Test BMW 220d Gran Tourer: Rodina na prvním místě

Když v roce 2014/2015 přišlo BMW řady 2 Active Tourer a Gran Tourer, tak způsobilo u příznivců mnichovské automobilky pořádné pozdvižení. BMW to od skalních fanoušků schytalo na plné čáře za vzhled vozu a pohon předních kol. Automobilka už něco podobného zažila u modelu X6, který je ovšem prodejně velmi úspěšný. A představte si, že ani MPV od BMW si nevede špatně – v loňském roce evropské prodeje překročily hranici 100 000 kusů. Jak se v dnešním testu navíc dozvíte, jedná se o povedené auto.
Do rukou se nám dostala větší varianta Gran Tourer v modernizovaném provedení. Letošní facelift žádné zásadní novinky nepřinesl, ale přesto pár změn stojí za zmínku. Novinkou jsou příplatkové adaptivní LED světlomety, zvětšená maska chladiče a pozměněné nárazníky. Všechny čtyřválcové verze také dostaly dvě koncovky výfuku. Jedná se jen o drobné retuše, takže vzhled zůstává nadále tak trochu kontroverzní, ale my jsme si na auto už zvykli a rozhodně bychom neřekli, že je ošklivé. V prodloužené verzi je to navíc už pořádný kus auta a díky tomu působí majestátně.
V nabídce řady 2 Gran Tourer jsou čtyři motory. Benzínové jednotky zastupuje tříválec 218i (103 kW) a čtyřválec 220i (141 kW). Pro příznivce nafty je k dispozici dvoulitrový čtyřválec ve dvou verzích – 218d (110 kW) a 220d (140 kW). Dvě poslední zmíněné motorizace lze mít i s pohonem všech kol xDrive. V nabídce je samozřejmě i automatická převodovka. Kromě motorů vybíráte u řady 2 i provedení – sériové, Advantage, Sport line, Luxury line a M Sport.
My jsme testovali model 220d s osmistupňovou automatickou převodovkou v provedení Luxury line. Pod kapotou tedy máme dvoulitrový naftový čtyřválec, který má 190 koní a 400 Nm. Motor se může pochlubit zrychlením z 0 na 100 km/h za 8 vteřin a maximální rychlostí 220 km/h. To jsou pro rodinné MPV naprosto vyhovující hodnoty. Auto vás neprovokuje k rychlé jízdě, ale na druhou stranu umí zabrat, což se hodí třeba pro bezpečné předjíždění. Motor nemá pouze slušný výkon, ale i příkladnou kultivovanost a nízkou spotřebu 6 až 7 l na 100 km.
Osmistupňová převodovka motor zbytečně nedusí, pracuje rychle a bez zmatkování. Naladění podvozku v řadě 2 neodpovídá zvyklostem u BMW. Podvozek je na mnichovskou automobilku nečekaně měkký. Takto ho ovšem lze hodnotit v kontextu s ostatními modely. Toto BMW je totiž správně naladěné podle toho, že se jedná o MPV. Rychlejší průjezd zatáčkou neznamená převrácení, ale cítíte na autě, že má raději klidnou jízdu. O tom, že by auto bylo nestabilní nemůže být reč.
Inteiér BMW řady 2 Gran Tourer je prostorný, prakticky řešený a vyrobený z luxusních materiálů. Výhrady máme pouze k volantu, který působí levně. S faceliftem zůstalo uvnitř téměř vše při starém. Změn se dočkal skvělý multimediální systém iDrive a design voliče automatické převodovky. Sedí se celkem vysoko a chvíli nám trvalo najít ideální polohu za volantem. Palubní deska je rozdělena na dva sektory, které dělí přihrádka (třeba) na telefon, což znamená, že ovládání klimatizace a volba jizdních režimů je hodně dole.
Námi testovaná větší verze může mít tři řady sedadel a zavazadlový prostor umí nabídnout až 645/1 905 l. Poslední dvojice sedadel je samozřejmě určena především dětem. Velkým překvapením pro nás bylo ticho uvnitř vozu. I na rozmlácené D1 je v interiéru úžasné ticho. V luxusním MPV by to už nešlo bez bohaté výbavy. I když naše konkrétní auto překvapivě nemělo bezklíčkové odemykání a adaptivní tempomat, tak nabízí jiné hračky – třeba perfektně fungující adaptivní LED světlomety, prémiový audio systém Harman Kardon či head-up displej.
BMW řady 2 Gran Tourer je dobře udělané MPV pro rodinu, kterého bychom si vlastně měli vážit, jelikož vozy této kategorie jsou vytlačovány crossovery. Pokud k němu nebudete přistupovat tak, že je to BMW, takže se s ním musí skvěle řezat zatáčky, ale tak, že je to prostorné auto, které má kromě jizdních vlastností všechny prvky známé z ostatních modelů BMW, tak k němu nelze mít téměř výhrady. Protože se jedná o luxusní MPV, jistě se nebudete divit ceně 1 106 300 Kč, což je cena, za kterou koupíte námi testovaný kousek bez příplatkové výbavy. Nejlevnější provedení pak stojí za 715 000 Kč.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 995 ccm |
Max. výkon | 140 kW |
Max. točivý moment | 400 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 5.1 |
Mimo město | 4.3 |
Kombinace | 4.6 |
Výkony | |
Max. rychlost | 240 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 8.0 s |
Převodovka | |
osmistupňová automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 556 mm |
Šířka | 1 800 mm |
Výška | 1 608 mm |
Rozvor | 2 780 mm |
Objem nádrže | 51 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 630 kg |