Test Volkswagen Golf 1.5 eTSI: Revoluční generace


Volkswagen Golf se vyrábí již od roku 1974 a patří k nejprodávanějším vozům v Evropě. Když se proto řekne hatchback či automobilka Volkswagen, tak je to právě model Golf, který se mnoha lidem vybaví jako první. A čím to, že je Golf tak populární? Podle mě je to tím, že je to auto, které vás sice emočně příliš nezaujme, ale naprosto perfektně funguje. Já jako automobilový nadšenec samozřejmě rád jezdím ve sportovním autě, které se úžasné řídí a nevadí mi, že je naprosto nepraktické. Takto to ovšem nemá většina lidí. Většina chce auto, které jim bude dlouho a bezchybně sloužit. A to je právě disciplína, ve které je Golf jen těžko překonatelný a musím říct, že i já jako nadšený řidič dokážu tuto jeho vlastnost skutečně ocenit.
Na českém trhu je aktuálně novinkou již osmá generace německého hatchbacku (v nabídce je už i varianta kombi), která je na poměry modelu skutečně revoluční. Poznáte to už na první pohled. Silueta vozu je sice stále stejná, ale velkou proměnou prošly světlomety vpředu i vzadu. A přestože naživo vypadají přední světlomety lépe než na fotkách, tak stále z některých úhlů se mi příliš nelíbí. Oceňuji však velmi propracovanou grafiku příplatkových IQ.Light LED světlometů. Co se týče rozměrů, tak nový Golf je 4 284 mm dlouhý, 1 789 mm široký, 1 456 mm vysoký a rozvor je pak 2 636 mm. Proti předchůdci je tedy o 26 mm delší, 1 mm užší a 36 mm nižší. Rozvor se protáhl o 16 mm.
Pod kapotu běžného Golfu hatchback osmé generace si můžete vybrat jeden z následujících motorů: 1.0 TSI (81 kW), 1.5 TSI (96 kW), 1.5 TSI (110 kW) a 2.0 TDI (85 a 110 kW). Kromě těchto konvenčních jednotek nabízí Volkswagen pro Golf také plug-in hybridní 1.4 TSI se systémovým výkonem 205 koní a mild-hybridní 1.5 eTSI o výkonu 110 kW. K dispozici je pro vybrané motorizace pochopitelně automatická převodovka DSG, která má 7 rychlostních stupňů (výjimkou je plug-in hybrid, který má šestistupňové DSG).
Testovaný bílý kousek ve výbavě 1st Edition, která už mimochodem v aktuálním ceníku není, má pod kapotou podle mě ten nejzajímavější motor z nabídky. A to sice mild-hybridní čtyřválec eTSI, který má výkon 110 kW a točivý moment 250 Nm, což jsou mimochodem stejné hodnoty jako nabízí klasické TSI. Rozdíl mezi běžným TSI a hybridním eTSI je ovšem ve spotřebě a tedy pochopitelně v emisích, které automobilky trápí kvůli přísným emisním normám v EU čím dál více. Čím přesně se hybridní eTSI odlišuje? Čtyřválcový motor je doplněn o 48voltovou palubní síť a řemenem poháněný startér-generátor, který rekuperuje energii do malé baterie.
Získaná energie následně pomáhá snížit spotřebu čtyřválce a to tím, že spalovacímu agregátu pomáhá při rozjezdech či naopak při dojezdech (může se dříve vypnout motor). Stejně tak když pustíte plyn i ve vyšších rychlostech, tak se motor vypne a auto využívá získanou energii. Zajímavou vychytávkou je, že auto samo mění intenzitu rekuperace na základě dopravní situace – pokud například pustíte plyn a je před vámi auto, které jede pomaleji než vy, tak je rekuperace silnější, než když by žádné auto před vámi nejelo. Díky asistentu dopravního značení Golf také pozná, když se blížíte k rychlostnímu omezení, které je nižší než vaše aktuální rychlost, takže když v takové situaci pustíte plynový pedál, tak auto opět rekuperuje více, než když by před vámi žádné nové rychlostní omezení nebylo. Mimochodem, auto vás samo aktivně vyzývá na virtuálním kokpitu k tomu, aby jste před rychlostním omezením pustili plyn a auto tedy mohlo více rekuperovat.
Tohle všechno pochopitelně znamená, že auto se pokaždé chová trochu jinak a vyžaduje vaší spolupráci. Když tedy sednete do auta poprvé, tak nemůžete zdaleka využít plný potencionál jeho hybridní techniky. Když se ovšem s autem sžijete, tak zjistíte, že všechny tyto funkce jsou velmi příjemné, pomáhají k plynulosti jízdy a nemusíte tolik brzdit. Celé tohle divadlo se dělá především kvůli nižší spotřebě, respektive kvůli nižším emisím. S Golfem jsem během testovacího týdne najel téměř 900 kilometrů a to při průměrné spotřebě 6,3 litru na 100 km (cca 70 % času jsem strávil ve městě), což není vůbec špatná hodnota. I když musím říct, že jsem spotřebu čekal ještě o něco nižší. Pochvalu si motor zaslouží i za to, že má velmi kultivovaný chod, příjemný průběh výkonu a dostatek síly.
