Test Opel Insignia Grand Sport GSi: Kupujte, dokud je!


Současná generace Opelu Insignia, která se prodává od roku 2017, patří mezi poslední dva vozy německé automobilky bez francouzské techniky od koncernu PSA (dnes už Stellantis). Zatímco Grandland X, Corsa a další modely jsou jen vlastně (celkem povedeně) převlečené Peugeoty, tak Astra a právě testovaná Insignia spoléhají ještě na techniku z doby, kdy Opel patřil americkému GM. Oba zmíněné modely, které ještě nemají techniku od nového majitele, prošly nedávno modernizací. V obou případech byl facelift velmi decentní. Je však potřeba říct, že ona ani rozsáhlejší modernizace nebyla třeba. Insignia i po 4 letech na trhu vypadá skvěle. V ostré verzi GSi, kterou mám v testu, je povedený design exteriéru ještě vylepšen sportovními detaily a moc se mi líbí také červený lak Peperoncino. Mimochodem, nejlépe nový model poznáte podle jiné grafiky předních světlometů.
Sportovní provedení GSi se vyrábí v obou karosářských verzích – Grand Sport (liftback) a Sports Tourer (kombi). Pod kapotou je vždy dvoulitrový benzínový čtyřválec, který má 230 koní a 350 Nm. Tento výkon zajišťuje testovanému provedení Grand Sport zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy. Maximální rychlost je pak 237 km/h. Čtyřválcový agregát, který je vybaven deaktivací válců při nižším zatížení, spolupracuje výhradně s devítistupňovou automatickou převodovkou. Velkou zajímavostí je pohon všech kol Twinster AWD. Pod tímto názvem se skrývají dvě elektronicky ovládané vícelamelové spojky, které nahrazují mechanický diferenciál zadní nápravy a podle situace připojují pravé a levé zadní kolo. Řidič Opelu navíc může manuálně pohon ovládat, takže Insignie může být i klasickou předokolkou. Tento unikátní a dobře fungující systém pohonu všech kol mimochodem používá také špičkový Ford Focus RS.
I když používá Opel stejný pohon jako Focus RS, tak se jedná o diametrálně odlišná auta. Zatímco Ford je ultimátní silniční stroj, tak GSi je taková o něco málo ostřejší běžná Insignia. Nejsilnější verze tohoto Opelu tedy solidně zrychluje (ale není to nic kulervoucího), ale především má úžasný adaptivní podvozek FlexRide, který perfektně sedí a při správném nastavení umí být i slušně pohodlný. Velmi dobré je i řízení, které vás na dnešní dobu hezky vtáhne do děje, a samou chválu si pak zaslouží i brzdy Brembo. Když se ještě vrátím k motoru, tak ten má příjemný a lineární průběh výkonu, ale bohužel nevýrazný zvuk, který nijak nevylepšují ani skutečné koncovky výfuku. Devítistupňová automatická převodovka s hydroměničem řadí plynule, logicky a celkem rychle. Pouze v situaci, kdy jedete vážně rychle, se v Opelu probudí americké kořeny a převodovka začne trošku zmatkovat a nestíhat. Když bych ale měl hodnotit Insignii GSi jako celek, tak má ode mě jasnou jedničku, protože se s ní jezdí vážně skvěle. Tento Opel nabízí skvělý mix pro řidiče, kteří se chtějí občas svézt na pěkné silnici, ale zároveň potřebují normální a praktické auto.
Když už jsem naznačil ty americké kořeny, tak věděli jste, že Insignia se prodávala do loňského roku jako Buick Regal v USA a jako Holden Commodore v Austrálii a na Novém Zélandu? A stále se prodává tento Opel jako Buick Regal v Číně. Milovníkům velkých motorů by se pak jistě líbila americká ostrá verze GS, která měla pod kapotou 310koňový 3,6litrový šestiválec.
Interiér Insignie je ještě ze staré dobré školy, takže na všechno důležité je v tomto Opelu vlastní tlačítko. V kombinaci s geniálním rozložením ovládacích prvků je Insignia vážně dobré místo k životu. Opel však rozhodně nezanevřel ani na moderní dobu. Insignia má také dva displeje. A oba se povedly. Digitální kokpit doplňují analogové budíky a samotný displej umožňuje poměrně široké nastavení a především si na něm můžete zobrazit informace o vozidle, které většina aut vůbec neukazuje (například napětí autobaterie). Osmipalcový dotykové displej multimediálního systému pak má ještě starší prostředí od Opelu, které je ale přehledné a umí vše potřebné včetně Apple CarPlay.
Insignia GSi se také chlubí vynikající výbavou již v základu. V ceně jsou takové věci jako LED světlomety IntelliLux Pixel Matrix (což jsou ty nejlepší světlomety jaké můžete od „normální“ značky mít), bezklíčkové odemykání a startování, aktivní udržování jízdního pruhu, automatická dvouzónová klimatizace, nebo již zmíněné displeje a adaptivní podvozek. Stěžovat si pak rozhodně nelze ani na prostornost či pozici za volantem. Insignia je prostě velké rodinné auto. Snad jen zavazadlový prostor, který má 490 litrů, by mohl být o malinko větší. Když už jsme u kufru – pokud budete chtít potrápit kohokoliv, kdo bude obdivovat vaší krásnou Insignii GSi, tak mu dejte za úkol otevřít zavazadlový prostor, protože ten se otevírá tak, že zmáčknete logo automobilky na víku kufru.
Opel Insignia Grand Sport GSi je perfektně jezdící auto, s povedeným designem a praktickým a prostorným interiérem. Pokud mi na autě něco vadilo, tak to, že nemá výraznější zvuk. Já vím, není to ten Focus RS, ale stejně i toto rodinné auto, které nabízí svižnější svezení, by mohlo mít hezký zvuk. Insignia GSi vychází zajímavě i cenově – testovaný liftback stojí 919 900 Kč a za provedení kombi si připlatíte jen 30 000 Kč. A jak už jsme si řekli, v základní výbavě vrcholného provedení GSi je naprosto vše potřebné. Na závěr tedy nezbývá nic jiného, než říct: „Kupujte GSi, dokud je!“
Foto: Jaroslav Tomášek
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 998 ccm |
Max. výkon | 169 kW |
Max. točivý moment | 350 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 8.8 |
Mimo město | 5.9 |
Kombinace | 7.0 |
Výkony | |
Max. rychlost | 237 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 7.4 s |
Převodovka | |
automatická devítistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 897 mm |
Šířka | 1 863 mm |
Výška | 1 455 mm |
Rozvor | 2 829 mm |
Objem nádrže | 62 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 725 kg |