která má rozlohu pouze 160 km2 a 36 476 obyvatel. Mluví se tu německy, ale místní dialekt je velmi výrazný. Platí se tu Švýcarským frankem a bankovek ke své návštěvě budete potřebovat opravdu hodně, protože se jedná o velmi drahou zemi. Velmi drahé jsou i hotely a apartmány. Já se ubytovávám v apartmánu Rietli, který sice není nejnověji vybavený, ale je prostorný, uklizený a s perfektním parkováním. Nachází se v městečku (tedy spíše obci) Triesenberg, která je perfektním výchozím bodem pro poznávání Lichtenštejnska.
Výhodou Lichtenštejnska je, že ho za dva dny zvládnete prozkoumat skoro celé. Pokud to chcete udělat jako já, tak první den si vyhraďte na návštěvu největších a nejvýznamnějších měst a obcí. Jedná se o Balzers (hrad Gutenberg), Vaduz (hlavní město, kde najdete parlament a další významné budovy) a Schaan (krásný kostel svatého Vavřince). Poznávání Lichtenštejnska je fascinující – pyšní se úžasnými budovy, jejichž krásu ještě umocňují hory v pozadí, a všude je čisto a uklizeno. Pokud žijete třeba v Praze či jiném velkém městě, tak vás zaskočí všudypřítomný klid. I v centru Vaduzu potkáte jen pár lidí.
Nakonec se ukazuje, že na návštěvu nejvýznamnějších míst Lichtenštejnska není potřeba ani jeden den, takže po obědě kupuji švýcarskou dálniční známku a vyrážím ještě do Curychu, který je zhruba 100 kilometrů od Vaduzu.
Zatímco v Lichtenštejnsku jsou mobilní data zdarma (stejně jako v rámci EU), tak Švýcarsko je v tomto ohledu turistická past. Pokud si ve Švýcarsku pustíte data přes svou českou SIM kartu, tak vás to vyjde pěkně draho. Pokud váš telefon podporuje eSIM, tak je podle mě nejlepším řešením si koupit datovou eSIM přes Airalo, kde stojí pro Švýcarsko 3 GB dat zhruba 230 korun.
Do Curychu přijíždím zrovna v den, kdy se tu koná koncert Coldplay, takže z klidného Lichtenštejnska se dostávám do jednoho z nejrušnějších měst na světě. Alespoň tak to na mě v tu chvíli působí. Jisté je, že Curych patří mezi nejdražší města na světě. A musím říct, že centrum v okolí řeky Limmat je pěkné, ale nějak mě tohle město neoslovilo. Jsem rád, že jsem ho viděl, ale víc dní bych tu nechtěl být. Při zpáteční cestě na ubytování objevuji v Lichtenštejnsku krásnou silničku. Je sice poměrně úzká a frekventovaná, ale má krásné zatáčky a výhledy. Začíná v obci Oberdorf a vede do Triesenbergu, kde jsem ubytovaný.
Druhý den v Lichtenštejnsku vyrážím do hor. S DS 7 Crossback jedu zhruba 10 minut do lyžařského střediska Malbun, kde si mimochodem v zimě skvěle zalyžujete. Dnes je tu ale 15 stupňů a déšť. Zatím to nevypadá moc dobře, ale já se nevzdávám. Můj plán je vyrazit na trek, který se jmenuje Cesta kněžny Giny z Malbunu. Je to okruh po horách v okolí Malbunu. Prvotní výšlap do hor si usnadňuji částečně lanovkou. I tak mě totiž čeká 5 hodin cesty a náročných 10 horských kilometrů. Je to ale jeden z nejhezčích výletů, který jsem kdy v životě absolvoval. Celou cestu totiž máte krásný výhled na údolí a obec Malbun, ostatní hory a ničím neporušenou přírodu okolo sebe. I to počasí se nakonec umoudřilo. Koukněte na fotky. Jen je potřeba počítat s tím, že výlet je poměrně náročný a určitě je nutné mít kvalitní obuv, svačinu a pití, protože cestou je jen jedna horská bouda, ve které se jim ale nelíbil stav mé obuvi, takže mě z ní vyhodili. Jo, obyvatelé Lichtenštejnska nejsou zrovna dvakrát přátelští.
Následující den sedám do DS 7 Crossback a vyrážím konečně na Francouzskou riviéru. Z Lichtenštejnska je to do Mentonu, což je můj výchozí bod pro pobyt na pobřeží, 550 kilometrů. Cestu si zpříjemňuji zastávkou ve švýcarském Lugano těsně před italskými hranicemi. Ostatně Lugano bylo dříve italské, takže je to tu italsky hezké, ale zároveň je tu švýcarský pořádek. Městečko leží u Luganského jezera a je opravdu nádherné. Na jeho prohlídku vám stačí zhruba 2 hodiny a rozhodně doporučuji se v něm zastavit, když pojedete okolo.
Při delším přesunu opravdu oceňuji, že DS 7 Crossback má adaptivní tempomat a aktivní vedení v pruhu. Přestože vedení v pruhu zas tak rád nemám, tak v DS funguje vážně dobře a rád ho při své cestě používám. Zlobit začne adaptivní vedení v pruhu pouze v situaci, kdy najedete na italskou dálnici, která nemá příliš parametry dálnice, což se vám zejména na italském pobřeží občas stane. Cestu zpříjemňují i skvělé sedačky, které mají odvětrávání a výbornou masážní funkci.
