Škoda Kodiaq oficiálně odhalena!

Škoda dnes večer v Berlíně představila své nové SUV Kodiaq. Vzhled jsme si sice mohli prohlédnout dopoledne, ale nyní si pojďme probrat oficiální informace z tiskové zprávy automobilky. Svými rozměry se Kodiaq pohybuje na horní hranici segmentu kompaktních vozů SUV. Celková délka činí 4 697 mm, šířka 1 882 mm, výška (včetně střešního nosiče) 1 676 mm a rozvor 2 791 mm. Vůz je postaven na modulární platformě koncernu Volkswagen, kde hraje velkou roli odlehčená konstrukce. Maximální tuhost karoserie zajišťuje rozsáhlé využití vysokopevnostních ocelí. Se základním motorem TSI a pohonem předních kol činí pohotovostní hmotnost velkého SUV (bez řidiče) pouhých 1 452 kg, u motoru 1,4 TSI s pohonem 4×4 pak 1 540 kg.
Pro vozy značky Škoda je typická velkorysá prostornost: Kodiaq je jen o čtyři centimetry delší než Octavia, v rámci segmentu SUV však nabízí nadprůměrně velký interiér. Délka interiéru velkého SUV činí 1 793 mm, šířka ve výšce loktů vpředu činí 1 527 mm a vzadu 1 510 mm. Prostor nad sedadlem má vpředu 1 020 mm a vzadu 1 014 mm. Prostor před koleny cestujících na zadních sedadlech činí až 104 mm.
Pro přední sedadla je k dispozici celá řada komfortních prvků. Volitelně mohou být vyhřívaná, s ventilací nebo elektricky nastavitelná, včetně paměti. Také zadní sedadla modelu Kodiaq jsou variabilní: lze je sklápět v poměru 60:40, standardně jsou posuvná v podélném směru až o 18 cm a sklon opěradla je individuálně nastavitelný. Na přání může mít vůz další dvě sedadla ve třetí řadě – Kodiaq je prvním sedmimístným modelem v novodobé historii značky Škoda. Alternativou k sériově dodávaným textilním potahům jsou provedení v kombinaci textil-kůže nebo kůže-Alcantara. Dekorační lišty jsou k dispozici v pěti provedeních. Ambientní osvětlení s nastavitelným odstínem vytváří v interiéru za tmy jedinečnou atmosféru. Toto osvětlení je integrováno v dekoračních lištách ve výplních dveří a nabízí deset různých barev.
S objemem 720 až 2 065 l (při sklopení zadních sedadel) nabízí Kodiaq největší zavazadlový prostor ve své třídě. Je-li vůz vybaven volitelným sedadlem spolujezdce se sklopným opěradlem, vejdou se do SUV předměty o délce až 2,80 m. Součástí volitelné výbavy jsou elektricky ovládané páté dveře, které lze (také v rámci volitelné výbavy) otevírat a zavírat pohybem nohy pod nárazníkem nebo tlačítkem v interiéru. Kodiaq může v konfiguraci TDI/DSG/4×4 táhnout přívěs o celkové hmotnosti až 2,5 t. Pro tento účel je možno objednat elektricky ovládané tažné zařízení.
Celkem nabízí Kodiaq více než 30 Simply Clever detailů, včetně sedmi zcela nových. Mezi ně patří například výsuvná plastová ochrana hran dveří: ta se díky předepjatým pružinám při otevření dveří sama vysune a zabrání tomu, aby se kovová hrana dveří dostala do kontaktu se stěnou garáže nebo vedlejším automobilem. Při zavírání se lišta opět samočinně zasune. Toto Simply Clever řešení zabraňuje poškrábání a deformacím na vlastním i okolních vozech. Na přání může být Kodiaq – rovněž jako první vůz značky Škoda – vybaven také elektrickou dětskou bezpečnostní pojistkou pro zadní dveře, palubní komunikací ICC nebo paketem spánek se speciálními hlavovými opěrkami.
