Test Dacia Duster 1,5 dCi 4×4: Dobré auto bez ohledu na nízkou cenu

Dacia Duster patří mezi několik málo aut, které si vybudovaly pevné místo na trhu za krátkou dobu. Již během výroby první generace, která přišla na trh v roce 2010, se z tohoto rumunského SUV stalo velmi populární auto. Lidé ho oceňovali za jeho robustnost, průchodnost terénem, zvýšenou karoserii a nízkou cenu. Ta však nebyla bez kompromisů. Jet v prvním Dusteru delší cestu bylo vážně nekomfortní.
Na loňském autosalonu ve Frankfurtu se ukázala druhá generace Dusteru, která se na první pohled příliš nezměnila. Dacia se držela hesla „když to funguje, tak proč to měnit“. Největší exteriérovou změnou jsou rozhodně zadní světlomety, které jako by z oka vypadly světlometům Jeepu Renegade. Změnilo se ale i pár dalších detailů, přibylo třeba LED denní svícení. Výsledkem je hodnotnější vzhled oproti první generace. I když stále platí, že když si Duster začnete prohlížet detailněji, tak narazíte na nepochopitelné a levné detaily.
Nový Duster byl na začátku výroby v nabídce se třemi motory. Momentálně jsou v českém ceníku pouze dva – benzínová 1,6 SCe (84 kW) a naftová 1,5 dCi (66 kW a 80 kW). Třetím motorem byl benzínový motor 1,2 TCe. Ten ovšem aktuálně v nabídce není. V budoucnu by ho měl nahradit nový motor 1,3 TCe. Pokud si tedy chcete koupit Duster s pohonem všech kol, tak máte na výběr pouze jednu motorizaci a to již zmíněnou naftu v silnějí verzi. Atmosférická 1,6 SCe je k mání totiž výhradně jako předokolka. Automat byste v nabídce hledali marně, ale to asi u Dacie není velké překvapení.
Pod kapotou námi testovaného auta se nachází naftová 1,5 dCi o výkonu 80 kW a točivém momentu 260 Nm. Motor spolupracuje s pohonem všech kol a šestistupňovou manuální převodovkou. Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 12,4 vteřin a maximální rychlost je 169 km/h. Technika v Dusteru je velmi milé překvapení. Naftový motor má kultivovaný chod, slušný zátah a nízkou spotřebu. Manuální převodovka je celkem přesná. Zvyknout si je ovšem na krátkou jedničku, kterou na druhou stranu oceníte v terénu. Nastavitelný pohon všech kol funguje jednoduše skvěle. Schopnosti Dusteru mimo vozovku jsou opravdu dobré a v Česku budete těžko hledat terén, který by Dacia nezvládla. Jenže v terénu už to uměla i minulá generace. Horší to bylo s jizdními vlastnostmi na silnici. To se naštěstí už nového Dusteru netýká. Nová Dacia je rozumně naladěna na komfortní a klidnou jízdu, která se k ní hodí. Konečně to tak není na silnici s Dusterem utrpení, ale radost. Ani delší dálniční přesuny nejsou problém. V autě je dokonce překvapivé ticho.
Větší změnou prošel interiér. A to je zatraceně dobře. Minulý Duster byl uvnitř jako z minulého století. Nejnovější Duster má sice všude levné plasty, ale všechny ovládací prvky jsou na svém místě a třeba taková zadní parkovací kamera má lepší obraz než o hodně dražší Alfa Romeo Stelvio. Dobře funguje i multimediální systém, který sice nemá nic moc grafiku, ale neseká se a umí všechny důležité funkce. Nechybí ani navigace. Horší je to s palubním počítačem. Celkem hodně nových Dusterů totiž trpí na zasekávání palubního počítače, které nastane ve chvíli, kdy s autem stojíte delší dobu na slunci. Abychom byli přesní – zasekne se ovládání palubního počítače, samotný displej ukazuje dál, ale nepřepnete si na něm nic. Navíc vám každé takovéto zaseknutí smaže údaje o spotřebe a podobně. Tento problém se vyskytoval i u našeho Dusteru a během týdenního testovaní jsme se s ním několikrát setkali. Předpokládáme, že se tento problém podaří Dacii vyřešit a pak nebude moct mít člověk k interiéru Dusteru příliš výhrad. Jinak totiž dostanete promyšlený vnitřek.
Dobrá jsou přední sedadla, která se na první pohled jeví opravdu pohodlně. Při delší cestě už to tak úplně není, ale není to žádná katastrofa. Je třeba myslet na to, že Duster není největší auto. Vpředu je tak akorát místa a vzadu je ho tak limitně, aby byly zadní sedačky plnohodnotně použitelné. Kufr má v případě verze s pohonem všech kol 411 litrů. Předokolky mají zavazadlový prostor o 34 litrů větší. Pokud ovšem chcete v autě mít rezervu, tak se vám u Dusteru 4×4 sníží objem dokonce na 376 litrů. A to opravdu není mnoho. Novinkou je bohatá výbava. Můžete mít automatickou klimatizaci, tempomat, hlídání mrtvého úhlu, bezklíčkové odemykání a startování nebo 360stupňovou kameru.
Dacia Duster druhé generace využila solidní základ svého předchůdce a přidala několik důležitých novinek. Vypadá hodnotněji, jezdí kultivovaněji po silnici a umí nabídnout výbavu, o které si minulá generace mohla nechat jen zdát. Podle nás to nejdůležitější ovšem je, že se Dusteru podařilo odstranit argument, že negativa vyvažuje nízká cena. Nový Duster je dobrý bez ohledu na nízkou cenu. Je ale dobře, že nízká cena zůstala. Abychom byli konkrétní – nejlevněji pořídíte nový Duster za 259 900 Kč. Pokud chcete čtyřkolku, výbavu a naftu, tak si připravte 448 900 Kč. Za tyto peníze sice nedostanete plně vybavené auto, ale už máte vše potřebné. Připlácet můžete ještě například za automatickou klimatizace (8 000 Kč), 360stupňovou kameru (8 000 Kč) či za bezklíčkové odemykání a startování (6 000 Kč). Na závěr si dovolíme upozornit ještě na jednu skutečnost a to sice, že Duster dostal pouze 3 hvězdičky v nárazovém testu Euro NCAPu.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 461 ccm |
Max. výkon | 80 kW |
Max. točivý moment | 260 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 4.8 |
Mimo město | 4.7 |
Kombinace | 4.7 |
Výkony | |
Max. rychlost | 169 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 12.4 s |
Převodovka | |
šesitstupňový manuál | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 341 mm |
Šířka | 1 804 mm |
Výška | 1 682 mm |
Rozvor | 2 676 mm |
Objem nádrže | 50 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 416 kg |