Azurové pobřeží, Francie
Moje tipy:
Kde se ubytovat: Le Vallaya Suites & Spa
Kam vyrazit: Menton, Monako, Monte Carlo Viewpoint, Nice, Antibes, Cannes, Fréjus, Sainte-Maxime, Saint-Tropez, Les Vignerons du Plan de la Tour
Kde se najíst: Sini, Kebab Berlinois, L’Eventail, Cocotte Café, Fleur de Mozza, Restaurant Arnaud Donckele & Maxime Frédéric at Louis Vuitton
Kde se projet: Landstrasse
Azurové pobřeží patří mezi nekrásnější a nevyhledávanější místa pro letní dovolenou. A taky mezi ty nejdražší, protože za prestiž se prostě platí. Před lety jsem ale objevil město Menton. Byl jsem tu tehdy na startu Africa Eco Race. Dálkové rallye, která se jezdí v trase původního Dakaru. A ve francouzském Mentonu bylo před startem zázemí pro posádky. Samotný ceremoniální start se odehrával v Monaku, které je zhruba 15 minut autem z Mentonu. Právě tehdy mě tohle město tak učarovalo, že jsem si říkal, že se sem jednou musím vrátit.
A letos nastal ten okamžik. Menton leží na začátku věhlasné Francouzské riviéry. Přestože je opravdu kousíček od Monaka a v dojezdové vzdálenosti od Cannes, Antibes či Saint Tropez, tak tu nejsou ceny přepálené a je tu klidněji. A jen tak mimochodem je to krásné městečko s úžasnou promenádou, krásným centrem, bezvadnými plážemi a skvělými restauracemi. Na město mají velký vliv Italové, protože leží téměř na hranicích si Itálii. Je to vidět nejen v gastronomii, ale i na jazyku. Místní mluví francouzštinou s italským přízvukem, které se říká mentones.
Já se v Mentonu ubytoval v Le Vallaya Suites & Spa, které stojí stranou od rušného centra, ale zároveň do centra či na pláž dojdete v pohodě pěšky. Apartmánový dům Le Vallaya Suites & Spa se pyšní nejen moderními a čistými apartmány, ale také vířivkou, střešní terasou či bazénem. Vřele doporučuji si vyhradit pár dní jen na Menton a užívat si jeho pohodovou atmosféru. Jít na hezkou pláž, zajít na perfektní jídlo a celkově zpomalit. Minout rozhodně nesmíte netradiční pizzerii Sini, což je taková tappas pizzerie, kde si pizzu vybíráte po kouskách, které navíc ani nemají tradiční tvar pizzy. Do Cocotte Café si pak určitě dojděte na pečené kuře a na výborný kebab do Kebab Berlinois (rozhodně zkuste jejich signature omáčku Berlinois). Kousek vedle je pak skvělá asijská restaurace L’Eventail. A v přístavu pak vřele doporučuji navštívit italskou restauraci Fleur de Mozza.
Až si dostatečně užijete pohodový Menton, tak nasedněte do auta a vyrazte objevovat další krásy Azurového pobřeží. Já s DS 7 Crossback nejdříve vyrazil do Monaka. Maličký a extrémně bohatý stát o rozloze pouhé 2,02 km2 (obyvatel má mimochodem podobně jako Lichtenštejnsko, které je sice malé, ale přesto mnohem větší). Kromě pompézního kasina a okolních uliček mě jako automobilového nadšence samozřejmě bavilo sledovat tamější neuvěřitelný vozový park. Za pár hodin jsem v Monaku potkal Mercedes-Maybach G 650 Landaulet, Ferrari F40, Bugatti Chiron a spoustu dalších neuvěřitelných aut, které jinde nemáte šanci vidět. Pokud chcete mít Monako jako na dlani, tak určitě vyrazte na tuto vyhlídku.
Za návštěvu dále stojí všem dobře známá města jako je Antibes, Cannes či Saint-Tropez. Nevynechte ale i ty méně známá místa jako je Fréjus či Sainte-Maxime, kde je krásně a méně rušno. Každopádně se ale připravte se na to, že i když vzdálenosti mezi městy nejsou velké, tak doprava je opravdu hustá, takže přejezdy zaberou hodně času. Mimochodem, zajímavostí Saint-Tropez je, že to kdysi bývala nevýznamná rybářská vesnice, kterou proslavili francouzští umělci a následně se město stalo vyhledávaným luxusním letoviskem, kde najdete třeba i restauraci od Louis Vuitton, která je úchvatná, ale pochopitelně velmi drahá.
Při odjezdu ze Saint-Tropez si rozhodně zajeďte do tohoto vinařství v Le Plan-de-la-Tour, kde si můžete zakoupit vynikající vína. A jako bonus sem vede nádherná klikatá silnička D44. Není to navíc jediná silnice v okolí, která stojí za projetí. Obzvláště pěkné zatáčky nabízí o kousek na jih silnice D14 a D39 mezi městy Port Grimaud a Gonfaron.
Závěr
Na závěr bych rád krátce zhodnotil DS 7 Crossback, se kterým jsem celou cestu podnikl. S francouzským SUV jsem ujel více než 2 500 kilometrů a musím říct, že na dlouhé přesuny je tohle auto vážně skvělé. A to ať už kvůli vyspělým jízdním asistentům či kvůli komfortu, který nabízí. Pochválit musím i dobře fungující multimediální systém, ticho v interiéru a skvěle hrající audio systém. Snad jedinou nevýhodou je menší nádrž o objemu 43 litrů, která znamená, že zhruba každých 400 až 500 kilometrů musíte tankovat. Je ale potřeba dodat, že menší nádrž mají všechny plug-in hybridy.