Škoda své velké SUV vysílá na silnice s bohatou paletou asistenčních systémů. Novinkou v portfoliu je asistent pro couvání s přívěsem Tow Assist: pokud má Kodiaq připojen přívěs, při pomalém couvání převezme systém řízení vozu. Při couvání bez přívěsu nový asistent Manoeuvre Assist brzdí, jakmile za vozem rozezná překážku. Umožňuje to vylepšená funkce zadních parkovacích senzorů. Sériově dodávaný systém Front Assist včetně funkce nouzové brzdy City, rozpozná pomocí radaru nebezpečné situace způsobené jinými vozidly nebo objekty před automobilem. Je-li to nutné, systém řidiče varuje a v případě potřeby vůz částečně, nebo zcela zabrzdí.
Také adaptivní tempomat Adaptive Cruise Control (ACC) funguje pomocí radaru a pomáhá řidiči udržovat zvolenou rychlost a odstup vozu od následovaného vozidla. Systémy Lane Assist, Blind Spot Detect a Rear Traffic Alert pomáhají řidiči při udržování směru v jízdním pruhu. Pomocí radaru na zádi vůz hlídá mrtvé úhly v okolí vozu a pomáhá pří couvání z parkoviště. Je-li vůz současně vybaven systémy Lane Assist a ACC spolu s převodovkou DSG, získává navíc i funkci Traffic Jam Assist. Tento asistent dokáže v hustém provozu s vozem sám popojíždět, brzdit a udržovat jízdu v pruhu, a to do rychlosti 65 km/h.
Hudební a infotainment systémy modelu Kodiaq nabízejí nejnovější technologie. Infotainment Swing se 6,5″ displejem je součástí sériové výbavy. Lze jej doplnit o Bluetooth připojení pro smartphone a ŠKODA SmartLink. SmartLink přináší na palubu vozu standardy Apple CarPlay, Android Auto a MirrorLinkTM. Pokud zákazník připojí svůj telefon k USB portu, otevře se odpovídající rozhraní na displeji infotainmentu.
Volitelně dodávaný infotainment Bolero má 8″ dotykový displej s vysokým rozlišením, včetně funkce palubní komunikace ICC (In-Car-Communication). Mikrofon handsfree sady zaznamenává hovor řidiče a pomocí reproduktorů jej přenáší do zadní části vozu. Navigační infotainment Amundsen rozšiřuje služby systému Bolero o funkci navigace a o speciální zobrazovací režim pro jízdu v terénu a v úzkých podzemních garážích. Nejvyšší varianta infotainmentu, navigační systém Columbus, je navíc vybaven pamětí o kapacitě 64GB a DVD mechanikou.
Paletu motorů pro uvedení modelu Kodiaq na trh tvoří pět agregátů, dva motory TDI a tři TSI. Jejich zdvihový objem se pohybuje od 1,4 do 2,0 l, výkon od 92 kW (125 k) do 140 kW (190 k). Benzinové i naftové agregáty mají turbodmychadlo, přímé vstřikování paliva a splňují požadavky emisní normy EU 6. Motor 2,0 TDI je k dispozici ve dvou výkonových verzích. První z nich má výkon 110 kW (150 k) a točivý moment 340 Nm. Vrcholné provedení disponuje 140 kW (190 k) a točivým momentem 400 Nm. Vstupní motorizace TDI spotřebuje na 100 km 5 l nafty. S nejsilnějším naftovým motorem zrychluje velké SUV z 0 na 100 km/h za 8,6 s a akceleruje dále až na maximální rychlost 210 km/h.
Paleta benzinových motorů se skládá ze dvou agregátů 1,4 TSI a jednoho 2,0 TSI. Kompaktní čtyřválec má v základní verzi výkon 92 kW (125 k) a točivý moment 200 Nm. V silnější verzi dodává motor o objemu 1,4 l výkon 110 kW (150 k) a točivý moment 250 Nm; systém ACT (Active Cylinder Technology) při nízkém zatížení a otáčkách odpojí druhý a třetí válec. U špičkové benzinové motorizace, agregátu 2,0 TSI, zajistí maximální efektivitu vylepšený režim spalování. Výkon motoru činí 132 kW (180 k), točivý moment 320 Nm. V závislosti na konkrétní motorizaci může být vůz vybaven buď šestistupňovou manuální převodovkou nebo převodovkou DSG se šesti nebo sedmi stupni. Pro většinu motorizací je k dispozici pohon 4×4 s elektronickým řízením. Ten přináší velké výhody v oblasti trakce, stability a bezpečnosti jízdy – i mimo silnice.