První jízda s hybridními Renaulty E-Tech


Renault už několik let vyrábí prodejně úspěšný elektromobil Zoe, který navíc pravidelně vylepšuje. Až do nynějška mu ale v nabídce chyběl jakýkoliv hybrid či plug-in hybrid. To se však mění. Renault přichází na český trh hned se třemi elektrifikovanými vozy. Městský hatchback Clio může být nově hybrid a větší Megane (pouze varianta Grandtour, tedy kombi) a Captur dostal rovnou plug-in hybridní techniku.
I když je třeba říct, že základ mají všechny tři vozy stejný. Srdcem všech hybridů od Renaultu, který jim říká E-Tech, je atmosférický čtyřválcový motor o objemu 1,6 litru, elektromotor, startér/generátor a převodovka Multi-Mode. Právě převodovka je podle mě na celém hybridním pohonu vůbec to nejzajímavější, protože tato sekvenční převodovka používá 150 patentovaných řešení. Vlastně jde o dvě převodovky se dvěma převody pro elektromotor a čtyřmi pro spalovací motor. Synchronizace není mechanická nýbrž elektronická a hybridní Renaulty nemají vůbec spojku. Francouzská automobilka při vývoji svých hybridních vozů použila své know-how z Formule 1 a také znalosti z vývoje elektromobilu, který již nabízí.
To, v čem se od sebe Clio a Captur/Megane liší, je velikosti baterie a výkon celé soustavy. Zatímco Clio je „pouze“ hybrid, takže má baterii o kapacitě jen 1,2 kWh, tak plug-in hybridní Captur/Megane má baterii o kapacitě 9,8 kWh. Celkový systémový výkon je v případě modelu Clio 140 koní a v případě Capturu/Megane o 20 koní více. Vyšší výkon plug-in hybridů při použití stejné techniky je způsoben tím, že vůz pracuje s dvojnásobným napětím (400 voltů oproti 200) a tedy dokáže elektromotoru dodat víc energie. Celé tohle divadlo se děje kvůli nižším emisím, které se u hatchbacku podařilo stlačit na 96 g CO2/km (WLTP), u Capturu na 32 g CO2/km (WLTP) a u Megane dokonce jen na 28 g CO2/km (WLTP). Oba plug-in hybridy se tak pohodlně dostaly pod 50 g CO2/km, takže u nás dostanou registrační značky vyhrazené pro elektromobily, které přináší výhody v podobě parkování zdarma na modrých zónách v Praze či možnost jet po dálnici bez známky. Co se týče cen, tak Clio začíná na 474 000 Kč, Captur na 730 000 Kč a Megane Grandtour na 750 000 Kč.
České zastoupení automobilky Renault při uvedení vozů E-Tech na tuzemský trh připravilo pro novináře akci, během které jsem měl možnost vyzkoušet obě verze hybridního pohonu a to na zhruba 30 kilometrovém testovacím okruhu, který zahrnoval jízdu po středočeských okreskách, průjezd centrem Příbrami i úsek vedoucí po dálnici D4.
Jako první jsem si vyzkoušel na zmíněném okruhu malé Clio. Až na pár modrých detailů vypadá hybridní Clio jako každé jiné. Mimochodem, jedná se o nejvýkonnější a nejrychlejší verzi v nabídce – jako jediná zvládne zrychlit na stovku pod 10 vteřin. Baterie hybridního pohonu je uložena pod zavazadlovým prostorem a vůz si tedy uchovává stejnou prostornost jako konvenční verze. Umístění baterie přispívá k lepšímu rozložení váhy a tedy k lepším jízdním vlastnostem. Výsledkem je to, že Clio E-Tech patří mezi nejlépe jezdící malé hatchbacky.
