Test Peugeot 208 1.2 PureTech 130 EAT8: Jaké je Evropské auto roku 2020?


Nový Peugeot 208 je dalším automobilem této francouzské značky, kterému se podařilo uspět v anketě Evropské auto roku. Letos dokázal malý Peugeot porazit například Teslu Model 3, Porsche Taycan či přímého konkurenta od jiné francouzské značky – model Clio od Renaultu. Peugeot dokázal vyhrát tuto anketu také v roce 2018 s SUV 3008 a v roce 2014 pak zase s modelem 308.
Design nového Peugeotu 208 je velmi líbivý. Je to sice „jen“ malý hatchback, ale minimálně než se okouká, tak s ním vzbudíte pozornost kamkoliv přijedete. Pokud bych měl vypíchnout jednu věc na vnějším vzhledu, kterou považuji za opravdu povedenou, tak jsou to přední světlomety. Ty protažené „drápy“ vypadají opravdu efektně. V mém případě fešácký design vozu ještě umocňuje výbava GT Line, která nové 208 dodává sportovní šmrnc. Už minulá 208 vypadala pěkně a stylově, ale nová generace vše posouvá ještě na další level. Co se týče rozměrů, tak nová generace mírně narostla – na délku má 4 055 mm (minulá 208 měla 3 973 mm) a na šířku má 1 745 mm (minulá generace měla 1 739 mm). A v nabídce také už není třídvéřová varianta.
Pod kapotou nové 208 se objevují pouze dva spalovací motory – benzínový tříválec 1.2 PureTech v několika výkonových variantách a naftový čtyřválec 1.5 BlueHDi, který má výkon 100 koní. Jednotka PureTech je konkrétně nabízena v těchto verzích – 75, 100 a 130 koní. Nejslabší verze má vždy pětistupňový manuál, prostřední pak může mít šestistupňovou manuální převodovku i osmistupňový automat a nejsilnější verze má vždy automatickou převodovku. Naftový motor má pak vždy šestistupňovou manuální převodovku. Peugeot nabízí čtyři výbavy – Like, Active, Allure a GT Line. Základní výbava Like však bude končit a aktuálně probíhá už jen doprodej skladových zásob. V nabídce je pak i elektrická verze nesoucí jméno e-208. Tuto variantu pohání vpřed elektromotor o výkonu 136 koní, kterému dodává energii baterie o kapacitě 50 kWh. Automobilka slibuje dojezd až 340 km dle metody WLTP.
Já jsem měl možnost vyzkoušet nejsilnější benzínovou verzi, která disponuje výkonem 130 koní a točivým momentem 230 Nm a je spojena s osmistupňovou automatickou převodovkou. Tento motor zabezpečuje zrychlení z 0 na 100 km/hod za 8,7 sekundy a maximální rychlost je pak příhodných 208 km/hod. I když se jedná pouze o tříválec, tak chod motoru je poměrně kultivovaný a do kabiny vozu se nepřenáší příliš moc vibrací, výkonu má motor na běžné ježdění více než dostatek a automatická převodovka řadí hladce a logicky, ale někdy by mohla být o kousek rychlejší. Podvozek je vcelku komfortní a hravě si poradí s českými silnicemi. Oceňuji pak stabilitu podvozku v zatáčkách. Když k tomu ještě přičtu povedené řízení, tak je z nové 208 příjemně jezdící auto i pro nadšeného řidiče. Problém není ani s dávkováním brzd. O něco nižší bych čekal spotřebu – týdenní testování jsem končil s průměrem téměř 8 l na 100 km.
I vnitřek vozu má poutavý a hodnotný vzhled, ale je to bohužel trochu na úkor praktičnosti. Rozložení ovládacích prvků je sice v pořádku a nevadí mi ani malý volant s budíky nad ním. Problém ale mám s nejnovější generací virtuálního kokpitu, který zahrnuje 3D efekty a za mě je za jízdy celkem nečitelný a nepřehledný. A výhrady mám i k multimediálnímu systému, který sice funguje celkem dobře a podporuje Apple CarPlay, ale nevyužívá celou plochu 10palcového dotykového displeje. Kraje z obou stran jsou vyhrazeny pro teplotu klimatizace, kterou nelze stejně jednoduše změnit dotykem do těchto míst a navíc je 208 vybavena pouze jednozónovou klimatizací, takže zobrazení na obou stranách displeje je naprosto zbytečné. Všechny tyto mé stížnosti však vyřeší volba střídměji vybaveného vozu s klasickými analogovými budíky a menším 7palcovým displejem multimediálního systému, který nemá teplotu klimatizace po stranách a umí také vše podstatné.
K efektivnímu vzhledu se však váže také horší prostornost vozu – vpředu se posadíte celkem pohodlně, ale zadní sedačky nabízí prostoru už opravdu málo. Zajímavostí pak je, že zavazadlový prostor se liší podle toho, zda si koupíte benzín či diesel. První zmíněné palivo má kufr o objemu 309 litrů a druhé pak o 10 litrů menší. Tento rozdíl je zřejmě způsoben nádrží na AdBlue, kterou je naftový vůz vybaven.
Na druhou stranu musím říct, že se mi líbí kolik komfortních prvků výbavy Peugeot do malého hatchbacku nabízí – není problém, abyste měli ve své 208 adaptivní tempomat včetně funkce stop/go či aktivní udržování v jízdním pruhu. Samozřejmostí jsou takové věci jako bezklíčkové odemykání a startování či LED světlomety.
Nový Peugeot 208 mě zaujal svým designem, širokou paletou pohonných jednotek a skvělými jízdními vlastnostmi. Problém bych neměl ani s interiérem vozu, pokud bych paradoxně měl méně vybavené auto. Je ovšem třeba počítat s omezenou prostorností na zadních sedačkách. Nová 208 začíná 299 000 Kč. To je však cena za výbavu Like, která bude brzy končit a pak bude základní cena 315 000 Kč (výbava Active). Testovaná nejsilnější benzínová verze s automatem a v nejvyšší výbavě GT Line vyjde na rovných 500 000 Kč.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 199 ccm |
Max. výkon | 96 kW |
Max. točivý moment | 230 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 5.4 |
Mimo město | 4.0 |
Kombinace | 4.4 |
Výkony | |
Max. rychlost | 208 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 8.7 s |
Převodovka | |
automatická osmistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 055 mm |
Šířka | 1 745 mm |
Výška | 1 430 mm |
Rozvor | 2 540 mm |
Objem nádrže | 44 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 233 kg |