BMW ukázalo 4x prototypy M3, které se nedostaly do výroby
![](https://griptv.cz/wp-content/uploads/2016/09/bm01_57ebcb14b442b.jpg)
V roce 2016 slaví 30. výročí automobilová legenda, která znamenala v segmentu sportovních vozů střední třídy revoluci. Její výroba začala v roce 1986. První generace BMW M3 vytvořila etalon, s nímž se ostatní výrobci srovnávali… a o pět generací později toto srovnávání pokračuje i nadále, alespoň to říká BMW.
Třicáté výročí BMW M3 je ideální příležitostí pro připomenutí čtveřice verzí, které se z různých důvodů nedostaly dále než do fáze prototypů. Narozeninovou party v letošním roce doplňují: BMW M3 Pickup z roku 1986, BMW M3 Compact z roku 1996, BMW M3 Touring z roku 2000 a druhá reinkarnace BMW M3 Pickup vyrobená v roce 2011.
BMW M3 Pickup (1986)
Po uvedení do prodeje nebyli z mimořádných dynamických schopností nadšení pouze zákazníci, ale také lidé v BMW Motorsport. Ti ale často potřebovali přepravovat různou výbavu a díly do Garchingu nedaleko Mnichova, kde je dnes sídlo divize BMW M. Schopnost převozu velkého nákladu ale kromě jiných nepatřila k nejsilnějším stránkám první generace BMW M3.
Netrvalo dlouho a karoserie BMW řady 3 Cabrio se proměnila na BMW M3 Pickup. „Otevřená karoserie Cabrio byla zvolena z několika důvodů,“ vysvětluje Jakob Polschak, vedoucí oddělení stavby prototypů a dílen divize BMW M a již 40 let zaměstnanec BMW. „Za prvé, protože jsme potřebovali vůz pro naše potřeby, který bude v dokonalé kondici. A za druhé, protože z verze Cabrio se snáze vytváří přestavba na pickup.“
První BMW M3 Pickup neměl originální rozšířené blatníky, ale užší karoserii velkosériových verzí. Nejdříve byl vybaven motorem z takzvané „italské M3“ s výkonem 192 k, jehož objem byl z daňových důvodů zmenšený na dva litry. „Později jsme jej předělali na původní motor 2,3 litru o výkonu 200 k,“ dodává Polschak. BMW M3 Pickup jezdilo spolehlivě v okolí továrny 26 let, do důchodu šlo teprve před čtyřmi roky.
BMW M3 Compact (1996)
Hlavní myšlenkou v pozadí BMW M3 Compact z roku 1996 bylo postavit vůz pro mladší klientelu, který by byl vstupní branou do světa automobilů BMW M. Při srovnání se současností je M3 Compact vlastně předchůdcem BMW M2, protože i když by se M3 Compact dostal do výroby, měl by snížený výkon motoru z modelu M3.
Prototyp měl ale plný výkon 321 k, což dokázalo automobilu s hmotností pouhých 1,3 tuny udělit výjimečnou dynamiku. Ostatně německý časopis „auto motor und sport“ ve vydání 13/1996 po testu tohoto prototypu prohlásil: „Je o 150 kg lehčí, agilnější a méně kompromisní.“
BMW M3 Touring (2000)
O výrobě verze Touring BMW M3 se rozhodovalo, a tak vznikl tento reálný prototyp. Zatímco M3 Compact byl poskytnut odbornému tisku pro získání dalších názorů a zájmu veřejnosti, M3 Touring zůstal výhradně pro interní potřeby. „Prototyp nám ukázal, že z čistě technického pohledu by bylo možné verzi M3 Touring připravit pro sériovou výrobu relativně snadno,“ vysvětluje Jakob Polschak.
„Jednou z důležitých věcí, kterou jsme si museli ověřit, byly úpravy zadních dveří tak, aby tvarem navázaly na rozšířené blatníky. A to bez potřeby nových a drahých nástrojů.“ Když M3 Touring sjel z výrobní linky, bylo zřejmé, že instalace M specifických prvků si vyžádala jen minimum dodatečné manuální práce.
BMW M3 Pickup (2011)
Potom, co první generace BMW M3 Pickup po více než čtvrtstoletí vykazovala znaky značného opotřebení, bylo zřejmé, že je třeba připravit nástupce. Stejně jako dříve, i nyní posloužila jako základ otevřená karoserie Cabrio s dodatečnými výztuhami. „Transformace původně začala na jaře 2011 docela normálně, nicméně pak někdo přišel s nápadem, jak tento vůz marketingově využít jako aprílový žert k 1. dubnu,“ dodává Polschak. Pickup se ukázal veřejnosti během ladění na Nordschleife okruhu Nürburgring. Média následně na základě získaných „tajných“ fotografií začala spekulovat o tom, že BMW připravuje výrobu této verze.
Následně tomu mnoho novinářů a bloggerů skutečně uvěřilo potom, co oficiální tisková zpráva, vydaná 1. dubna 2011, uvedla, že BMW M3 Pickup bude „čtvrtou karosářskou verzí“ doplňující Sedan, Coupé a Cabrio. Zpráva také uváděla, že jde o vůz, který unikátním způsobem spojuje výkon 309 kW/420 k, nosnost 650 kg, jízdní vlastnosti závodního vozu a každodenní praktičnost. Pickup byl o 50 kg lehčí než Cabrio a jeho 20 kg vážící střechu bylo možné sejmout, a tím snížit těžiště pro lepší ovladatelnost.
Nakonec bylo uvedeno, že automobil vznikl pouze v jediném exempláři pro potřeby továrny. Na rozdíl od svého předchůdce však dostal registrační značku a lze s ním jezdit po veřejných silnicích.