Test Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI 200 kW DSG: Hodně rychlý univerzál


Modernizovaný Volkswagen Passat už jsem v testu jednou měl. Tehdy se jednalo o krásný modrý sedan se 190koňovým benzínovým dvoulitrem. Když se ovšem naskytla možnost vyzkoušet vrcholnou benzínovou variantu v provedení Variant, tak jsem pochopitelně neváhal, protože kombinace nejsilnějšího benzínového motoru, automatické převodovky, pohonu všech kol a karoserie kombi je podle mě ta vůbec nejzajímavější.
Designové novinky na faceliftovaném Passatu jsem pochopitelně rozebral už v minulém testu. Nemohu si však odpustit dvě pochvaly – Passat Variant ve sportovní verzi R-line je prostě nádherné auto a pak se také nemůžu vynadívat na propracovanou grafiku příplatkových LED světel.
To nejzajímavější na tomto voze se nachází pod kapotou, kde se ukrývá již zmíněný dvoulitrový čtyřválec, který má 272 koní a 350 Nm. Ano, tento motor dříve měl o 8 koní více a už zase má, ale přizpůsobování jednotky na přísnější emisní normu způsobilo, že o pár koní motor na čas přišel (a naopak je agregát bohatší o filtr pevný částic). I v případě o 8 koní slabší varianty je však dynamika vozu velmi působivá. Automobilka udává, že zrychlení z 0 na 100 km/h zabere tomuto Passatu jen 5,8 sekundy a maximálně se rozjede na 250 km/h.
Motor při jízdě v prakticky jakékoliv rychlosti dokáže po sešlápnutí plynu až k podlaze vystřelit auto neuvěřitelnou rychlostí vpřed. Dvoulitrové TSI má skutečně výkonu na rozdávání! Jen je škoda, že motor není výbušnější, což lze částečně vyřešit sportovním režimem, ale i v tom bych si to dokázal představit o něco lepší. Ale tento mdlejší projev zkrátka způsobují přísné emisní limity. Sedmistupňové DSG řadí bleskurychle a bez cukání. Převodovka se pochopitelně snaží čtyřválec udržet v co nejnižších otáčkách, ale vibrací od motoru se není v žádném případě třeba obávat. Pohon všech kol 4Motion pak funguje zcela automaticky a zajišťuje potřebnou trakci za každé situace.
Žádné výhrady nemůžu mít ani k fungování podvozku, který je v mém případě dokonce adaptivní, takže si ho řidič může nastavit podle svých preferencí. Mně se nejvíce líbí nejměkčí nastavení, ve které je Passat komfortní, ale zároveň německy stabilní a tuhý. Řízení je pak přesné, ale bez větší zpětné vazby. Brzdy jsou dostatečně výkonné a dobře dávkovatelné.
A spotřeba? 272koňové kombi s pohonem všech kol a automatickou převodovkou si samozřejmě řekne o více paliva než dvoulitrové TDI s manuálem, takže průměrnou spotřebu 10 l na 100 km, kterou mi palubní počítač ukazoval na konci testovacího týdne, hodnotím jako přijatelnou.
V interiéru se toho moc s modernizací nezměnilo, což je vlastně dobře. O interiérech Volkswagenů se totiž téměř vždy dalo říct, že se jedná vnitřek, ve kterém se hned vyznáte. Každý ovládač je prostě na správném místě. Jenže například na interiér nového Volkswagenu Golf si musí člověk nějakou chvíli zvykat. Vnitřek tohoto modelu totiž přešel do kompletní „doby displejové“. Když si na interiér nového Golfu zvyknete, tak je to dobré místo k životu. Ovšem starší Passat má ještě konvenčnější interiér, ve kterém se zkrátka jednodušeji zorientujete. To ale neznamená, že by Passat nedržel krok s dobou. Tento Volkswagen se pyšní multimediálním systémem s velkou 9,2palcovou obrazovkou, který má přehledné prostředí, podporuje Apple CarPlay a navíc funguje spolehlivě, což se nedalo říct o multimediálním systému v dříve testovaném sedanu. Nechybí pochopitelně ani 11,7palcový digitální kokpit, ke kterému nemám žádné výhrady a mohu ho jen chválit za přehledné prostředí, vysoké rozlišení a širokou škálu možností nastavení.
Passat Variant se chlubí také obřím vnitřním prostorem, masážní sedačkou řidiče, dostatkem odkládacích prostor, kvalitními materiály, solidním zpracováním a velkým zavazadlovým prostorem o objemu 650 litrů.
Samozřejmostí je řada asistenčních systémů, kterým automobilka říká souhrnně IQ.Drive. Už v minulé recenzi Passatu jsem vychvaloval skvělý adaptivní tempomat a musím ho zmínit znovu. Perfektní jsou i Matrix LED světlomety. Super vychytávkou, kterou oceníte především v zimě, je parkovací kamera skrytá ve znaku Volkswagenu na víku kufru, takže je vždy čistá.
Volkswagen Passat Variant je skvělé a univerzální auto. Když si pod jeho kapotu vyberete nejsilnější benzínovou motorizaci, tak dostanete navíc pořádnou dávku výkonu a z určitého úhlu pohledu i mnohem zábavnější auto. Rozhodně však nepřijdete o univerzálnost. Vždycky, když testovací auto v pondělí vracím, tak si snažím v hlavě srovnat svoje dojmy a uvědomit si, zda mi na tom autě něco vadí. A v případě Passatu Variant jsem na nic nepřišel. Tohle je zkrátka auto, které bych si klidně koupil, když bych chtěl velké a silné kombi. Počítat je třeba ovšem s vyšší cenovkou – za výkonný Passat Variant dáte nejméně 1 247 900 Kč.
Foto: Jaroslav Tomášek
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 984 ccm |
Max. výkon | 200 kW |
Max. točivý moment | 350 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 8.9 |
Mimo město | 6.0 |
Kombinace | 7.1 |
Výkony | |
Max. rychlost | 250 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 5.8 s |
Převodovka | |
automatická sedmistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 773 mm |
Šířka | 1 832 mm |
Výška | 1 502 mm |
Rozvor | 2 786 mm |
Objem nádrže | 66 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 680 kg |