Test Lexus LS 500h: Dechberoucí auto

Lexus má od svého založení v roce 1989 v nabídce luxusní sedan, který se snaží konkurovat Mercedesu třídy S, BMW řady 7 a Audi A8. Před dvěma lety představila japonská automobilka novou generaci sedanu LS. Nejnovější pátá generace opustila usedlý design, který dříve hodně připomínal vzhled největšího Mercedesu. Naopak se z nejluxusnějšího Lexusu stal velmi moderní sedan, který překvapí svými rozměry. Japonská značka totiž nabízí pouze jedno provedení, které má na délku 5 235 mm, což se v klidu vyrovná německé konkurenci s prodlouženým rozvorem! Svěží design Lexusu LS opravdu svědčí a podle nás se jedná o nejhezčí velký sedan, který má navíc tu výhodu, že ho nepotkáte na každém rohu.
Na poměry japonské automobilky má model LS ještě vcelku velkou nabídku motorů. Často je totiž v nabídce pouze jeden motor. U největšího sedanu jsou k dispozici dva. Buď můžete mít dvojitě přeplňovaný šestiválec, který má 421 koní a 600 Nm, nebo hybridní verzi, o jejíž pohon se stará atmosférický šestiválec a dva elektromotory. Právě hybridní verzi jsme si do testu vybrali my.
Systémový výkon našeho hybridního ústrojí je 359 koní, zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 5,5 sekund a maximální rychlost je 250 km/h. LS je díky elektomotorům čtyřkolkou a čistě na elektřinu dokáže jet Lexus až 140 km/h, ale pozor – nanejvýše pár kilometrů. Nejedná se totiž o plug-in hybrid, elektřinu si auto obstarává samo (například z rekuperace) a elektromotory pomáhají zejména při popojíždění v koloně či naopak v situaci, kdy je potřeba co nejvyšší výkon. Šestiválec o objemu 3,5 litru má tichý a maximálně kultivovaný chod. Ve vyšších otáčkách má pak i docela sympatický zvuk.
Problém ovšem je, že zvuk je poněkud nepřirozený. Lexus LS 500h totiž používá čtyřstupňovou mechanickou převodovku, která v kombinaci s planetární převodovkou vytváří 10 „virtuálních“ rychlostních stupňů. Lexus tomuto systému říká Multi Stage Hybrid a většinu času se chová velmi podobně jako klasické hybridy od Toyoty/Leuxusu, ale při větší akceleraci si můžete všimnout, že auto řadí. Občas se také stane, že převodovka trochu škubne či zaspí, což se bohužel v této cenové kategorii neodpouští.
Celý tento hybridní systém je v Lexusu z jednoho důvodu, kterým je spotřeba. A vlastně to docela i funguje. Jezdili jsme celý týden celkem dynamicky a stejně se spotřeba nedostala přes 11 l na 100 km. To se může zdát na hybrid hodně, ale je třeba si uvědomit, že LS je velký, těžký a silný sedan. Sebemenší výhrady naopak nelze mít k podvozku. Ten nabízí perfektní komfort, ale zároveň je stabilní a umožňuje jet s Lexusem až děsivě svižně. Řízení reaguje pohotově a všechno dohromady to způsobuje, že se člověku až nechce věřit, že jede v luxusní limuzíně. Problém nejsou ani brzdy, které se dobře dávkují i přes to, že slouží také k rekuperaci energie.
Největší wow efekt u LS má ale na svědomí interiér. Vypadá jako z jiného světa a člověk zírá s otevřenými ústy dlouhé chvíle na jednotlivé úžasné detaily. Ze všech možných zajímavých detailů vás pravděpodobně nejvíce zaujme skleněné obložení dveří, které doplňuje ručně skládaná alcantara. Mimochodem, tato frajeřinka stojí jako dobře vybavená Škoda Fabia – 375 000 Kč. Z tohoto faktu asi nejlépe pochopíte, že interiér Lexusu LS je zkrátka jiná galaxie. Za zmínku rozhodně stojí sedadla. Ta přední jsou nastavitelná v 28 směrech, jsou vyhřívaná, ventilovaná a mají i masážní funkci. Všechny tyto funkce samozřejmě nabízí i zadní sedadla. Pravé zadní sedadlo navíc umožňuje ještě větší komfort a to díky tomu, že je možné složit sedadlo spolujezdce a ze zadního místa si tedy vytvořit téměř postel. Jednu výtku k tomuto propracovanému systému nastavení a komfortu sedadel ovšem máme.
Všechno se to ovládá skrze multimediální systém, který se Lexusu příliš nepovedl. A to ať už mluvíte o tom hlavním vpředu, nebo o tom pro zadní sedadla. Přední displej se ovládá skrze touchpad, prostředí je nepřehledné a navigace naprosto nepoužitelná. Chybí i podpora Apple CarPlay a Android Auto. Zadní obrazovky se ovládají skrze dotykový displej mezi sedadly. I tento systém není příliš přehledný, je pomalý a navíc není přeložený do češtiny. Ve voze samozřejmě nenajdete ani klasické budíky – i ty nahrazuje displej. Ten nemá tolik možností nastavení jako u konkurence, ale má perfektní rozlišení, přehledné meny a umí vše potřebné.
Luxusní sedan se dnes neobejde bez všemožných jizdních a bezpečnostních asistentů. Mezi hlavní hračky, které Lexus má, patří přednárazový bezpečnostní systém, adaptivní tempomat, pokročilý asistent pro udržení jízdy v jízdním pruhu, systém rozpoznávání dopravních značek či automatické ovládání dálkových světel. Japonský sedan ovšem v tomto ohledu mírně za německou konkurencí zaostává, jeho systémy totiž nejsou špatné, ale občas nefungují na 100% a navíc ty německé jsou chytřejší. Jestliže v něčem naopak Lexus LS exceluje, tak je to odhlučnění a naprosto famózní audio Mark Levinson.
Lexus LS je dechberoucí auto, které si vás získá svým designem, vyjímečností, jizdním projevem a zpracováním interiéru. Za německou konkurencí zaostává LS co se týče multimediálního systému a jizdních asistentů. To ale není zas tak velká nevýhoda – i dnes je mnoho řidičů, pro které nejsou moderní techonologie rozhodující. A musíme přiznat, že my sice milujeme nejnovější vychytávky, ale i tak si nás Lexus LS naprosto získal. Cenově je Lexus srovnatelný s konkurencí. Zajímavostí je, že nabízí hybridní i benzínovou variantu za stejné peníze. Nejlevněji si nejluxusnější Lexus pořídíte za 2 900 000 Kč. Cena námi testovaného kousku se ale vyšplhala až nad 4 000 000 Kč.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 3 456 ccm |
Výkon | 264 kW |
Točivý moment (pouze spalovací motor) | 350 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 8.3 |
Mimo město | 6.7 |
Kombinace |
7.1 |
Výkony | |
Max. rychlost | 250 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 5.5 s |
Převodovka | |
Multi Stage Hybrid | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 5 235 mm |
Šířka | 1 900 mm |
Výška | 1 460 mm |
Rozvor | 3 125 mm |
Objem nádrže | 82 l |
Pohotovostní hmotnost | 2 250 kg |