První jízda Land Rover Discovery Sport

Land Rover Discovery Sport 2019 – univerzální řešení
Discovery je pro Land Rover velmi důležitý model, vyrábí se již od října 1989, a tudíž může letos slavit třicáté výročí, a je hezká souhra náhod, že my budeme na podzim také slavit 30 let od jedné události. Svoboda a cesta za něčím novým, to jsou pojmy, které definují nejen naši republiku, ale i značku Land Rover. Pro Discovery a Discovery Sport pak Land Rover mezi svými dalšimi modely uvádí jako jednu z hlavních definic slovo Versatility – všestrannost, univerzálnost.
A stejně jako my občas obměníme šatník a přizpůsobíme ho aktuálním trendům, některé kousky nahradíme novými a současnými, jiné si naopak ponecháme, tak se odehrává vývoj i ve světě aut, a to i u modelů, kde by vás samovolně nenapadlo, že by bylo třeba něco měnit. U Discovery Sport se nejedná o kompletní novou generaci, ale nazvat změny jenom faceliftem by bylo příliš skromné, protože jich je opravdu hodně. Zvenku za mě nebylo téměř co vylepšovat, Discovery Sport je krásné a elegantní auto, nicméně nová přední světla a nárazník přidala trochu sportovnosti a jejich design světelného podpisu lépe ladí s ostatními modely značky. Ke světlům se váže ještě jeden malý a milý detail – vyrábí se u nás v České republice, ve firmě Varroc Lighting v Novém Jičíně. Obdobná změna se odehrála i vzadu, přibyl sportovnější nárazník a moderní koncová světla s hezkými detaily. Poprvé v historii modelu lze objednat 21“ kola a výbavovou linii R-Dynamic, která může mít krásný tmavě červený lak s černou střechou, a se začerněnými ozdobnými prvky, a vypadá skvěle.
V interiéru je změn více a celý vůz pěkně zmodernizovaly – displej namísto budíků před řidičem, nový volant s moderními dotykovými ovládací prvky, nový infotainment, volič převodovky nově v podobě klasičtější a sportovnější páky, výplně dveří a další prvky interiéru, bylo by snadné na něco zapomenout, ale rozhodně by bylo škoda se nezmínit o panelu ovládání klimatizace, který má v sobě jednoduše a intuitivně integrované další funkce, například po stisku tlačítka ovládání terénních režimů se vám změní pravé kolečko pro ovládání teploty u spolujezdce na volič jízdních režimů. Tím samým kolečkem můžete z výchozího režimu, kdy ukazuje nastavenou teplotu na zónu spolujezdce jednoduše jeho zmáčknutím nastavit intenzitu vyhřívání spolujezdcovy sedačky (shodně pochopitelně pracuje ovladač zóny řidiče). Jednoduché a přitom geniální, nemusíte mít v interiéru na každou funkci separátní ovládací prvek, ale lze je velmi dobře skloubit dohromady.
Moderní a chytrou funkci ukrývá vnitřní zpětné zrcátko, které se stiskem tlačítka dokáže změnit v displej s vysokým rozlišením promítající obraz kamery umístěné v ploutvičce GPS antény na střeše. To se může hodit například při zaplnění interiéru „až po strop“ nebo při couvání do prostor s omezující výškou.

Clear Sight kamera
Další pěknou „kamerovou“ funkcí je Clearsight Ground View – pomocí přední a bočních kamer vůz umí dpopčítat a zobrazit na středovém displayi pohled „skrz kapotu“ – přední kola auta, jak jedou po povrchu. Je to skvělé nejen do terénu, ale využití najde tato funkce i ve městě, při parkování k obrubníkům, zídkám a jiným nástrahám civilizace.
Disco Sport je postavené na platformě PTA (sestávající z kombinace několika vysokopevnostních ocelí a hliníku, což zajišťuje o 10 % větší tuhost, než dosavadní architektura D8), připravené na možnost hybridních pohonů, stávající pohony obdržely Mild-hybridní (MHEV) pomoc využívající 48V síť, startér-generátor připojený řemenem ke spalovací jednotce a baterie pod podlahou. MHEV technologie je dostupná pro všechny čtyřválcové motory řady Ingenium (zážehové i vznětové), start-stop pracuje již pod 17 km/h a palivová nádrž má o 20% větší objem (65 litrů). V budoucnu má nabídku doplnit plug-in hybrid s tříválcem, zda bude splňovat limit 50g CO2/km pro udělení „Elektrické“ registrační značky zatím nevíme.
Na projížďku jsme byli pozváni do Španělské Barcelony, kde jsme jezdili po městě, příměstských silnicích a dálnicích, a také po fantastických terénních cestách v uzavřeném gigantickém soukromém areálu. Famózní kopcovitý terén, kde se jezdilo po nezpevněných cestách, štěrku a skalách uprostřed lesů s výhledy na okolní kopce, viz pár obrázků v galerii. Nádhera. Škoda, že něco takového nemáme v Česku. Vozy měly obuty standardní silniční pneumatiky, takže jsme vyzkoušeli valnou většinu elektronických pomocníků pro jízdu v terénu, počínaje správně zvoleným Terrain response systémem dle povrchu, po různé asistenty na sjíždění nebo naopak vyjíždění kopců, za pomoci všech možných režimů kamer, které jsou v terénu skutečně znamenitým pomocníkem. Najednou se vám nemusí spolujezdec nebo spolujezdkyně vyklánět z okna a říkat, kolik místa máte od toho kterého kamenu na druhé straně, abyste neroztrhli pneumatiku, když třeba jedete cestou o malinko širší, než je vaše auto. Výjezd přes horizont, kde se vám cesta ostře stáčí je najednou paráda a mnohem méně stresující zážitek, když víte, kam jedete a krásně to vidíte. Nebo když najíždíte na klády přes potok či řeku, tak můžete přesně manévrovat a vidíte, zda nespadnete dolů. U normálních offroadů se hodí mít spolujezdce v holinkách, aby vylezl do bahna a ukazoval vám kudy a jak moc můžete jet, tady můžete vézt spolujezdkyni v chlupatých papučích od slovutných módních návrhářů skrz libovolnou krajinu na světě a kochat se při tom výhledem.
Na silnici se Discovery Sport chová přesně tak, jak byste od prémiového SUV od výrobce zvučného jména očekávali a jak by se chovat mělo. Zkoušeli jsme varianty P250 Sport S a D240 R-Dynamic, a obě se na silnici neztratí. Přestože máte pocit, že řídíte mohutné a velké auto, tak dobře drží stopu v zatáčkách, pěkně se stáčí do oblouku a snadno se přenáší přes příčné prahy a jiné silniční nerovnosti, jako ta velká a mohutná auta.
Nové Discovery Sport se velmi povedlo. Není ani tak podstatné, jestli vy se svým Land Roverem pojedete na náročnější cestu mimo silnice, ale je příjemné vědět, že klidně můžete. I Land Rover, který vypadá na první rychlý pohled spíš jako městský elegán, než jako pravověrné offroadové náčniní, toho zvládnete nejspíš víc, než se většina lidí odváží a má v sobě ty nejlepší offroadové geny. Je to takový Švýcarský armádní nůž mezi auty – nabízí možnosti pro řešení rozličných situací, vše zabalené v jednom poctivě zpracovaném produktu. Krásné a univerzální auto, které navíc může být sedmimístné. Pokud hledáte středně velké prémiové SUV, rozhodně si zajděte na testovací jízdu.