Test BMW 540d xDrive Touring: Král luxusních kombíků


Ten čas letí. To přesně jsem si zase řekl, když mi došlo, že současná sedmá generace BMW řady 5 byla představena už v říjnu 2016. Nelze se proto divit, že mnichovská automobilka v květnu 2020 představila faceliftované provedení, které jsem nyní měl možnost vyzkoušet. BMW pozměnilo obvyklé věci jako nárazník nebo design světlometů. Výsledkem je, které vypadá dynamičtěji. Testovaný vůz v provedení Touring se navíc pyšní paketem M Sport Edition za 323 830 Kč, který byl také inovován a musím říct, že „pětce“ tento paket moc sluší. Velmi povedený design vozu v mém případě podtrhuje ještě lak na přání z programu BMW Individual.
Obdivuhodná je paleta nabízených motorizací. BMW nabízí čtyři benzínové (520i, 530i, 540i a M550i), čtyři naftové (518d, 520d, 530d a 540d) a tři hybridní verze (520e, 530e a 545e). V nabídce je samozřejmě i pohon všechny kol. A pak jsou tu ještě tři ryze sportovní modely – M5, M5 Competition a M5 CS. Nezmínit nelze, že nejsilnější sportovní M5 má výkon strašidelných 635 koní. Pro úplnost pak dodám, že pro testované provedení kombi pochopitelně nejsou některé motorizace k dispozici.
Pod kapotou zkoušeného vozu je motorizace 540d xDrive. Tedy 340koňový třílitrový naftový šestiválec, který spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Zrychlení z 0 na 100 km/hod tomuto manažersky-rodinnému kombi zabere jen 4,8 sekundy. Aby tento silný dieselový motor splnil emisní normy, tak je doplněn o 48V mild-hybridní technologii. To nejdůležitější na tomto systému bezesporu je to, že nijak neotravuje řidiče svou přítomností a naopak vám umí přidat v případě potřeby až 11 koní. Nejviditelnější funkcí tohoto hybridního systému je to, že se naftový agregát vypíná ještě před zastavením a výjimkou také není ani to, že se motor vypne při jízdě bez plynu a opět bleskově spustí, když šlápnete na plyn.
Naftový šestiválec se chlubí mamutím zátahem, obrovskou chutí zrychlovat a vytříbeným chodem. Po pravdě mi tato motorizace přijde jako ta nejlepší pro velké a luxusní kombi v případě, že jezdíte často delší trasy. Pokud se naopak hodně pohybujete po městě, tak bych dnes už bez jakýchkoliv obav sáhnul po jednom z nabízených plug-in hybridů. Radost mi dělala i sportovní automatická převodovka, která řadí logicky, rychle a téměř neznatelně. Testované auto je vybaveno příplatkovým podvozkem s elektronickým nastavením tuhosti tlumičů, který funguje fenomenálně i na 19palcových kolech. Auto je tuhé, stabilní, dobře tlumí a nastavení podvozku si lze regulovat podle jízdních režimů (a tím si měnit jeho fungování). Řízení jde na můj vkus příliš zlehka, ale je německy přesné, což naopak velmi oceňuji.
Největší novinkou v interiéru je za mě obří 12,3palcový displej multimediálního systému. Takhle, mám rád velké displeje, ale tento je možná až příliš velký. Každopádně prostředí systému je perfektní a bezchybně fungující bezdrátové Apple CarPlay ve vysokém rozlišení je skoro zázrak. BMW řady 5 má také druhý displej přímo před řidičem, který nahrazuje klasické budíky a má též 12,3 palce. I tento displej funguje velmi pěkně. Musím BMW pochválit za to, jak dobře zvládlo zkombinovat moderní displeje a „klasickou“ koncepci interiéru. Prvotřídní je rovněž rozložení ovládacích prvků a zpracování. Samozřejmostí je bohatá výbava. Testovaný kousek má například panoramatické střešní okno, Harman Kardon audio systém, head-up displej, nezávislé topení či perfektně svítící laserové světlomety. BMW nikdy nedělalo nejprostornější auta ve své kategorii, což platí i v tomto případě, ale řada 5 Touring nabízí dostatek prostoru ve všech směrech. I kufr o objemu 570 litrů mi přijde více než dostatečný. A ještě jedna věc se mi líbí – mnichovské kombi má pochopitelně také veškeré moderní jízdní asistenty, ale jsou udělané citlivě, takže máte stále pocit, že auto řídíte především vy.
BMW 540d xDrive Touring s paketem M Sport Edition perfektně vypadá, úžasně jezdí a má prvotřídní interiér. Na tomto voze se hledají skutečně těžko chyby. Aktuální generace řady 5 se prostě a jednoduše povedla. A současně si také říkám, jak dlouho nám asi ještě vydrží v nabídce takto silné naftové kombi? Například verze M550d xDrive už z ceníku totiž zmizela. Kolik velké kombi od BMW stojí? Testovaný kousek i s příplatky přesně 2 759 176 Kč. Vůbec nejlevněji pak pořídíte „pětku“ za 1 350 700 Kč (verze 518d).
Foto: Jaroslav Tomášek
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 2 993 ccm |
Max. výkon | 250 kW |
Max. točivý moment | 700 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 6.8 |
Mimo město | 4.6 |
Kombinace | 5.4 |
Výkony | |
Max. rychlost | 250 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 4.6 s |
Převodovka | |
automatická osmistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 963 mm |
Šířka | 2 126 mm |
Výška | 1 498 mm |
Rozvor | 2 975 mm |
Objem nádrže | 66 l |
Pohotovostní hmotnost | 2 000 kg |