Test VW Multivan T5 2,5 TDI 4Motion (2005): Jezdí jako osobák a nacpete do něj vše

I pokud koncern Volkswagen nesnášíte sebevíce, tak musíte uznat, že na trhu má několik modelů, které vládnou a určují směr ve svém segmentu. Mezi takové modely patří například Golf či Passat. Zapomenout však nesmíme ani na Transporter, respektive všechny jeho verze. Jestliže laická veřejnost má problém rozeznat Rapid od Octavie, tak rozeznat jednotlivé verze dodávky od Volkswagenu je problém i pro ty, kterým auta nejsou cizí.
Pojďme si v tom tedy udělat pořádek. Jednotlivé generace jsou označovány čísly. První generace je T1 a poslední pak T6. My testujeme předposlední – tedy T5, která se vyráběla od roku 2003 do roku 2015. To je jasné, ale pak tu máme názvy Transporter, Multivan, Caravelle a California. A všechny jsou to na první pohled stejné krabice. V čem je tedy sakra rozdíl? Transporter je základní verze a obvykle slouží především pro přepravu nákladu. Může být však i ve verzi, která je uzpůsobena pro přepravu lidí. Obvykle je Transporter hůře vybavený a vypadá prostě nejlevněji ze všech verzí. Caravelle je pak taková o něco lepší verze Transporteru určená především pro přepravu lidí. Nejluxusnější verze je pak právě námi testovaný Multivan, což je velké luxusní MPV. Caravelle je „pouze“ velké MPV. A už nám zbývá pouze California, což je karavan. Když už v tom nyní máme jasno, tak se pojďme věnovat přímo testovanému autu…
Nový vybavený Multivan je pořádně drahý, takže hodně lidí zamíří do autobazaru. I starší Multivany si ale dobře drží cenu. Námi testovaný stříbrný exemplář je z roku 2005 a přesto si ho Auto ESA cení na 363 tisíc korun. Pod kapotou našeho auta se skrývá 2,5litrový naftový pětiválec, který nabízí 128 kW a 400 Nm. Díky němu má i dva a půl tuny težké auto solidní dynamiku. Zvyknout si je potřeba na pomalejší reakce motoru. Zrychlení z nuly na sto je otázkou 12,5 vteřin a maximální rychlost je 184 km/hod. I přesto, že se jedná o starší diesel, tak je poměrne kultivovaný. Nepříjemně se klepe akorát při startu. Motor je spojen s šestistupňovým manuálem, kterému nelze prakticky nic vytknout. Výkon pětiválce míří v našem případě na všechna čtyři kola. I řízení je velmi příjemné. Jediným problémem Multivanu jsou brzdy. I když se chová jako osobák, tak je stále třeba myslet na to, že je těžký, takže nezastavíte tak rychle. Je tedy lepší si nechávat o trochu větší rozestupy a nenechávat brždění na poslední chvíli. Jinak musím přiznat, že mě Multivan jizdně opravdu překvapil. Nechápal jsem, jak někdo může s dodávkou jezdit dennodenně, ale jezdí se s ní tak příjemně, že už tomu nyní rozumím. I parkování bez parkovacích čidel je díky krabicovitému tvaru karoserie jednoduché. Hledat musíte akorát dostatečně velké místo. Zvyknout si je třeba na větší slepý úhel. Třešničkou na dortu je pak slušná spotřeba, která je při klidném tempu do devíti litrů nafty.
A jak je to s tou praktičností? Když se podíváte na Multivan, tak všem musí být ihned jasné, že do tohodle auta toho nacpete opravdu hodně. Objem zavazadlového prostoru je 1 210 litrů. Dvě horská kola naložíte jako nic. Vše je bytelně postaveno, takže ani člověk nemá strach, že by kolo interiér mohlo poníčit. Zvyknout si ovšem musíte na tvrdé plasty. Alespoň, že i po letech vnitřek vypadá poměrně moderně a máte k dispozici vše potřebné. Například i třízónovou klimatizaci. Jen volant již působí staře. Problém nastane v moměntě, kdy budete chtít vyndat z auta zadní lavici. Nebo jí třeba jen posunout. Váží totiž téměř 90 kilo. Na manévrování s ní jsou prostě potřeba minimálně dva lidé. Velmi praktické jsou posuvné dveře, které u Multivanu naleznete na obou stranách.
Závěrečné hodnocení? Multivan T5 jezdí skoro jako osobák, nacpete do něj naprosto vše a i po letech vypadá celkem dobře. Jestli je potřeba si na něco dát pozor, tak je to 2,5litrový pětiválec, který má sice dostatek výkonu, ale nepatří mezi nejspolehlivější motory. Věřím ovšem, že pokud najdete udržovaný kousek a nadále ho budete udržovat, tak to nebude tak hrozné. Další negativa lze na Multivanu hledat jen těžko, pokud chcete velké a prostorné auto.
Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Auto ESA. Vozy Volkswagen, které má Auto ESA v nabídce, naleznete zde.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 2 460 ccm |
Max. výkon | 128 kW |
Max. točivý moment | 400 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 11.8 |
Mimo město | 7.7 |
Kombinace | 9.2 |
Výkony | |
Max. rychlost | 184 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 12.5 s |
Převodovka | |
šestistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 890 mm |
Šířka | 1 904 mm |
Výška | 1 949 mm |
Rozvor | 3 000 mm |
Objem zavazadelníku | 1 210 l |
Provozní hmotnost | 2 400 kg |