Test Volkswagen ID.3 (58 kWh): Budoucnost je tady


Podle Volkswagenu je elektromobil ID.3 stejně přelomový vůz jako Brouk či Golf. Automobilka tímto vozem totiž odstartovala velký přechod na elektřinu. Start nové éry ovšem značce nevyšel úplně podle plánu – ID.3 ze začátku hodně trápily softwarové chyby a nedodělky, které už by nyní měly být naštěstí minulostí.
Volkswagen ID.3 vás rozhodně zaujme svým designem. Je sice německy strohý, ale zároveň velmi futuristický a zcela odlišný od konvenčních modelů. Za sebe musím říct, že na fotkách se mi ID.3 zas tolik nelíbila. Auto si sice získalo mojí pozornost, ale působilo na mě jako hračka pro děti. Ovšem při osobním setkání jsem si design ID.3 oblíbil. Jestliže se vám tedy německá novinka na fotkách nelíbí, tak jí dejte určitě ještě jednu šanci a prohlédněte si jí na vlastní oči. Při jízdě je pak třeba počítat s tím, že se za autem téměř každý otočí. Obzvláště testovaný kousek v neobvyklé tyrkysové barvě Makena přitahuje opravdu hodně pozornosti.
Pro milovníky čísel uvedu, že první elektromobil na platformě MEB je 4 261 mm dlouhý, 1 809 mm široký, 1 552 mm vysoký a rozvor náprav je 2 765 mm.
V nabídce jsou aktuálně tři výbavové linie. Základní verze Pure má výkon 110 kW a kapacitu baterie 45 kWh. Prostřední varianta Pro má 58 kWh baterii a standardně výkon 107 kW, ale lze mít i 150 kW, když sáhnete po variantě Pro Performance. Vrcholem nabídky pak je linie Pro S, která má 77 kWh baterii a výkon 150 kW. Pro úplnost dodám, že ve všech případech se jedná o využitelnou kapacitu baterie. Kombinovaný dojezd podle WLTP je u varianty Pure 347 km, u verze Pro 424 km a u linie Pro S 550 km. Volkswagen jednotlivé verze odlišil i v maximálním nabíjecím výkonu. ID.3 Pure tedy zvládne pojmout na rychlonabíjecí stanici maximálně 50 kW (za příplatek až 100 kW), prostřední varianta Pro má maximální nabíjecí výkon 100 kW a verze Pro S má pochopitelně nejvyšší výkon ze všech – 125 kW.
Já mám v testu již nenabízenou úvodní verzi ID.3 1ST, která parametrově odpovídá verzi Pro Performance. Zrychlení z 0 na 100 km/hod zabere tyrkysové ID.3 tedy 7,3 sekundy a maximálně se rozjede na 160 km/hod. Pokud zastavíte na dostatečně výkonné rychlonabíječce, tak nabití baterie z 5 % na 80 % trvá pouze 35 minut. Nejen na delších trasách jistě oceníte, že baterie disponuje ohřevem i chlazením. Pokud budete nabíjet výkonem 11 kW (například z wallboxu), tak dobití celé baterie zabere 6 hodin a 15 minut. Jak už bývá u elektromobilů zvykem, nástup výkonu je okamžitý a velmi intenzivní. Výkon ID.3 je pro běžné ježdění více než dostatečný.
ID.3 spoléhá na trojúhelníková spodní příčná ramena a vzpěry MacPherson vpředu a víceprvkovou nápravu vzadu. Volkswagen je vybaven i elektronickou uzávěrkou diferenciálu XDS, progresivním řízením či adaptivním podvozkem. Výsledkem tohoto všeho jsou perfektní jízdní vlastnosti. Nový elektrický model od Volkswagenu se pyšní neskutečnou lehkostí, obratností i stabilitou. A také solidní schopností tlumit nerovnosti. S ID.3 se jezdí fakt příjemně. Pouze účinnost brzd bych si dokázal představit větší. Co se dojezdu týče, tak v reálných podmínkách s prostřední baterií lze počítat s dojezdem 300 kilometrů (pokud nepojedete jen po dálnici či není mráz), což už je skutečně slušná hodnota, která vás vlastně nijak neomezuje. Pochválit musím Volkswagen také za to, že velmi přesně ukazuje kolik auto ještě na elektřinu ujede. Stejně tak vůz moc hezky informuje o průběhu nabíjení a lze si jednoduše například nastavit i to, na kolik procent se baterie má nabít. Auto je zadokolka, vpředu vlastně nic není, a díky tomu má auto velký rejd, což je super ve městě!
