Test Renault Twizy: Tolik lidí si mě za týden ještě nevyfotilo


Renault Twizy byl představen v podobě konceptu už v roce 2009. O 3 roky později zamířil na některé trhy v sériové podobě. Na tuzemský trh se roztomilé vozítko dostalo až v roce 2018. Aktuálně se u nás prodává ve dvoumístné variantě Urban. Existuje však také cargo varianta, která druhé místo vyměnila za 180litrový prostor pro náklad. V některých zemích také můžete potkat tuto městskou formuli s logem Nissanu či slabší verzi, kterou můžou řídit i mladiství starší 14 let.
Na našem trhu se papírově Twizy tváří jako těžká čtyřkolka a o pohon se stará elektrický indukční motor. Jeho maximální výkon je 17 koní a maximální točivý moment je pak 57 Nm. Tento výkon dostačuje na zrychlení z 0 na 45 km/h za 6,1 vteřiny a maximální rychlost je 80 km/h. Energii motoru dodává baterie o kapacitě 6,1 kWh. Automobilka slibuje dojezd 100 km. Během testování se mi však obvykle na jedno nabití podařilo najet 60 až 80 km. U Twizy extrémně záleží na tom, zda jedete sami, profilu trasy či jak moc šlapete na plyn. To platí i o dynamice vozu, která se hodně mění podle toho, kolik autíčko veze lidí a zda jedete do kopce či po rovině. Nabití baterie pak trvá 3,5 hodiny z běžné 230V zásuvky. Kabel si auto vozí s sebou, ale na většině nabíjecích stanic si ho nenabijete, protože na nich obvykle nejsou klasické zásuvky.
Jízda v Twizy je skutečně nevšedním zážitkem. Ještě nikdy jsem nejel v autě, které by vyvolávalo tolik emocí. Za tímhle francouzským vozítkem se otočí naprosto každý a fotit si vás budou i důchodci (to se mi fakt stalo). Twizy je pochopitelně určeno výhradně do města, ale vzhledem k maximální rychlosti 80 km/h se s ním člověk nemusí bát vjet ani na Jižní spojku. Zvyknout si je však třeba na několik zvláštností. Ovládání všeho, kromě plynového pedálu, jde celkem ztuha. Ze všeho nejhůře jde odjištění parkovací brzdy, kterou musíte použít pokaždé, jelikož jinak Twizy nestojí na místě. Několikrát se mi stalo, že jsem s ruční brzdou zápasil několik desítek vteřin. Poměrně dost síly pak vyžaduje i řízení či brzdový pedál. Mimochodem, brzdný účinek by Twizy mohlo mít větší. Naopak výkonu má autíčko dostatek. A to i když v něm jedete ve dvou. Počítat také nelze s tím, že by Twity tlumilo nějak znatelně nerovnosti – přejíždět „mrtvé“ policajty tak doporučuju opravdu krokem. Twizy umí jako správný elektromobil rekuperovat, takže když pustíte plyn, tak začne trochu zpomalovat.
Interiér Twizy je velmi jednoduchý. V základní ceně dokonce nejsou ani „lambo“ dveře, které jsou za příplatek 8 000 Kč. Testovaný kousek je pak ještě dovybaven panoramatickou střechou za 5 000 Kč a audiosystémem s BT za 7 500 Kč, který umožňuje nejen telefonovat za jízdy, ale také si pouštět hudbu z mobilu. V základní výbavě za 349 000 Kč dostanete vlastně jen světla (překvapivě to nejsou LEDky), vyhřívané čelní sklo, stěrače, blinkry, klakson, velmi jednoduchý palubní počítač a uzamykatelnou schránku. Právě odkládacích prostor je ale docela nedostatek. Pokud jedete ve dvou a oba máte třeba batoh či tašku, tak je opravdu problém najít místo kam věci odložit. Mimochodem, ve dvou se v Twizy dá jet překvapivě pohodlně. Na zadní místo se sice obtížně dostanete, ale když už jste tam, tak si na nedostatek prostoru nelze stěžovat. Zvyknout si je třeba však na to, že přední sedačku máte mezi nohama. Zajímavostí také je, že Twizy se nijak nezamyká, takže do auta vám na ulici kdokoliv může vlézt.
Jezdit s Renaultem Twizy je vážně sranda – pro řidiče i okolí. Líbí se mi také jeho design a rozměry, díky kterým se ve městě parkuje velmi snadno. Dojezd pro popojíždění po centru města je dostatečný. Zapomenout je ale třeba na téměř jakýkoliv komfort a v našich podmínkách je to také vlastně jen autíčko na léto. V zimě se s ním nedá jezdit, vzhledem k tomu, že mu chybí boční okna či topení. A pak je tu ta již zmíněná vysoká cena, za kterou si pořídíte dospělé městské auto. Twizy je tak pro někoho, kdo si ho zamiluje, což je velmi jednoduché, a nemá hluboko do kapsy, či pro nadšeného elektromobilistu. Přestože by se mi tedy líbilo potkávat na každém roku tento malý Renault, tak si myslím, že se to bohužel nikdy nestane.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | – |
Max. výkon | 13 kW |
Max. točivý moment | 57 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace | – |
Výkony | |
Max. rychlost | 80 km/hod |
Zrychlení z 0 na 45 km/hod | 6.1 s |
Převodovka | |
automatická jednostupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 2 338 mm |
Šířka | 1 381 mm |
Výška | 1 454 mm |
Rozvor | 1 686 mm |
Kapacita akumulátoru | 6,1 kWh |
Pohotovostní hmotnost | 474 kg |