Test Toyota Land Cruiser 2.8D-4D: Nejlepší teréňák na trhu

Dnešní svět je plný rádoby terénních aut. Pak je tu ovšem Land Cruiser od Toyoty. Skutečně poctivý teréňák. Už na první pohled je jasné, že máte čest s opravdu velkým autem. Land Cruiser se nesnaží tvářit sportovně či kompaktně. Je to prostě velká krabice. A to je na jeho vzhledu vlastně sympatické. Zastarale rozhodně nepůsobí, i když je aktuální generace na světě již od roku 2009. Toyota se ale tomuto off-roadu pečlivě věnuje a my jsme vyzkoušeli jeho nejnovější provedení. Poslední facelift pozměnil třeba příď vozu a nové jsou i přední a zadní světlomety.
Trochu smutný je pohled pod kapotu, kde se nachází 2,8litrový naftový čtyřválec. A nic jiného pod kapotu této Toyoty u nás nedostanete. Na plnotučný osmiválcový model musíte bohužel zapomenout. Alespoň tedy oficiálně. Naftový čtyřválec se svým chodem nehodí k majestátnosti Land Cruiseru, ale svou práci dělá dobře. Motor má 130 kW a 450 Nm, takže to není žádný rychlík, ale jakékoliv rychlejší průjezdy zatáčkou s Land Cruiserem stejně nejsou dobrý nápad. Nejvíce této Toyotě vyhovuje klidná jízda. A na to má motor výkonu dostatek.
Ve městě budete bojovat s rozměry vozu, ale není to tak velký boj, jelikož všichni kolem vás vám rádi uhnou. Překvapení se dočkáte na dálnici. Od off-roadu byste možná čekali, že to ve vyšších rychlostech nebude ono. Jenže Land Cruiser jede 160 km/h jako nic a navíc je uvnitř naprosté ticho. Vzhledem k hmotnosti vozu a jeho rozměrům nás potěšila spotřeba mezi 9 až 11 l na 100 km. Pochválit musíme i práci šestistupňové automatické převodovky a naladění podvozku, který nabízí slušný komfort.
A pak je tu ještě jedna samostatná kapitola jizdních vlastností – jízda v terénu. Land Cruiser patří mezi poslední auta, která to v terénu skutečně umí. Už jen následující čísla vám prozradí, že tuto Toyotu v terénu zastaví jen máloco: nájezdový úhel vpředu 31 stupňů, přechodový 22 stupňů a zadní 25 stupňů. Nesmíme zapomenout zmínit ani boční náklon, který může být až 42 stupňů, a brodivost až 0,7 metru. Nejde ale jen o schopnosti samotného vozu, ale i o systémy, které Land Cruiser má ve výbavě. Kromě jizdních asistentů pro jízdu na silnici tu máte celou řadu dalších do terénu, které způsobují, že v terénu toho projede za volantem Land Cruiseru i nezkušený řidič vážně dost. Zmiňme třeba systém Multi-Terrain Select, který po tom, co autu řeknete jaký je pod vámi povrch, nastaví vše tak, aby auto fungovalo na daném povrchu co nejlépe. Skvělý je i systém Crawl Control, který dokáže držet nastavenou rychlost za jakékoliv situace. Samozřejmostí je i uzávěrka centrálního diferenciálu Torsen.
Interiér Land Cruiseru je prostorný, bytelný a na poměry Toyoty i luxusní. Stále tu občas najdeme nehezké plasty, ale ty jsou i v ještě luxusnějších Lexusech. Dvě nejvyšší výbavy mají solidní navigaci a audio systém JBL s 12 reproduktory. Multimediální systém není nejhorší a lze s ním fungovat. Nechybí ani kamery kolem celého vozu, které oceníte při parkování a v terénu. V dnešní době by to nešlo bez armády moderních asistentů, takže k dispozici máte adaptivní tempomat či systém pro sledování vozidel ve slepém úhlu. Můžete mít také třetí řadu sedadel, kam se skutečně vejde s trochou snahy dospělý člověk. Zapomenout nesmíme zmínit zavazadlový prostor o objemu až 621 l, jehož dveře se otevírají do strany.
Land Cruiser je hodně speficické auto. Rozhodně to není klasický konkurent pro dnešní SUV, ale my bychom v něm jezdili rozhodně raději. I když to přináší na silnici pár omezení. Tuto velkou Toyotu každý bude mít rád za její bytelnost, pohodlí a rozhled, který máte za volantem. V Česku nenajdete terén, který by toto vozidlo nezvládlo. Do našich podmínek je až příliš dobré, ale to by nám nezabránilo v tom si ho pořídit. A na kolik to vyjde? Základní 3dveřový model stojí 1 049 900 Kč. My bychom si ale vybrali nejvyšší 5dveřový model, který jsme měli v testu. A ten stojí 1 739 900 Kč.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 2 755 ccm |
Max. výkon | 130 kW |
Max. točivý moment | 450 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 9.2-9.7 |
Mimo město | 6.3-7.4 |
Kombinace | 7.4-8.3 |
Výkony | |
Max. rychlost | 175 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 12.7 s |
Převodovka | |
šestistupňová automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 780 mm |
Šířka | 1 885 mm |
Výška | 1 845 mm |
Rozvor | 2 790 mm |
Objem nádrže | 87 l |
Pohotovostní hmotnost | 2 280 kg |