Jízda s hybridním Cliem je naprosto plynulá a přepínání mezi elektromotorem a spalovacím motorem nemá řidič téměř šanci poznat. Hybridní pohon je nastaven tak, že se vůz vždy rozjíždí na elektromotor (platí i pro Captur/Megane), takže rozjezdy jsou velmi rychlé podobně jako v elektromobilu. A stejně jako elektromobil má Clio také režim B, ve kterém auto velmi silně rekuperuje. Pokud správně předvídáte, tak lze vůz pak prakticky řídit pouze pomocí plynového pedálu v režimu B. Jen je škoda, že auto takto samo zcela nezastaví – zhruba v 5 až 7 km za hod auto přestane samo brzdit rekuperací a řidič musí sešlápnout konvenční brzdu. Automobilka udává, že až 80 % jízdy ve městě Clio zvládne jet čistě na elektřinu a já nemám důvod to Renaultu nevěřit po testovací jízdě. Když je baterie plně nabitá, tak se na ní dají ujet až čtyři kilometry čistě na elektřinu v kuse. Clio disponuje i EV režimem, který lze aktivovat v momentě, kdy je baterie nabitá alespoň na polovinu. Renault udává, že by hybridní Clio mělo jezdit za 4,3 l/100 km (WLTP), což je hodnota, ke které věřím, že se skutečně lze dostat. Celkově na mě po 30 kilometrové první jízdě hybridní Clio skutečně zapůsobilo. I po takto krátké jízdě se ho nebojím označit za opravdu pěkně jezdící hybrid, který vás bude bavit. Ať už svou technickou vybaveností, či jízdním projevem.
Plug-in hybridní techniku jsem vyzkoušel v právě modernizovaném Meganu Grandtour, který na první pohled lze od běžné verze poznat nejlépe podle víčka nádrže na obou stranách – na jedné straně totiž čerpáte benzín a na druhé straně zase dobíjíte elektřinu. Nabití baterie, na kterou auto ujede ve městě až 50 kilometrů, trvá 3 až 5 hodin. A to podle toho, zda dobíjíte z klasické domácí zásuvky, či na nabíjecí stanici. Plug-in hybridní auto pochopitelně dokáže jet zcela čistě na elektřinu a to až rychlostí 135 km/hod, pokud máte nabitou baterii. Když se vám baterie vybije, tak se auto začne chovat jako hybrid.
Výsledkem tohoto všeho je podle Renaultu průměrná spotřeba pouze 1,3 litru na 100 km u Meganu a 1,4 litru na 100 km u Capturu. Tato hodnota samozřejmě závisí opravdu hodně na konkrétních podmínkách. Instruktoři Renaultu, kteří byli na akci a s vozy již najeli několik tisíc kilometrů, říkali, že i dálniční přesun s plug-in hybridním Renaultem lze jet za zhruba 5 l na 100 km, což je vážně dobrý výsledek. Právě na dálnici totiž bývá spotřeba hybridů nejvyšší. Baterii vozu lze nabíjet nejen ze zásuvky, ale také jízdou. Pokud například jedete mimo město a máte vybitou baterii, tak můžete autu říct, že baterii chcete nabít pomocí spalovacího motoru, abyste po příjezdu do města mohli jet čistě na elektřinu. Auto takto samo umí nabít až 40 % baterie, což odpovídá dojezdu nějakých 20 km.
Překvapením pro mě bylo, že plug-in hybridní Captur/Megane výrazně méně rekuperuje v režimu B než pouze hybridní Clio. Úplně nadšený jsem také nebyl z toho, jak dlouho trvá než z auta dostanete maximální výkon poté, co dáte plyn až na podlahu. Když jedete čistě na elektřinu, tak zapojení spalovacího motoru (a tedy dodání maximálního výkonu) trvá ještě déle. Proč je to důležité? Protože výkon samotného elektromotoru není natolik velký, aby například šlo bezpečně a tedy rychle předjet pomaleji jedoucí auto na okresce. Kromě slabší rekuperace v režimu B a pomalejšího nástupu maximálního výkonu celé soustavy ovšem jezdí i plug-in hybridní Captur/Megane velmi pěkně a těším se až budu mít možnost vozy vyzkoušet v klasickém testu.