Test Mercedes-Benz S 350 CDI W221: Koráb s hvězdou na kapotě

Předchozí generace Mercedesu třídy S, značená jako W221, se poprvé objevila v létě 2005 a až do konce této modelové řady (2013) se prodalo celkem 270 tisíc kusů. Je to tedy jeden z nejúspěšnějších sedanů v kategorii luxusních vozidel.
Námi testovaný kousek z Auto ESA, který byl vyroben v roce 2010, skrývá pod kapotou třílitrový šestiválec o výkonu 173 kW a točivém momentu 540 Nm. Nutno dodat, že po více než 190 tisících kilometrech, má tento motor stále krásný a pravidelný chod. I přesto, že vůz váží skoro dvě tuny, tento motor ho zvládne rozjet na stovku za 7,8 sekundy a celkově to dokáže roztočit až na rychlost 250 km/h. Další věcí, kterou je třeba vyzdvihnout, je převodovka, která i přes velký nájezd dokáže řadit plynule a bez cukání. Příjemné je také řízení, které je až překvapivě přesné. Povedený vzduchový podvozek nabídne komfort i na našich děravých a rozježděný silnicích – dokonce natolik, že občas máte pocit, že se nad silnicí skutečně vznášíte.
Vše, co již bylo o tomto voze řečeno, umocňuje elegantní a na svou dobu nadčasový vzhled. I po devíti letech je to stále překrásné auto, které dokáže na první pohled zaujmout a občas i vzbudit mírný rozruch. Exteriér vozu je do detailu promyšlen. A je vidět, že se v Mercedesu dokázali poučit a opravili drobné chyby, které se objevily v předfaceliftové verzi, jako byla například malá a nikterak hezká zpětná zrcátka nebo zvláštní dovojitě dělená zadní světla (náš model má již jednodílná LED světla). Další mírnou změnu je, že u faceliftu přibylo LED denní svícení a chromované líšty na spodní části masky. Výhodou vozů třídy S je také keramický lak, který i po tolika letech dokáže zachovat hloubku odstínu a lesk, takže stále působí jako nový.
Promyšlený a pečlivě zpracovaný je i interiér vozu. Elegantní dřevěné obložení, kůže či strojově přesný šev je to, co třídu S definuje a co jí dělá tak výjimečnou. I přes stáří vozu je interiér neuvěřitelně zachovalý, a to zejména díky kvalitním materiálům a preciznímu zpracování. Jediné, co lze vytknout, je designově nepříliš povedený volant, který sice oproti předfaceliftové verzi mírně automobilka vylepšila, ale stejně to není přesně to, co by se dalo u vozu této třídy očekávat. Omluvou této chybky je dřevěná verze volantu, která přesně sedne do interieru a umocní pocit luxusu. Vlastně je tu ještě jedna věc, u které si nejsme jisti, zda-li jde o chybu, nebo o vlastnost. Tím je nepříjemný a celkem hlasitý zvuk blinkru. Nicméně, vzhledem k tomu, že je to takhle snad v každém „eSku“, bude to zřejmě vlastnost.
Mercedes-Benz byl vždy inovátorem a své novinky představoval výhradně na třídě S. Díky tomu i na takto starém vozu naleznete prvky výbavy, které nejsou standardem ani u dnešních sedanů střední třídy. Vyhřívané, odvětrávané (nikoliv ventilované, tedy nehrozí nastydnutí) a do všech směrů polohovatelné sedačky s pamětí, jednoduchý a přehledný infotainment ovládaný pohodlně kolečkem na středové konzoli, výborně fungující vícezónová automatická klimatizace, přehledný, plynulý a za kazdých okolností fungující „budíkový“ display a nespočet dalších prvků výbavy. Komfort umocňuje podavač pásů a eleganci pak servodovírání dvěří, díky kterému je každé zavření příjemně tiché a navíc nemusíte řešit problém s nedovřenými dveřmi. Zajímavým detailem jsou analogové hodiny umístěné ve středu palubní desky – řídí se dle času nastaveného ve voze a je zábavné sledovat, jak se samy štelují při přeřízení.
Jedna z věcí, kterou opravdu zbožnujeme, je adativní tempomat Distronic Plus, jenž funguje naprosto dokonale, na rozdíl od některých i nových aut není paranoidní, reaguje včas a naprosto přesně. Ve faceliftové verzi se objevilo i hlídání jizdního pruhu, které o sobě dalo znát vibrací do volantu pokaždé, když nám to uteklo mimo pruh. Pro noční jezdce je zde i noční vidění, které funguje také naprosto bezvadně.
Jestliže chcete elegantní, funkční, pohodlné a především pořádné auto, tak je tato generace třídy S naprosto jasnou volbou. Ať už z důvodu prestiže, pohodlí nebo citu pro detail. Nevýhodou je vyšší pořizovací cena (i když naopak je výhodou, že tento vůz, když se o něj hezky staráte drží hodnotu), náhradní díly nejsou také nejlevnější a občas se objevoval problém s měchy u vzduchového podvozku. Každopádně platí, že výhody dalece předčí nevýhody. Pro tento koráb s hvězdou na kapotě jsme proto všemi deseti!
Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Auto ESA.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 2 987 ccm |
Max. výkon | 173 kW |
Max. točivý moment | 540 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 10.4 |
Mimo město | 5.9 |
Kombinace | 7.6 |
Výkony | |
Max. rychlost | 250 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 7.8 s |
Převodovka | |
sedmistupňový automat | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 5 096 mm |
Šířka | 1 871 mm |
Výška | 1 485 mm |
Rozvor | 3 035 mm |
Objem nádrže | 90 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 855 kg |