Test Renault Zoe R135: Nejlepší elektromobil do města


Renault Zoe byl představen již v roce 2012 na ženevském autosalonu. Někoho by možná tedy mohlo překvapit, že Renault nedávno uvedl na český trh „jenom“ facelift svého elektrického hatchbacku. Jenže ono to dává smysl. Design modelu Zoe vypadá svěže a moderně i po tolika letech. Takže v rámci modernizace stačilo změnit pár detailů jako přední a zadní světla a Zoe se může vesele vyrábět dál se stejným vzhledem.
To podstatné se odehrálo pod karoserií. Renault Zoe dostal nové motory a větší dojezd, což je ta vůbec nejvíce diskutovaná hodnota u elektromobilů. Modernizované Zoe si můžete pořídit rovnou ve dvou výkonových verzích – 80 a 100 kW. Obě verze mají identickou baterii o kapacitě 52 kWh. Mírně se ovšem liší dojezd. Méně výkonná verze ujede na jedno nabití až 395 kilometrů a silnější verze pak o 9 kilometrů méně. Liší se pochopitelně i zrychlení a maximální rychlost. Slabší Zoe dokáže zrychlit z nuly na sto za 11,4 sekundy a maximálně jede 135 km/hod. Výkonnější model je ve zrychlení o 1,9 sekundy rychlejší a jede také o 5 km/hod více.
Já jsem k vyzkoušení dostal výkonnější verzi, která má výkonu pro městský provoz více než dostatek. Vzhledem k okamžitému nástupu výkonu není problém při rozjezdu protočit kola a vítězit budete také při rozjezdech na semaforech. Z nuly na padesát umí totiž moje Zoe vystřelit za 3,6 sekundy. Mimo město a především na dálnici pochopitelně Zoe rychle dochází dech, ale tohle auto je prostě určené do města, takže mu to nelze mít ani za zlé. Jízda s elektromobilem je jednoduchá – v principu se v ničem neliší od jízdy s běžným vozem s automatickou převodovkou a zvyknout si je třeba pouze na rekuperaci vozu. Zoe je tiché a vzhledem k tomu, že elektromobil neřadí, tak je jízda maximálně plynulá. O něco měkčí bych si dokázal představit podvozek. Na druhou stranu je podvozek Zoe velmi stabilní a proplétat se hustou městskou dopravou je tak vážně sranda. Okamžité zrychlení elektromotoru a mrštný podvozek z vás udělají jednoho z nejrychlejších ve městě. Špatný komfort cestování Zoe nenabízí ani mimo město.
Tím nejdůležitějším je u elektromobilů stále dojezd a rychlost nabíjení. Doba jde rychle dopředu, takže zatímco design má Zoe stále velmi podobný jako v roce 2012, tak technicky je to dnes o dost vyspělejší auto. Moje výkonnější verze se podle automobilky může pochlubit dojezdem až 386 kilometrů. Se zcela nabitou baterii mi Zoe ve skutečnosti ukazovalo dojezd okolo 330 kilometrů. A protože baterii nelze zcela vybít, lze počítat s tím, že Zoe dokáže na jedno nabití najet 300 kilometrů. To už je hodně slušná porce na městské auto.
Nabíjet auto z domácí zásuvky je nouzové řešení. Nabít celou baterii z klasické zásuvky totiž zabere přes 34 hodin. Pokud si ovšem koupíte elektromobil, tak si domů pravděpodobně pořídíte nástěnnou nabíjecí stanici, která dobu nabití zkrátí na přijatelných 6 hodin. Protože ale takovou stanici já doma nemám, tak jsem využíval především veřejné nabíjecí stanice, což se pro mě překvapivě ukázalo jako zcela použitelné řešení. Pokaždé, když jsem někde zastavil ve městě, tak jsem prostě dal Zoe nabít na nejbližší stanici. Těch je celkem dostatek, ale až na výjimky už neplatí, že by byly zdarma nebo za minimální poplatek. Za nabíjení elektromobilů se začíná pomalu ale jistě tvrdě platit. Každá společnost má jinak udělaný ceník a skutečnost, že si musíte nastudovat často složité podmínky každé jednotlivé firmy a eventuálně ještě pořídit čip dané společnosti, celkem komplikuje život. Já jsem využíval nabíjecí stanice PRE, ke kterým jsem od kamaráda s plug-in hybridním vozem získal čip.
