Test Škoda Fabia Combi ScoutLine 1.4 TDI (2016): Jak jezdí naftový tříválec v oplastovaném kabátku?

Škoda Fabia Scout se poprvé ukázala v roce 2009 na ženevském autosalonu. Jednalo se o oplastovanou Fabii druhé generace. Zajímavostí bylo, že oplastované provedení bylo možné si pořídit nejen pro verzi combi, ale i pro krátší hatchback. Oplastovaná verze pro třetí generaci Fabie, která byla představena v září 2015, se již ovšem nejmenuje Scout, ale ScoutLine. Tento název má odlišit jen oplastovanou Fabii a Rapida od plnohodnoté Octavie Scout, která má zvýšený podvozek a pohon 4×4. Fabia totiž nikdy nenabízela pohon všech kol a přejmenování na ScoutLine je tak celkem logické. A ScoutLine už si také pořídíte pouze ve verzi combi. Vzhled se ale povedl. Již standardní Fabia nevypadá špatně a verze ScoutLine vypadá opravdu hezky. Zamrzí pouze to, že na autě není jediný emblém ScoutLine. Pokud tedy nevíte, že plasty znamenají ScoutLine, tak se to na autě nikde nedočtete.
Pro Fabii ScoutLine je nabízeno šest motorů. Testovaný červený exemplář je vybaven nejsilnější naftovou jednotkou 1.4 TDI. Dieselový tříválec nabízí 77 kW a 250 Nm. Výkon je posílán na přední kola skrze pětistupňovou převodovku. Asi vás ihned napadlo – naftový tříválec a ještě k tomu pouze s pětikvaltem. Jenže ta tříválcová jedna-čtyřka není vůbec špatná. Ano, při rozjezdech do kopce duní, ale rozhodně to není žádná katastrofa. A když se rozjedete, tak sice neposloucháte atmosférický osmiválec, ale tříválec je poměrně zticha. Dokázal bych si ale představit nižší spotřebu. Po městě a okolí jsem najezdil přes 400 kilometrů se spotřebou 6,3 litru na sto kilometrů. Téměř stejnou spotřebu jsem měl s Touranem, který měl dvoulitrové TDI a DSG. A pět rychlostí je sice málo, ale na druhou stranu je převodovka přesná a řazení jde zlehka. Pochválit musím i nastavení podvozku, který se chová dospěle a nabízí slušný komfort. Zároveň je ovšem dostatečně stabilní v zatáčkách a rozhodně ho nerozhodí rychlejší průjezd zatáčkou. Řízení sice nenabízí příliš zpětné vazby, jak už je dnes zvykem, ale je přesné.
Škodovce se nepovedl pouze exteriér Fabie – povedený je také vnitřkem vozu. Ten již na první pohled vypadá hezky a hodnotně. Je též velmi dobře postavený a v autě tak nikde nic nemlátí. V dnešní době již neplatí, že bohatá výbava je výsadou pouze velkých limuzín. I do Fabie si tak můžete připlatit bezklíčkové odemykání a startování a nebo třeba i adaptivní tempomat. Ten sice ve spojení s manuálem nefunguje zcela podle mých představ, ale i tak je to docela překvapení ve Fabii. Nechybí ani navigace a nebo automatická klimatizace, která by jen mohla být trochu výkonnější. Na druhou stranu Škoda tak trochu zapomněla nabídnout xenony nebo LED světla. Maximum pro Fabii jsou projektorové halogeny s LED denním svícením. Celkově se s LED světly šetřilo – například zadní světla používají výhradně klasické žárovky. Uvnitř Fabie ale budete opravdu rádi – vše funguje a vše je příjemné na pohled i na dotek. Snad jen prostoru by mohla Fabia nabízet více, ale to je z části tím, že je to prostě relativně malé auto. Slušný je i zavazadlový prostor, který má 530 litrů (bez rezervního kola).
Pojďme si to na závěr shrnout. Škoda Fabia ScoutLine je povedené auto. Vypadá dobře a kromě jízdy po městě a okolí zvládne i delší trasy. A jezdí příjemně, jen od ní nesmíte čekat zábavu. Naftový tříválec není špatný, pokud vám ovšem nevyhovuje, tak si můžete zvolit benzínový motor, který ovšem nyní už má také pouze tři válce. Interiér je dobře zpracovaný a vše v něm funguje podle mých představ. Jestliže mám najít něco, co by mohlo být lepší, tak bych uvítal xenonová nebo LED světla a šestistupňový manuál. Na závěr je třeba říct, že Scoutline je nejdražší provedení Fabie – nejlevněji pořídíte oplastovanou verzi za 376 900 Kč. A za motor 1.4 TDI 77 kW zaplatíte nejméně 472 900 Kč, což je za Fabii poměrně dost.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 422 ccm |
Max. výkon | 77 kW |
Max. točivý moment | 250 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 4.5 |
Mimo město | 3.8 |
Kombinace | 4.0 |
Výkony | |
Max. rychlost | 196 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 10.2 s |
Převodovka | |
pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 257 mm |
Šířka | 1 732 mm |
Výška | 1 488 mm |
Rozvor | 2 470 mm |
Objem nádrže | 45 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 189 kg |