Test Citroën SpaceTourer 2.0 BlueHDI (2017): Skvělý poměr cena/výkon
Francouzský koncern PSA Peugeot-Citroën nespolupracuje s japonskou Toyotou pouze na „kolínských trojčatech“, ale také v oblasti velkoprostorových automobilů. Pokud jste na silnici tedy potkali Citroën Spacetourer, Peugeot Traveller a Toyotu Proace a zdáli se vám vozy nějak až moc podobné, tak to není náhoda. Všechny tyto tři vozy se vyrábí ve stejné továrně – v závodě Sevelnord koncernu PSA na severu Francie.
O který vůz z uvedené trojce se jedná bezpečně poznáte podle přední masky, kterou si každá automobilka upravila podle svého designového jazyka. My jsme si na test vzali Citroën SpaceTourer, který se snaží tvářit (jako ostatně všechny modely automobilky) vesele. A celkem zdařile se SpaceToureru daří maskovat jeho velikost. Když se na něj podíváte, tak byste rozhodně netipovali, že uvnitř bude tolik místa. SpaceTourer je k dispozici ve třech délkách – XS: 4,60 m, M: 4,95 m a XL: 5,30 m. My jsme testovali prostřední variantu. Když už jsme u těch rozměrů – Citroën se chlubí tím, že bez obtíží vjedete do všech podzemních garáží.
Pod kapotou SpaceToureru se nachází výhradně naftové čtyřválce. O pohon našeho exempláře se stará slabší dvoulitr BlueHDI s výkonem 150 koní a točivým momentem 370 Nm. Výkon míří na přední kola skrze šestistupňový manuál. Jestliže chcete automat, musíte sáhnout po silnějším dvoulitru. Námi testovaná varianta zvládne zrychlení z nuly na sto za přibližně 11 vteřin a maximální rychlost je 170 km/hod. Naftový dvoulitr tedy poskytuje SpaceToureru dostatečný výkon. Dieselový motor je také kultivovaný a neřekne si o příliš mnoho paliva. Pochvalu si zaslouží řízení, které nabízí slušnou zpětnou vazbu. SpaceTourer překvapí i průměrem otáčení 12,40 m. Naopak manuální šestikvalt je typicky francouzsky nepřesný. Při brzdění je třeba myslet na to, že jedete s docela těžkým vozem. Není od věci si tedy nechávat větší mezeru od před vámi jedoucího auta. Svůj francouzský původ prokazuje tento Citroën i naladěním podvozku, který je vyznavačem klidné a pohodové jízdy. Řezání zatáček SpaceTourer opravdu nemá rád. Jako chybu to ale považovat nelze. Naopak. Dodávka přece není sporťák.
Již v úvodu jsme naznačili, že interiér je překvapivě prostorný. Testovaná verze má celkem 7 sedaček (včetně té pro řidiče) a kromě prostřední sedačky v poslední řadě si dovedeme představit na všech pohodlnou cestu k moři. Velmi příjemnou vychytávkou jsou elektrické boční posuvné dveře, které můžete ovládat pomocí dálkového ovládání, z palubní desky, pomocí tlačítka u dveří a dokonce i kopnutím pod levý/pravý roh zadního nárazníku. Naopak se celkem nadřete s otevíráním/zavíráním víka kufru, které je těžké a velké. Musíte si tedy nechat za vozem opravdu hodně prostoru. Jestliže máte všechny sedačky ve voze, tak máte k dispozici zavazadlový prostor o objemu 507 litrů. Pokud vyndáte druhou a třetí řadu, tak se „kufr“ zvětší na 3 061 litrů.
Na prostor uvnitř si nelze stěžovat až na jednu výjimku – řidičova pravá noha má opravdu málo prostoru. A to kvůli řadicí páce. Interiér působí bytelně, ale sem tam naleznete levnější plasty a materiály. Například volant by mohl být příjemnější na dotek. Naopak výbava se Citroënu povedla. K dispozici máte celkem dobrou navigaci, mirror screen podporující Apple CarPlay a MirrorLink, head-up displej, čtení dopravních značek, sledování mrtvého úhlu, parkovací kameru, xenonové světlomety a nebo třeba adaptivní tempomat. I když u něj je třeba zmínit, že rychlost umí regulovat pouze brzděním pomocí motoru. Všechny asistenční systémy fungují spolehlivě. Multimediální systém by ale mohl být rychlejší a obraz parkovací kamery zase ostřejší.
Citroën SpaceTourer sice nedělá vše dokonale a v některých oblastech zaostává za Volkswagenem Multivan, ale jako celek je to solidní auto, které má navíc ještě jednu výhodu – cenu. SpaceTourer se 150koňovým dvoulitrem v nejvyšší výbavě koupíte za zhruba 1,1 milionu korun. Testovaný kousek má ještě pár věcí za příplatek, ale i tak se cena o moc výše nedostane. Za tuto cenu prostě srovnatelně vybavený Multivan nekoupíte.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 997 ccm |
Max. výkon | 110 kW |
Max. točivý moment | 370 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 5.9 |
Mimo město | 5.3 |
Kombinace | 5.6 |
Výkony | |
Max. rychlost | 170 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 10.8 – 11,7 s |
Převodovka | |
šestistupňový manuál | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 956 mm |
Šířka | 1 920 mm |
Výška | 1 890 mm |
Rozvor | 3 275 mm |
Objem nádrže | 69 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 920 kg |