U PRE jsem tedy konkrétně platil 3,03 Kč za odebranou kWh. V momentě, kdy jsem stál na dobíjecí stanici déle než 120 minut, tak jsem také platil 0,24 Kč za každou minutu na dobíjecí stanici. Nabít si svůj elektromobil můžete u PRE i v případě, že nemáte jejich čip. Akorát vás to vyjde dráž. Na druhou strana za čip zase platíte 36,30 Kč za čtvrtletí. Vypočítat si na kolik vás vyjde si natankovat benzín či naftu je zkrátka o dost jednodušší. Nejčastěji jsem u PRE narazil na 22 kW nabíjecí stanice, na kterých se celá baterie Renaultu Zoe nabije za 3 hodiny. Za příplatek 25 tisíc automobilka nabízí i podporu rychlonabíjení DC 50 kW, pomocí kterého je možné nabít baterii Zoe z 0% na 80% za hodinu a 10 minut. A protože elektřina není zdarma, dodám, že jsem se Zoe jezdil za 12 až 15 kWh na 100 km.
Velkou proměnou prošel interiér a je to opravdu dobře, protože předchozí provedení mělo nekvalitní vnitřek, který vůbec neodpovídal tomu kolik Zoe stojí. Modernizované provedení dostalo interiér, který můžete znát z nového Clia či Capturu. Uvnitř se tak nachází velký 9,3palcový dotykový displej multimediálního systému, který má přehledné prostředí, mnoho užitečných funkcí pro elektromobil a podporuje Apple CarPlay a Android Auto. Další displej se nachází před řidičem, který pochopitelně ukazuje rychlost, stav baterie a podobně. I k tomuto displeji nemám výhrady a oceňuji, že si ho můžete nastavit podle svých potřeb. Přesto, že materiály se výrazně zlepšily, tak na některých místech se nachází stále materiály, které bych ve voze s cenovkou okolo 800 tisíc nečekal.
Zoe je relativně malý městský hatchback, takže na předních sedačkách je místa dost, ale na těch zadních už je to horší. Na druhou stranu, v Zoe nepojedete dlouhou cestu a na krátkou cestu se dozadu vejdou v pohodě i dospělí. Zavazadlový prostor má pak 338 litrů. K vozu mám v zásadě jen dvě výhrady – sedačka řidiče není výškově nastavitelná a zadní vnější kliky jsou sice hezky schované, ale jsou nepraktické. Co se týče výbavy, tak Zoe nabízí vše, co je dnes zvykem. LED světlomety, vyhřívané sedačky a volant, tempomat, hlídání jízdního pruhu či čtení dopravních značek. Systémy fungují hezky. Až na automatická dálková světla, která v noci jiné auto často přehlédnou. Zejména na dálnici.
Závěr? Renault Zoe je nejlepší městský elektromobil, ve kterém jsem jel. Reálný dojezd 300 kilometrů vás ve městě nijak neomezuje, 135koňový elektromotor má dostatek výkonu, podvozek je stabilní a celkem pohodlný. Díky novému a kvalitnímu interiéru už navíc nepůsobí vnitřek vozu laciným dojmem. Kamenem úrazu u elektromobilů bývá cena. Nové Zoe začíná na 695 000 Kč. Silnější motor a vyšší testovaná výbava pak přijde na 795 000 Kč. Stále je to relativně hodně za městské auto, ale už je to akceptovatelná cenovka.
Foto: Jaroslav Tomášek
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | – |
Max. výkon | 100 kW |
Max. točivý moment | 245 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace | – |
Výkony | |
Max. rychlost | 140 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9.5 s |
Homologovaný dojezd | |
386 km | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 007 mm |
Šířka | 1 767 mm |
Výška | 1 562 mm |
Rozvor | 2 508 mm |
Kapacita baterie | 52 kWh |
Pohotovostní hmotnost | 1 577 kg |