Test Toyota Yaris GRMN: Prostě nejlepší hot hatch

Pokud máte značku Toyota zažitou jako automobilku vyrábějící nudné hybridy, tak Yaris GRMN vás přesvědčí o tom, že Japonci umí nejen hybridy. Postavit hot hatch na Yarisu zní bláznivě, ale přesně to Toyota udělala. A výsledek je fenomenální. Pokud byste po ultimátním Yarisu zatoužili, tak máte smůlu. Toyota se totiž rozhodla vyrobit pouze 400 kusů. A i přes cenovku 850 000 Kč se po autech jen zaprášilo. Česká Toyota dala novinářům k vyzkoušení rovnou dva kousky. A jeden z nich jsme vyzkoušeli i my. Jedná se konkrétně o 259 vyrobený exemplář (označení najdete na motoru).
Začněme vzhledem vozu. Yaris už je na světě hodně let. Toyota místo nové generace zvolila již druhý rozsáhlý facelift. Zřejmě ale ví, co dělá, jelikož Yarisů potkáte celkem dost a že by auto vypadalo zastarale se říct také nedá. Postavit pak sportovní verzi je zajímavé oživení městského modelu. Toyota se zaměřila především na techniku. Exteriér odlišují černá kola, spoiler, centrální výfuk, černo-červené ozdobné fólie a odznaky GRMN. Tato zkratka, mimochodem, znamená Gazoo Racing Masters of Nürburgring. Proto také najdeme na vnějsku nápis slavného okruhu s jeho mapkou. Za zmínku stojí, že všechny Yarisy GRMN jsou bílé a mají pouze troje dveře.
Mnohem zajímavější je technika vozu. O pohon se totiž stará 1,8litrový čyřválec, který je přeplňovaný kompresorem. Motor je velmi podobný tomu, který nalezneme v Lotusu Elise S. Na dnešní dobu nevídaná záležitost. K dispozici máte výkon 212 koní a točivý moment 250 Nm. Hmotnost vozu je přitom pouze 1 135 kg, takže čtyřválec s autem neskutečně cvičí. Automobilka udává zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,4 vteřin a maximální rychlost 230 km/h.
Ještě lepší než tyto hodnoty je chování čtyřválce. Motor v GRMN je totiž jako ze staré školy, což my petrolheadi milujeme. Znamená to, že to hlavní se odehrává ve vysokých otáčkách. V případě GRMN navíc za doprovodu velmi pěkného zvuku, který vychází z centrálně umístěného výfuku. Výkon je hnán na přední kola skrze šestistupňový manuál, který by mohl být o něco přesnější, a samosvorný diferenciál Torsen. Tlumiče dodala firma Sachs a automobilka zapracovala i na tuhosti karoserie. Nezapomnělo se ani na pořádné brzdy. Výsledkem je nejzábavnější hot hatch, který jsme kdy řídili. Jízdu na zakroucené okresce si fakt užijete, ale zároveň si i zamakáte. Yaris GRMN vám nedá nic zadarmo. Musíte s ním pracovat a vědět jak na něj. Když se to naučíte, budete opravdu hodně rychlý. Snad jen řízení by mohlo dávat více zpětné vazby a současně by mohlo být o něco přesnější. Když se zrovna nechcete prohánět po okresce, ale potřebujete prostě někam dojet, tak samozřejmě není Yaris GRMN to nejpohodlnější auto. Ale je ještě použitelné. I když je to hraniční. Každodenní použitelnosti nepřidává fakt, že GRMN si řekně o 10 l na 100 km vysokooktanového benzínu, což ve spojení s malou nádrží (42 litrů) znamená časté tankování, ale i hodně peněz za pohonné hmoty.
Interiér vozu vychází samozřejmě z klasického Yarisu. Nový je ovšem sportovní volant, který je převzatý z Toyoty GT86, a přepracované jsou také budíky. Zmínit je třeba i sportovní sedadla, která jsou posazena celkem vysoko a najít si za volantem ideální polohu není jednoduché. O moc více změn uvnitř není. Čekejte proto to, co od běžného Yarisu. Tvrdé plasty, slušnou ergonomii ovládání a pomalý multimediální systém. Liší se ovšem výbava, která je normálně opravdu bohatá. Sportovní verze přišla o tempomat, loketní opěrku, vyhřívaná sedadla, čtení dopravních značek či asistent upozorňující na překážku před vozidlem. Zůstala však automatická klimatizace, automatické stěrače, automatická světla, bezklíčové odemykání a startování nebo navigace. Zapomeňte na možnost si auto nastavit. To ale není vlastně špatně. GRMN už je prostě co nejlépe nastavené z továrny. Úsměvným detailem je pak přístup na zadní sedadla. Obvykle se ve třídvéřových vozech nachází páčka, kterou odklopíte přední sedadla a když je vrátíte zpět, tak jsou v původní poloze. GRMN tuto páčku nemá, když se tedy někdo chce posadit na zadní sedadla, tak si musíte poté znovu nastavit svou sedačku.
V závěru tohoto testu vám nemusíme dávat doporučení, zda je testované auto dobrá koupě. Yaris GRMN už je totiž vyprodaný. Kdyby ho ale šlo koupit, tak vám ho doporučíme bez váhání. Jeho cenovka je sice dost vysoká, ale nabízí v dnešní době druh zábavy za volantem, který už jinde těžko najdete. A vzhledem k limitované sérii a rychlosti vyprodání si mohla Toyota evidentně říct klidně o víc peněz.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 798 ccm |
Max. výkon | 156 kW |
Max. točivý moment | 250 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 10.6 |
Mimo město | 5.7 |
Kombinace | 7.5 |
Výkony | |
Max. rychlost | 230 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 6.4 s |
Převodovka | |
šestistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 3 945 mm |
Šířka | 1 695 mm |
Výška | 1 510 mm |
Rozvor | 2 510 mm |
Objem nádrže | 42 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 135 kg |