Všechny automobilky pracují u elektromobilů s rekuperací, ale každá to dělá trochu jinak. Volkswagen k tomu přistoupil tak, že v režimu D auto rekuperuje podle aktuální dopravní situace. Pokud jste tedy například před zatáčkou, tak auto rekuperuje více, než kdyby tam zatáčka nebyla. A stejně to funguje třeba když dojíždíte auto či se blížíte ke značce, která snižuje maximální povolenou rychlost. Nevýhodou tohoto systému je, že se auto vlastně chová pokaždé jinak, ale stačí ťuknout do plynu a ono přestane „prediktivně“ rekuperovat, takže se není třeba obávat toho, že by auto začalo v nějaký nepatřičný moment příliš zpomalovat. Druhou možností je v ID.3 klasická silnější rekuperace v režimu B.
Revoluční je také interiér vozu, který působí neuvěřitelně vzdušně, prostorně a futuristicky. Hlavní dominantou je volně stojící středový displej multimediálního systému, skrze který se ovládá naprosto všechno. Od teploty klimatizace, přes nastavení vozu až po navigaci. Já už jsem dostal ID.3 k testu po důležité aktualizaci, takže veškerý software běžel naprosto hladce. Před řidičem se nachází pochopitelně ještě jeden displej, který je ale překvapivě malý (má úhlopříčku pouze 5,3 palce). Tento displej zobrazuje jen to nejdůležitější – aktuální rychlost, dopravní značení, stav baterie, dojezd či šipkovou navigaci. Mimochodem, při navigování pomocí vestavěné navigace využívá ID.3 také světelnou lištu pod předním sklem a rozšířenou realitu. Volkswagen při touze po naprosté minimalizaci tlačítek zašel tak daleko, že i když má ID.3 čtyři stahovací okna, tak tlačítka pro stahování jsou na dveřích řidiče jen dvě, kterými se ovládají standardně přední okna a pokud chcete otevřít jedno ze zadních, tak musíte zmáčknout tlačítko REAR a následně tak můžete učinit. Zatímco zpracování je velmi dobré a nikde nic nevrže za jízdy, tak použité materiály na některých místech nejsou zrovna nejhezčí. A chápu tedy lidi, kteří říkají, že v autě za zhruba milion chtějí lepší plasty. Vtipným detailem jsou pedály v designu „Play & Pause“.
V ID.3 pochopitelně nechybí armáda jízdních asistentů. Mezi ty nejdůležitější patří adaptivní tempomat, aktivní vedení v jízdním pruhu, automatické parkování či čtení dopravních značek. Opravdu zajímavou vychytávkou je to, že auto se samo zapíná a vypíná. Když tedy přicházíte k vozu, tak se ID.3 samo odemkne, vy nastoupíte, sešlápnete brzdu, zvolíte D a jedete. A podobně to funguje i na konci jízdy. Co se prostornosti týče, tak dostatek místa je nejen vpředu, ale také vzadu. Zavazadlový prostor pak má objem 385 litrů.
Co říct závěrem? Volkswagen ID.3 je elektromobil, který bych si dnes už klidně koupil jako jediné auto do rodiny. Jak už bývá u Volkswagenu zvykem, tak ID.3 je dobře udělaný vůz, který vás ničím neštve a funguje. Tedy nyní, když už má za sebou důležitou aktualizaci, která opravila řadu softwarových nedodělků. Na autě mi vlastně vadila jediná věc – malá účinnost brzd.
Pohled do ceníku prozrazuje základní cenu 888 900 Kč za verzi Pure s 45 kWh baterií. Já bych osobně chtěl testované provedení ID.3 Pro Performance, které začíná na 999 000 Kč. Verze Pro S s 77 kWh baterií pak startuje na 1 103 900 Kč. Ceny to nejsou zrovna lidové, ale vzhledem k tomu o jaké se jedná auto, jsou akceptovatelné.
Foto: Jaroslav Tomášek
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | – |
Max. systémový výkon | 150 kW |
Max. točivý moment spalovacího motoru | 310 Nm |
Spotřeba | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace | – |
Výkony | |
Max. rychlost | 160 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 7,3 s |
Převodovka | |
Bezestupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 356 mm |
Šířka | 1 809 mm |
Výška | 1 568 mm |
Rozvor | 2 771 mm |
Kapacita baterie | 58 kWh |
Pohotovostní hmotnost | 1 794 kg |