Test Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 DSG: Prostě skvělé auto

Nezdá se to, ale Škoda Superb třetí generace byla představena již v únoru 2015 na autosalonu v Ženevě. A stále když potkáme hezky naspecifikovaný Superb, tak se za ním otočíme. I po několika letech je to pěkné auto. Čas ale letí a škodovka si rozhodně nechce nechat ujet vlak, takže v loňském roce představila facelift stávající generace. I v mladoboleslavské automobilce si evidentně myslí, že design vozu příliš nezestárl, protože změny jsou spíše decentní. Vpředu si můžeme všimnout nového nárazníku a jinak řešených světlometů, které jsou nově vybaveny LED technologií. Zadní čast vozu dostala také nově světlomety s odlišnou grafikou, nápis Škoda a velmi hezký detail v podobě chromované lišty, která propojuje zadní světla. Úplnou novinkou je pak verze Scout, kterou největší model škodovky dostává zcela poprvé.
Změny se odehrály i v nabídce motorů pro Superb. Benzínové jednotky teď zastupuje čtyřválec 1.5 TSI (110 kW) a 2.0 TSI (140 kW a 200 kW) a naftové motor 2.0 TDI (110 kW a 140 kW). Pouze motorizace 1.5 TSI a 2.0 TDI (110 kW) jsou k mání s manuálem. Všechny ostatní motorizace jsou vždy vybaveny převodovkou DSG. Pohon všech kol je pak standardem u motoru 2.0 TSI (200 kW) a volitelně je k dispozici u jednotky 2.0 TDI (140 kW). Největší novinku jsme si však nechali nakonec – plug-in hybridní verzi s motorem 1.4 TSI a elektromotorem.
Na první týdenní test k nám dorazil vůz vybavený motorem 2.0 TDI, který je naladěn na 140 kW a 400 Nm. Výkon v našem případě směřuje na všechna čtyři kola skrze sedmistupňovou automatickou převodovku DSG. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere námi zkoušenému Superbu Combi 8,1 sekundy a ručička rychloměru se zastaví na 223 km/h. Naftový motor je kultivovaný, řekne si o málo paliva (zhruba 7 l na 100 km) a má dostatek výkonu, který se dobře dávkuje. K motoru tedy nelze mít absolutně žádné výhrady. To stejné platí i převodovce DSG. Ta řadí rychle, bez cukání a bez jakéhokoliv váhání. Ani jízda v koloně jí nedělá problém, což bývá občas kámen úrazu pro DSG. Podvozek Superbu je v našem případě vybaven příplatkovými adaptivními tlumiči, které odvádí skvělou práci. Auto díky nim umí být velmi komfortní, ale stále stabilní a ve sportovním režimu i pak slušně tuhé. Řízení je rychlé a přesné, ale je trochu přeposilované a bez zpětné vazby. Shrnout jízdní vlastnosti nového Superbu lze jedním slovem – vynikající!
Viditelných změn uvnitř není mnoho. Automobilka se totiž zaměřila na detaily – například schránka pro bezdrátové dobíjení mobilu je větší. Výraznější novinky v podobě virtuálního kokpitu a novějšího multimediálního systému škodovka přidala do Superbu už dříve. Oba displeje patří k tomu nejlepšímu, co v autech od běžných automobilek najdete. Škoda sice má ještě novější multimediální systém, který nalezneme v modelech Scala a Kamiq, ale vlastně můžeme být rádi za to, že Superb zůstal u o něco starší verze. Když jsme totiž testovali Scalu, tak se nám její nový systém sice líbil, ale nebyl příliš stabilní. Jedinou nevýhodou staršího systému tak je, že se Superb nemůže pochlubit bezdrátovou verzí systému Apple CarPlay.
Naopak se nový Superb může pochlubit adaptivním tempomatem, který spolupracuje s mapovými podklady a čtením dopravních značek. Co to znamená? Superb díky této kombinaci systémů dokáže nejen sám brzdit na základě před vámi jedoucího vozidla, ale také dokáže brzdit sám do zatáčky, protože díky mapovým podkladům ví jakou rychlostí je zatáčku možné projet, a také umí brzdit podle dopravního značení. Oba systémy fungují velmi spolehlivě a jsou naprosto v pohodě použitelné v reálném světě. Nechybí samozřejmě ani řada dalších asistentů jako asistent jízdy v pruhu, asistent pro jízdu v koloně, nouzové brždění či hlídání mrtvého úhlu, které je dokonce vylepšené. S nahrazením bi-xenonů za LED světlomety také souvisí to, že Superb umí jet v noci neustále na dálková světla, jelikož umí vykrývat ze světelného kuželu dálkového světla jen protijedoucí vozy. Všechny Superby jsou pak po modernizaci vybaveny startováním tlačítkem. Ve všem ostatním je to pak stále ten prostorný a kvalitní trojkový Superb, takže všechny ovládací prvky jsou na správném místě, použité materiály a zpracování je bez chybičky a prostoru je uvnitř téměř nekonečno.
Možná se vám bude zdát, že jsme novou Škodu Superb jen chválili. A ona je to vlastně pravda. Jenže tohle auto zkrátka nemá objektivně žádnou větší chybu. Jasně, nemusí se vám líbit, nebo od auta chcete emoce, ale to jsou pak tak nějak věci, za které Superb nemůže. Designem se zkrátka nikdy nezavděčíte všem a od emocí jsou na trhu jiné vozy. A co cena? Základní cenovka je sice 694 900 Kč, ale za vybavený kousek dáte klidně milion.
Foto: Jaroslav Tomášek
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 968 ccm |
Max. výkon | 140 kW |
Max. točivý moment | 400 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 5.7-5.8 |
Mimo město | 4.5-4.6 |
Kombinace | 4.9-5.0 |
Výkony | |
Max. rychlost | 223 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 8.1 s |
Převodovka | |
automatická sedmistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 862 mm |
Šířka | 1 864 mm |
Výška | 1 496 mm |
Rozvor | 2 837 mm |
Objem nádrže | 66 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 689 kg |