Test BMW 530d xDrive Touring (2017): Nejlepší ve své třídě

BMW ukázalo novou generaci řady 5 poprvé v říjnu 2016. Námi testovaná verze Touring s označením G31 se světu představila o čtyři měsíce později. Nová řada 5 je první generace, u které se nám líbí více kombík než sedan. Působí podle nás majestátněji a vyváženěji. Tím ale nechceme říct, že se sedan nepovedl. Naopak. My patříme do skupiny lidí, kterým se nová pětka opravdu líbí.
O pohon testovaného exempláře se stará nejpopulárnější motorizace – třílitrový naftový šestiválec, který v nové pětce má 265 koní a 620 Nm. V našem případě míří výkon na všechna čtyři kola skrze osmistupňovou automatickou převodovku. Zrychlení z 0 na 100 km/hod trvá BMW 530d xDrive Touring pouze 5,6 vteřin a maximální rychlost je obligátních 250 km/hod.
Po technické stránce lze novému BMW jen těžko něco vytknout. Naftový šestiválec má sametový chod a dostatek síly, osmistupňová převodovka řadí bleskurychle a jistě a pohon xDrive dodává vozu jistotu za každého počasí. Jezdění s 530d je tak opravdu příjemné. I když se jedná o velké auto, tak podvozek, který je samozřejmě adaptivní, je stále hodně agilní. BMW tedy neopustilo svou pozici nejlépe jezdícího manažerského vozu. Překousnout však musíte trochu tvrdší podvozek, který nám nevadí, ale dokážeme si představit, že někomu více vyhovuje měkčí naladění. Rychlou odezvu má i řízení, které má alespoň trochu zpětné vazby. A i když nebudete naftový šestiválec příliš šetřit, tak budete jezdit za zhruba 8 litrů na 100 kilometrů.
Testovaná pětka je v povedené konfiguraci. Modrá barva ve spojení s černými koly a M paketem vypadá fakt dobře. Auto je v této konfiguraci tak akorát agresivní. Interiér je naopak světlý a nechybí v něm dřevo. Trochu netradiční kombinace, kterou jsme si ale opravdu oblíbili. BMW navíc umí nádherné vnitřky. Mnichovská automobilka totiž dokázala geniálně skloubit digitální a „tlačítkový“ svět. Stále se tak jedná o ten správný BMW interiér, který ale na druhou stranu má dva velké displeje. Digitální kokpit na rozdíl od konkurence není nastavitelný. Vždy tedy máte na displeji před sebou budíky, jejichž vzhled se mění podle zvoleného jizdního režimu. Pro někoho to může být málo, ale nám se to líbí. Stejně jsme si totiž u všech aut nakonec zvolili budíky a nikoliv třeba mapu, kterou vám mimochodem pětka ukáže místo otáčkoměru v případě, že máte puštěnou navigaci a jste v křižovatce. BMW využilo displej k zajímavým detailům – vždy třeba vidíte vlevo dole u palivoměru dojezd, což je nesmírně praktické. My tak displeji vytýkáme pouze to, že rychlost v číslicích umožňuje zobrazit pouze ve sportovním režimu. I když je třeba dodat, že rychlost v tomto formátu vidíte na head-up displeji, kterému jsme my ale nikdy nepřišli na chuť.
Druhý displej ve středu má 10,25 palcu a ovládá se skrze něj systém iDrive, který lze nově ovládat nejen otočným ovladačem, ale též dotykem a gesty. BMW systém hodně přepracovalo a dnes se jedná o jeden z nejlepších systémů. Hodně nás baví, jak moc na vás auto myslí. Nastavit si totiž můžete například to, že když je venku méně než 5 °C, tak se zapne vyhřívání sedačky. A když je naopak více než 25 °C, tak se zapne odvětrávání sedačky. Mimochodem, sedačky s masážní funkcí jsou v tomto BMW skutečně velmi pohodlné.
Zmínit musíme i armádu moderních pomocníků – nechybí adaptivní tempomat, velmi chytrý asistent pro jízdu v pruhu, adaptivní světlomety a nebo systém Remote 3D View, který vám ukáže okolí auta z jakéhokoliv úhlu. To je skutečně efektní. Třešničkou na dortu je pak klíček, který je vybaven dotykovým displejem. Ten sice nemá nejlepší rozlišení a odezvu, ale umožní zkontrolovat, zda je vůz zamčený a má zavřená okna a nebo pomocí něho můžete své BMW vyparkovat. Kromě toho umí zobrazit také dojezd nebo nastavit/spustit nezávislé topení. Myslet je ale třeba na to, že klíček musíte dobíjet, což jde i pomocí podložky pro bezdrátové dobíjení, kterou je BMW řady 5 vybaveno. Kromě klíčku můžete na stejném místě nabíjet i svůj mobil. Je ale škoda, že se mobil ze schránky, kde je podložka pro bezdrátové nabíjení, špatně vyndavá. Již tradičně nepatří interiér BMW mezi nejpraktičnější a nejprostornější. To ale neplatí o zavazadlovém prostoru, který má velmi slušných 570 litrů.
Řada 5 je pro mnichovskou automobilku důležitý model a BMW to dobře ví, takže si na něm dalo záležet. Podle nás se jedná v současné době o nejlepší vůz ve své třídě. BMW se povedlo zachovat dobré jizdní vlastnosti a tradiční interiér, který je zároveň nabitý technologiemi. Řada 5 nenabízí tolik prostornosti a praktičnosti jako konkurenční třída E od Mercedesu, ale to by nás rozhodně neodradilo. Mimo jiné se nám líbí také to, že BMW působí hodnotněji než třída E. Teď už jen zbývá počkat, co předvede Audi s novou A6.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 2 993 ccm |
Max. výkon | 195 kW |
Max. točivý moment | 620 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 6.4-6.0 |
Mimo město | 5.2-4.9 |
Kombinace | 5.7-5.3 |
Výkony | |
Max. rychlost | 250 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 5.6 s |
Převodovka | |
osmistupňová automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 942 mm |
Šířka | 1 868 mm |
Výška | 1 464 mm |
Rozvor | 2 975 mm |
Objem nádrže | 66 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 875 kg |