Test Peugeot Rifter 1.2 PureTech: Ideální auto pro rodinu

Vozy kategorie MPV jsou dnes často nahrazovány crossovery a SUV. Pro ty, kteří vysoké auto nechtějí, nebo nepotřebují, nabízí řada automobilek jako náhradu osobní dodávku. Velkým hráčem v tomto odvětví je koncern PSA, který na stejném základu nabízí hned tři modely – Citroën Berlingo, Opel Combo Life a Peugeot Rifter. A ještě se na stejném základu prodává Toyota Proace City Verso. Všechna auta, včetně Toyoty, jsou si velmi podobná a odlišuje je zvenku opravdu viditelně pouze přední maska. A nám se asi nejvíce líbí design právě Peugeotu, kterému se budeme věnovat v dnešním testu. V nabídce všech značek jsou i dvě délky karoserie. V případě Peugeotu se kratší varianta jmenuje prostě Rifter (4,4 metru) a delší Rifter Long (4,7 metru).
Nabídka motorů pro Rifter zahrnuje benzínový tříválec 1.2 PureTech a naftový čtyřválec 1.5 BlueHDi. Oba motory jsou v k mání ve dvou verzích. Benzínový motor může mít 110, nebo 130 koní a naftový pak buď 100, nebo 130 koní. V nabídce je i automatická převodovka. Dokonce pro silnější benzín pořídíte jedině osmistupňovou samočinnou převodovkou. Volitelně je pak automat k dispozici pro silnější nafťák. Manuální převodovky jsou šestistupňové ve všech verzích, jedinou výjimkou je slabší dieselový motor, který má pětikvalt.
Pod kapotou námi zkoušeného vozu pracuje benzinový tříválec ve slabší verzi s manuální šestistupňovou převodovkou. Myslíme si, že do rodinného vozu, který bude jezdit naložený a dálky, se více hodí naftový motor, ale na druhou stranu musíme přiznat, že tříválci toho nelze příliš moc vytknout. Motor je kultivovaný, výkonu má rozumné množství (110 koní a 205 Nm), vyloženě problém není ani se zrychlením (z 0 na 100 umí za 11,7 vteřiny) a to ani v případě, že je auto naložené. Jako trochu vyšší hodnotíme spotřebu okolo 8 litrů na 100 kilometrů. Šestistupňová manuální převodovka by mohla být o malinko přesnější, ale vlastně funguje celkem dobře. Problém ovšem máme s podvozkem. Ten je sice docela komfortní, ale až nebezpečně brzy ztrácí stabilitu v zatáčce. Je pravda, že jsme auto testovali na zimních pneumatikách a silnice byla skoro vždy alespoň trochu mokrá, ale i tak nám přijde, že by auto mělo být skutečně stabilnější. V zatáčkách dojde i k náklonu karoserie, který by nám nevadil v případě, že by auto drželo směr. Stížnosti naopak nelze mít na fungování brzd, které se dobře dávkují a jsou dostatečně výkonné.
Design interiéru vychází z osobních modelů značky Peugeot. Nechybí proto řešení, kterému automobilka říká i‑Cockpit. To znamená, že auto má menší volant a budíky nad volantem. Existují kritici tohoto řešení, ale my mezi ně nepatříme. Samozřejmě, že je to nezvyk, ale ještě než auto vrátíme, tak si na to zcela zvykneme. Vnitřek působí bytelným dojmem a nikde nic nebouchá, ale překousnout je třeba všudypřítomné tvrdé plasty. Ergonomie je na velmi dobré úrovni. Pouze tlačítko pro vyhřívání sedačky na boku sedadla je hůře přístupné a ještě občas nereaguje. Interiér má neuvěřitelné množství odkládacích prostor, jejichž výčet by zabral tolik místa jako celý tento test. Je ovšem třeba říct, že některé přihrádky či odkládací plochy nedávají tak úplně smysl. Opravdu hodně je i místa uvnitř. Pokud šáhnete po delší variantě, tak dokonce Rifter uveze až 7 lidí. Námi testovaná kratší varianta se pak může pochlubit zavazadlovým prostorem 775 litrů a pokud využijete kufr až ke stropu, tak je to dokonce 1 355 litrů. Za zmínku pak stojí i hodnota 2,7 metru, která říká jak dlouhý předmět můžete do Rifteru naložit. Potěšující také je, že pod zadní obří víko kufru si bez problému stoupnete. Jeho zavření ale vyžaduje celkem dost síly. Naopak manipulace s bočními dveřmi je bezproblémová.
Osobní dodávka od Peugeotu ale není pouze o prostornosti. Může se pochlubit i celou řadou moderních vychytávek. Zmíníme ty, které nás nejvíce potěšili. Za dobře fungující v rámci kategorie se nebojíme označit multimediální systém s 8palcovou obrazovkou a podporou Apple CarPlay. Radost jsme také měli z uspokojivě fungujícího čtení dopravních značek a podložky pro bezdrátové dobíjení telefonu. Naopak nás trochu štval příliš citlivý asistent jízdy v pruhu, který lze naštěstí vypnout tlačítkem, ale po každém nastartování se opět zapne a ještě vás o vypnutí informuje neustále zapnutá kontrolka v kapličce přístrojů.
Celkové hodnocení? Peugoet Rifter dobře vypadá, má slušný motor a nabízí moře místa uvnitř. Škoda, že podvozek není více stabilní a uvnitř nejsou o kus hezčí materiály, ale auto vychází z dodávky, takže pro použité materiály máme pochopení. Navíc pár nedostatků dokonale vyvažuje cena. Rifter začíná už na 397 000 Kč a slušně vybavené auto s dieselovým motorem koupíte za 450 000 Kč. To je hodně dobrá nabídka!
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 199 ccm |
Max. výkon | 81 kW |
Max. točivý moment | 205 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 6.3 |
Mimo město | 4.9 |
Kombinace | 5.4 |
Výkony | |
Max. rychlost | 174 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 11.7 s |
Převodovka | |
manuální šestistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 403 mm |
Šířka | 1 848 mm |
Výška | 1 878 mm |
Rozvor | 2 785 mm |
Objem nádrže | 60 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 473 kg |