Test Renault Megane R.S. Trophy: Opravdu ostré náčiní


V našlapaném segmentu ostrých hatchbacků, které jsou čím dál rychlejší, má svého zástupce i Renault. Tím je samozřejmě model Megane R.S., který v minulém roce dostal také výkonnější verzi Trophy. Právě tuto nejvyšší specifikaci jsem měl možnost vyzkoušet.
Hlavní rozdíly mezi běžným Meganem R.S. a tím s přídomkem Trophy jsou v zásadě dva. Prvním je výkon – 1,8litrový čtyřválec ve výkonnější variantě má rovných 300 koní (o 20 koní více). A druhý zásadní rozdíl je v tom, že už v základu máte paket Cup, který obsahuje tužší podvozek (o 25 % tužší tlumiče, o 30 % tužší pružiny a o 10 % tužší stabilizátory), samosvorný diferenciál Torsen nebo červeně lakované třmeny. U slabšího modelu si musíte za tyto prvky připlatit 40 tisíc korun. Verze Trophy se pyšní také lepšími brzdami, které může mít i slabší verze, ale za příplatek 28 tisíc korun. Obě verze jsou pak dostupné jak s manuální šestistupňovou převodovkou, tak s automatem EDC, který má stejný počet stupňů jako manuál. Zajímavostí pak je, že Trophy s automatem má o 20 Nm vyšší točivý moment, než verze s manuálem (400 Nm). U všech verzí pak platí, že výkon míří pouze na přední kola. Název 4Control totiž neznamená pohon všech kol, ale aktivní řízení všech čtyř kol.
V řeči čísel je ostřejší verze Trophy rychlejší ve zrychlení z 0 na 100 km/hod o 0,1 sekundy, jelikož zrychlení zvládne za 5,7 sekundy. Tato hodnota platí pro obě převodovky. Na 1 000 metrech s pevným startem je pak výkonnější varianta s časem 24,8 sekundy rychlejší o 0,2 sekundy. Maximální rychlost je pak vyšší o 5 km/hod – v případě manuálu to znamená maximálně 260 km/hod a v případě automatu 255 km/hod.
Oproti běžné verzi Meganu jsou blatníky modelu R.S. vpředu rozšířené o 60 milimetrů, vzadu o 45 mm a auto sedí o 5 milimetrů níže. Nechybí pochopitelně agresivněji tvarovaný přední nárazník s unikátními světlomety R.S. Vision, které fungují nejen jako mlhovky a přisvěcování do zatáček, ale také pomáhají dálkovým světlometům. Vzadu si pak můžete všimnout masivního difuzoru a centrálního dvojitého výfuku. Rozpoznat silnější verzi R.S. Trophy od normálního R.S. lze vlastně pouze podle specifických kol silnějšího modelu či podle celkem nenápadného nápisu Trophy na předním nárazníku.
Benzínový čtyřválec má ve verzi Trophy již zmíněných 300 koní. O nedostatku výkonu v tomto voze tedy nemůže být řeč a to ať už jedete jakoukoliv rychlostí. Motor zabírá v širokém spektru otáček, ale pro to nejlepší ho musíte vytočit, což je zábava. Oceňují také jak rychle motor reaguje. V mém případě spolupracuje čtyřválec s manuální šestistupňovou převodovkou – ta je vcelku přesná, ale jistý cvik vyžaduje spojka. Perlou tohoto vozu je pak podvozek a systém 4Control. Na to, že autu zatáčí všechna čtyři kola, je třeba si zvyknout, ale systém sám o sobě funguje perfektně a Megane R.S. Trophy drží v zatáčkách jako když by jel po kolejích. Velkým plusem je při sportovní jízdě také samosvorný diferenciál.
Pochopitelně je podvozek celkem tvrdý, ale není to zas tak hrozné jako v Hondě Civic Type-R a dokážu si představit, že bych s Meganem jezdil každý den. Řízení je pak správně tuhé, přesné a poskytuje celkem dost zpětné vazby. Brzdy jsou dostatečně výkonné a jsou přesně tak akorát citlivé. Megane R.S. je vybaven několika jízdními režimy, z nichž nejzajímavější je Sport a Race, ve kterých se dočkáte také mohutného prásknutí do výfuku po puštění plynu. Jen je škoda, že pod plynem nemá auto hezčí zvuk. Naopak v normálním režimu umí být auto opravdu tiché a na dlouhé cestě vás tak nebude otravovat svým zvukem.
Interiér Meganu R.S. Trophy vychází pochopitelně z civilní verze tohoto vozu a odlišuje se v několika detailech – dostanete například jiný volant potažený kůží Nappa a Alcantara, který perfektně padne do ruky, či sportovní sedadla, která je možné za 55 tisíc korun ještě vyměnit za skořepinová Recaro sedadla. Nechybí pochopitelně ani veškeré obvyklé komfortní prvky – automatická klimatizace, bezklíčkové odemykání a startování, CarPlay či LED světlomety. V mém případě mám ve voze menší 7palcový dotykový displej, který umí vše podstatné a nabídne i širší možnosti nastavení klimatizace pomocí fyzických tlačítek. K vnitřku mám v zásadě jen dvě menší výtky – interiér působí trochu plastově a řadící páka by mohla lépe padnout do ruky.
Renault Megane R.S. Trophy je naprosto boží stroj pro dovádění na okreskách, se kterým lze ještě s jistými menšími omezeními fungovat každý den. Jestliže koukáte rychlém hatchbacku, tak byste si měli R.S. od Renaultu rozhodně vyzkoušet. A já doporučuji rovnou variantu Trophy, která sice stojí 958 000 Kč, tedy o 100 tisíc korun více než slabší verze, ale v ceně dostanete řadu prvků výbavy, které jsou pro 280koňovou verzi za příplatek, takže ten rozdíl pak není tak velký.
Foto: Jaroslav Tomášek
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 798 ccm |
Max. výkon | 221 kW |
Max. točivý moment | 400 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 8.0 |
Mimo město | 10.4 |
Kombinace | 6.6 |
Výkony | |
Max. rychlost | 260 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 5.7 s |
Převodovka | |
manuální šestistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 372 mm |
Šířka | 1 874 mm |
Výška | 1 445 mm |
Rozvor | 2 669 mm |
Objem nádrže | 49,7 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 419 kg |