Test Peugeot 208 GTi: Budete ho milovat

Hot-hatch od Peugeot býval pojem. 205 GTi zná snad každý. Poslední dobou jakoby ovšem francouzi zapomněli, jak postavit dobrý hot-hatch. Takže, když se k nám na testování dostalo nejnovější 208 GTi, tak jsem byl opravdu zvědav, zda se Peugeot ponaučil. Z technických speficikacích to vypadá dobře. Pod kapotou se ukrývá 1,6litrový čtyřválec nabízející 208 koní a 300 Nm. Jeho výkon směřuje na přední kola skrze šestistupňový manuál. Zrychlení z nuly na sto je otázkou 6,5 vteřin a maximální rychlost je 230 km/hod. Tohle jsou ale pouze technické údaje – nejdůležitější samozřejmě je, jak 208 GTi jezdí.
Ještě než se k tomu dostaneme, tak se zaměřmě na design vozu. Abyste si nějaký auto koupili, tak se vám musí líbit. Pokud se vám nebude líbit, tak si ho prostě nekoupíte, jelikož případně nezjistíte ani jeho skvělé jizdní vlastnosti. I když se říká, že vzhled je subjektivní věc, tak já se musím k vzhledu 208 GTi vyjádřit. Moc často se mi totiž nestává, že by se mi testované auto líbilo na 100%. Jenže u tohoto Peugeotu to prostě tak je. Vše začíná už u pefektního matně sametového laku ICE Silver, který kromě toho, že skvěle vypadá, tak se jedná o strukturovanou barvu, jenž by měla být odolnější a snadněji udržovatelná. A je třeba říct, že tak opravdu působí. Kromě laku se mi líbí i celkové tvary auta, světla a i červené a chromované detaily. To auto prostě vypadá dobře. Snad by jen mohlo působit trochu dravěji.
Po nasednutí dovnitř pokračuje moje nadšení. Interiér vypadá moderně, jednoduše a je kvalitně zpracovaný. Akorát na některých místech bych si dokázal představit kvalitnější plasty. Sedačky drží tělo v zatáčkách dobře a zároveň v nich není problém jet delší vzdálenosti. Na můj vkus se sedí ale přiliš vysoko. Při prvním nasednutí vás zcela jistě bude šokovat malý volant. Chvíli si na něj budete zvykat, ale pak si ho zamilujete a následně, když přesednete do auta s „normálním“ volantem, tak budete chtít zpět malý. Horší je to již s netradičně umístěnými budíky. Já jsem na ně ještě viděl, ale menší kolega téměř ne. Tohle je opravdu věc, kterou si musíte vyzkoušet před objednáním auta, jelikož koupit si auto, ve kterém nevidíte na rychloměr, otáčkoměr a informační displej, je docela blbý. Naopak nic špatného nelze říct k ovládání klimatizace či k dotykovému displeji, ve kterém naleznete i navigaci. Lze přes něj jít i na internet, ale není to příliš pohodlné. Je to totiž jediná funkce, při které se palubní systém zasekává. Jinak běží plynule. Poměrně netradiční je dnes ještě „staré“ startování klíčkem, ale osobně mi to nijak nevadí. Co mi ale v 208 GTi naopak chybělo jsou xenonové či LED světlomety. Příliš praktická není ani kovová řadící páka, která v létě pálí a v zimě studí.
A teď už konečně pojďme na jizdní dojmy. 1,6litrový čtyřválec je skvělý. S chutí jde do otáček a má dostatek síly i ve vyšších rychlostech. Zvuk motoru je poměrně výrazný a je s ním jeden problém. Při dálničních 130 km/hod se ozvývá velmi nepříjemné dunění, ze kterého vás brzo bude bolet hlava. Řešení tohoto problému jsou dvě – buď jet pomaleji a nebo naopak rychleji. Manuální převodovka je nečekaně přesná, i když je trochu „gumová“. Auto hezky drží v zatáčkách, ale nedotáčivost by mohla přijít trochu později. Celkově totiž auto působí spíše jako Gran Turismo, jak si ostatně říká, než okreskový závoďák. Díky tomu je sice zcela odlišný od legendráního 205 GTi, ale na druhou stranu je skvěle použitelný každý den a na delší trasy, tak jak by to mělo být u hot-hatchů. Tomu odpovídá i spotřeba 7,5 litru na sto kilometrů, kterou jsme měli na konci testování. V tom je zahrnuta dynamická jízda po městě, dálnici i okreskách. A samozřejmě i nějaké to okreskové dovádění na Šumavě.
Jaký je tedy závěr? 208 GTi je velmi dobré auto, i když je jizdními vlastnostmi jiné než slavné modely francouzské značky z historie – nechce vás zabít v každé zatáčce. Jediné, co budete muset přežít při koupi, je pár přešlapů uvnitř – pro někoho neviditelné budíky či kovová řadící páka. Jako celek je to ale opravdu kvalitní auto, budete ho milovat, pokud od něj nebudete čekat závodní vlastnosti, ale sportovnější svezení a každodenní použitelnost.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 598 ccm |
Max. výkon | 153 kW |
Max. točivý moment | 300 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 7.0 |
Mimo město | 4.5 |
Kombinace | 5.4 |
Výkony | |
Max. rychlost | 230 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 6.5 s |
Převodovka | |
šestistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 3 962 mm |
Šířka | 1 739 mm |
Výška | 1 471 mm |
Rozvor | 2 538 mm |
Objem zavazadelníku | 285 l |
Provozní hmotnost | 1 190 kg |