Nový Golf exceluje opět v jízdních vlastnostech. Opravdu těžko hledám v paměti auto, které jezdí při každodenním používání příjemněji. Německý hatchback perfektně drží stopu, je obratný a úžasně tlumí nerovnosti. Testovaný kousek navíc disponuje příplatkovými adaptivními tlumiči DCC, které mají opravdu široké možnosti nastavení. Golf tedy umí být houpavý a i celkem tvrdý. Až to svádí ho vzít na oblíbenou okresku. Navíc i řízení je přesné a strmé a brzdy dobře naladěné. A pravdou je, že si zakroucenou silničku docela užijete. Na poměry normálních aut samozřejmě. Bezchybně také funguje sedmistupňové DSG, které v Golfu konečně řadí skutečně plynule. Rychle a správně už DSG umí řadit delší dobu.
Ještě větší revoluce než v exteriéru se odehrála uvnitř vozu. V interiéru nezůstal doslova kámen na kameni. Volkswagen transformoval vnitřek Golfu do digitální doby. Pryč je tedy naprostá většina fyzických tlačítek a hlavní slovo mají dva obři displeje. Obrazovka virtuálního kokpitu má 10,25 palce, jemné rozlišení, intuitivní ovládání pomocí tlačítek na volantu a několik možností zobrazení. Jako u všech displejů jsem nakonec skončil u zobrazení, které nahrazuje klasické budíky. Dotykový displej multimediálního systému v testovaném voze má 10 palců a jen několik fyzických tlačítek, pomocí kterých se lze dostat do nastavení jízdních asistentů, klimatizace, parkovacího asistenta a do volby jízdního režimu.
Pod displejem se pak nachází ještě dotyková plocha, která mi trochu připomíná Touch Bar u MacBooku Pro. Pomocí této plochy je možné měnit hlasitost rádia, teplotu ve voze či pustit vyhřívané sedačky. Problém ovšem je, že za jízdy se potřebné pohyby prstem nedělají úplně snadno a za tmy navíc není dotyková ploška podsvícená. Samotný systém pak trochu připomíná starší iPhony, které měly ještě domovské tlačítko. Chválím pak domovskou obrazovku, kterou je možné si individualizovat. Systém obsahuje poměrně dost možností nastavení, takže i když je intuitivní, tak je třeba si na něj zvyknout. Volkswagen nezapomněl ani na podporu Apple CarPlay, které funguje i bezdrátově. Zajímavostí pak je, že klimatizace kromě klasického nastavení umožňuje nastavení pro různé situace – například je možné si zvolit, že si chcete zahřát ruce. Vůz je možné ovládat také pomocí hlasového asistenta, který už umí mnohé, ale stále mi přijde, že je rychlejší si věci nastavit ručně.
Interiér nového Volkswagenu Golf má slušné materiály, dobré dílenské zpracování a slušnou prostornost. I když je třeba říct, že prostornost je jedna z mála věcí, ve které je Golf průměrným vozem. Například zavazadlový prostor má objem „jen“ 370 litrů. Naopak výbava vozu je špičková a úžasně funguje. Zmíním z výbavy například adaptivní světlomety IQ.Light LED, které naprosto fantasticky svítí, či adaptivní tempomat, který pracuje skoro stejně plynuje jako člověk.
Nový Volkswagen Golf je nezvykle revoluční, ale jednou za čas je prostě třeba změnit i zaběhnuté věci. Zatímco design exteriéru mi sice nevadí, ale zejména přední světlomety bych za pěkné neoznačil (ty zadní jsou mnohem lepší), tak nový interiér vozu se mi moc líbí. Mám rád technologie, které fungují, a těmi byl testovaný vůz doslova napěchovaný. A navíc je to dál ten Golf, který skvěle funguje jako normální auto. Úplně v základu vás Golf vyjde na 508 900 Kč a testovaný vůz ve výbavě 1st Edition s motorem 1.5 eTSI pak stál 819 700 Kč.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 498 ccm |
Max. výkon | 110 kW |
Max. točivý moment | 250 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 5.9 |
Mimo město | 3.9 |
Kombinace | 5.6 |
Výkony | |
Max. rychlost | 224 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 8.5 s |
Převodovka | |
automatická sedmistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 284 mm |
Šířka | 1 739 mm |
Výška | 1 491 mm |
Rozvor | 2 619 mm |
Objem nádrže | 50 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 380 kg |