Test Volkswagen Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Nejhezčí z rodu

Volkswagen Arteon přišel na trh před dvěma lety a měl nahradit rovnou dva modely v nabídce německé automobilky. Především se jednalo o nástupce Volkswagenu (Passat) CC, ale z části také o nepřímého nástupce luxusního Phaetonu. Z tohoto důvodu musel být Arteon o kousek luxusnější než CC. A povedlo se. Arteon vypadá opravdu skvěle a na poměry Volkswagenu je vzhled exteriéru hodně odvážný. Design exteriéru je v našem případě ještě vyšperkovaný sportovním paketem R-line. Vzhled Volkswagenů se nám v posledních letech celkově líbí a Arteon rozhodně patří mezi nejlepší z nejlepších. Vypadá zkrátka dobře z jakéhokoliv úhlu.
Pod kapotou Arteonu pracují výhradně naftové a benzínové čtyřválce. Naftový dvoulitr je k mání ve verzi s 110 kW, 140 kW a 176 kW. Nejslabší verze je vždy předokolka a může mít manuál i automat, prostřední motorizace je v nabídce jen v automatu, ale volit můžete mezi předokolkou a čtyřkolkou a nejsilnější model je pak vždy čtyřkolka s automatem. Benzínový dvoulitr je k dispozici ve verzích o výkonu 140 kW a 200 kW. První zmíněná verze je předokolka s automatem a druhá zmíněná čtyřkolka s automatem.
Námi testovaný stříbrný kousek má pod kapotou nesilnější benzínový agregát, který považujeme za nejlepší motorizaci pro tuto stylovou limuzínu. Pod plynovým pedálem jsme tedy měli k dispozici výkon 272 koní, což je 8 koní méně než měla tato motorizace v minulosti. Tento malý pokles výkonu byl nutný krok k tomu, aby motor splňoval novější a přísnější emisní normu. Věřte ale, že sil má i teď opravdu dost! Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere Arteonu 5,6 sekundy a maximální rychlost je 250 km/h. Nejvíce překvapivé na tomto motoru ale je to, že dokud nesešplápnete pořádně plyn, tak nemáte tušení, že sedíte v takto silném autě.
Když ale plyn sešlápnete, tak DSG převodovka rychle a ochotně podřadí a Arteon vystřelí neuvěřitelně rychle vpřed. Dvoulitrový čtyřválec rozhodně nemá tolik charisma a nedokážete s ním tak přesně dávkovat výkon jako s atmosférickým šestiválcem, ale na dnešní divokou dobu je tento motor vlastně klenot. A pokud zrovna nechcete jet zběsile rychle, tak vás čtyřválcový motor překvapí svým absolutně tichým chodem. Když po něm nechcete výkon, tak o něm prostě nevíte.
Stejně jako motor je i velmi povedený podvozek, který je v našem případě adaptivní. Nastavit si tak můžete několik tuhostí. V nejměkčím nastavení je Arteon skutečně komfortní a „francouzsky“ pohupuje. Kazí mu to ale dvacetipalcová kola s minimem gumy, které nejsou zcela kombatibilní s českými silnicemi. Naopak nejtvrdší nastavení sice z Arteonu neudělá sportovní auto, ale dostanete dostatek stability nejen v zatáčkách, ale i ve vysoké rychlosti. Jet s Arteonem opravdu ostrým tempem není vůbec žádný problém. A to i díky velmi přesnému řízení, které je ale bohužel bez větší zpětné vazby. Obávat se není třeba ani spotřeby – i když budete občas využívat maximální výkon vozu, tak budete jezdit za zhruba 10 litrů na 100 kilometrů.
Jestliže exteriér je všeobecně považován za mimořádně povedený, tak interiér Arteonu to od některých schytává za to, že uvnitř nepoznáte, zda sedíte v Arteonu, nebo v Passatu. Dnes už tedy poznáte – protože Passat prošel modernizací, která jeho interiér decentně změnila a Arteon má interiér z předfaceliftového provedení. Takže se teď vlastně jedná o interiér ze starého Passatu. Z hlediska každodenní použitelnosti je to ale dobře. Volkswagen sice umí do všech svých modelů vymyslet skvěle použitelný vnitřek, ale interiér Passatu je ze všech nejlepší. I když tedy sedíte ve stylovém Arteonu, tak rozložení ovládacích prvků je dokonalé a intuitivní a všechny funkce fungují tak, jak očekáváte.
K dispozici máte opravdu velkou spoustu výbavy – nejvíce ze všeho nás baví adaptivní tempomat, který umí sám přibrzďovat do zatáček či jet podle dopravních značek (tuto skvělou vychytávku jsme detailně popsali v testu Touaregu). Úplně bez chyb interiér Arteonu ale není – místo pro bezdrátové dobíjení telefonů je tak malé, že velká část dnešních smartphonů se tam prostě nevejde, ambientní osvětlení v noci nepříjemně svítí do bočních oken přesně v místě, kde jsou zpětná zrcátka a na zadních sedačkách je sice neuvěřitelně dost místa na nohy, ale místa pro hlavu je málo.
Volkswagen Arteon nás celý týden opravdu bavil. Jeho design je skutečně povedený, 272koňový čtyřválec je důstojná a ideální motorizace a adaptivní podvozek funguje perfektně. Interiér by sice mohl být o něco zajímavější, třeba jako má Touareg, ale všechno je v něm na správném místě a je to místo, ve kterém rádi budete trávit čas. Arteon je druhý nejvyšší model Volkswagenu, takže neočekávejte nízkou cenu – námi testovaná motorizace ve výbavě R-line stojí bez příplatků 1 242 900 Kč.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 984 ccm |
Výkon | 200 kW |
Točivý moment | 350 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 8.4 |
Mimo město | 6.2 |
Kombinace |
7.0 |
Výkony | |
Max. rychlost | 250 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 5.6 s |
Převodovka | |
automatická sedmistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 862 mm |
Šířka | 1 871 mm |
Výška | 1 450 mm |
Rozvor | 2 837 mm |
Objem nádrže | 66 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 720 kg |