Test Land Rover Discovery 4 3.0 TDV6 HSE (2010): Vzali jsme ho do Alp. Jak si vedl?

Na konci března jsme se rozhodli podniknout výlet do Alp. Konkrétně jsme chtěli do italského městečka Cavalese. Když už jsme tedy měli destinaci, tak jsme začli přemýšlet, co si na 1 200 kilometrů dlouhou cestu do Alp a zpět vezmeme za auto. Po pár špatných nápadech jako vyrazit jedničkovým BMW, což sice je velmi dobré auto, ale na dlouhou cestu a navíc do hor se vážně nehodí, jsme přišli na Land Rover Discovery 4. To se zdálo již jako mnohem lepší volba. Dlouhou cestu po dálnici by měl zvládnout skvěle. Horské zatáčky si neužijeme, ale zase vyjedeme i tam, kam silnice nevede. Bylo rozhodnuto. Pojedeme s Discovery 4, který nám ochotně zapůjčila společnost Auto ESA. Do rukou se nám dostala verze 3.0 TDV6 HSE, která má 180 kW a 600 Nm. Pak nám ovšem došlo, že jsme si vzali na cestu do zahraničí britské auto, které je 6 let staré, má najeto 175 tisíc kilometrů a je od automobilky, jenž rozhodně nedělá nejspolehlivější auta. No, nic, už jsme si vybrali.
První noční kilometry po výjezdu z Prahy posloucháme každý zvuk a co vteřinu sledujeme palubku. Žádné vady Discovery ale nevykazuje. Slyšíme jen klidný a pravidelný zvuk dieselového šestiválce a budíky ukazují pouze to, co mají. V Německu tedy autu začínáme věřit a jízda začíná být najednou úžasná. Přední křesla jsou pohodlnější něž v Mercedesu S a vzduchový podvozek by se s ním jistě taky mohl srovnávat. Dálniční kilometry tohle auto polyká dokonale a mohu vám s klidným svědomím říct, že vám tedy vůbec nebude vadit s ním cestovat i přes celou Evropu.
Radost nám dělá i interiér, který i po 175 tisíci kilometrech působí velmi zachovale a nacházíme akorát dvě místa, kde je znát, že auto není nové. Je potřeba poznamenat, že veškerá elektronika funguje. A že jí tu je. Vyhřívané sedačky, vyhřívaný volant, perfektní audio systém a tak dále. Pouze dotykový informační systém s navigací je otrava ovládat, ale to je problém i nových Land Roverů. Například připojit telefon je naprostý horor. Britský původ pak Land Rover ukazuje v nelogickém umístění AUX konektoru, který je vzadu. Proč?!
Třílitrový šestiválec neztrácí dech ani ve vyšších rychlostech. Papírově umí Discovery stovku za 9,4 vteřin, působí však mnohem rychleji. Land Rover umí také bezvadně maskovat rychlost. V rozletu vás tedy na německém autobahnu zastaví až omezovač a to v rychlosti 180 km/hod. Samozřejmě to není žádný okreskový maniak, ale Discovery přímo vybízí ke klidné jízdě, takže to vůbec nevadí a po takovém autě to vlastně ani nikdo nemůže chtít. Jediný problém máme s automatickou převodovkou, která má pouze 6 rychlostních stupňů a na dálnici při 130 km/hod tedy již točí dost přes 2 tisíce otáček, což má negativní vliv na spotřebu. Vyplatí se tedy jet 110-120 km/hod, jelikož to jsou otáčky pod dvěma tisíci a spotřeba je o dost nižší. Tohoto problému si byl vědom sám výrobce, jelikož pro modelový rok 2011 má Disovery již osmistupňový automat. S naším Discovery, model 2010, i tak při klidné jízdě mimo město lze jezdit za zhruba 9 litrů, což považujeme na auto, které odveze 7 lidí a nebo 5 lidí a hromadu věcí, jako skvělý výsledek. Tato spotřeba je však podmíněna tím, že na dálnici se nebudete snažit o rychlostní rekordy, jelikož pak spotřeba výrazně roste. Ve městě budete jezdit za zhruba 11-12 litrů na 100 kilometrů.
A jak jezdí Discovery mimo asfalt? Jedním slovem úžasně. Opravdu. Když jsme dorazili do Cavalese, tak jsme se ubytovali a ihned vyrazili do hor. A jelikož jsme těsně předtím s Discovery zažili naprosto skvělý dálniční přesun, tak nás jeho univerzálnost šokovala. V terénu ho totiž zastaví opravdu máloco a spíše než Discovery nebude moct, tak se budete vy bát. Mimo silnici si můžete jednoduše nastavovat jizdní režimy dle druhu terénu pomocí otočného ovládače, což se opravdu vyplatí, jelikož auto se hodně změní. Land Rover má i asistent sjezdu z kopce, což se v terénu také velmi hodí. Jediné, co nám v terénu scházelo, je více kamer v autě. Naše Discovery totiž mělo pouze zadní, takže jsme často museli vystupovat a podívat se, jak to v okolí vozu vypadá. Novější Discovery opět samozřejmě již má mnoho kamer, ale také za něj zaplatíte podstatně více než za toto, za které dáte 610 tisíc korun. Máme vážně nutkání si ho koupit, jelikož 10 dní nám s ním nestačilo.
Slovo odborníka (Patrik Spurný, Auto ESA)
Land Rover Discovery je častou volbou zákazníků, pro které je jeho větší sourozenec Range Rover zbytečně velkým vozem. Historie tohoto modelu se začala psát v roce 1990, kdy byl Discovery poprvé představen a upoutal na sebe poměrně velkou pozornost. Prvním výraznějším facelifem prošel v roce 1994. Mnoho novinek a vylepšení přinesla však až druhá generace, která byla uvedena na trh v roce 1999 a mimo jiné rozšířila nabídku naftových motorů o šestiválec s označením TD5. Následující generace Discovery byla představena v roce 2004 a nabídka motorizací se rozšířila o nové benzínové šestiválce. Vítanou novinkou byl také dieselový přeplňovaný agregát TDV6 z produkce Fordu, který se stal novým majitelem Land Roveru. Díky tomuto poměrně úspornému motoru, se rozšířil okruh zákazníků, kteří kladli důraz na ekonomický provoz a nízkou spotřebu, kterou naftový Discovery dokázal nabídnout. Třetí generace vozu nahradila dosluhující model v roce 2009, často je však označovaná spíše jako rozsáhlejší facelift.
Discovery v dnešní době může směle konkurovat vozů modelům jako je Toyota Land Cruiser nebo oblíbenému Mitsubishi Pajero. Na trhu s ojetými vozy se setkáte téměř výhradně s vozy s naftovými motory. Díky velkému množství ojetých vozů ze zahraničí, je v nabídce velké množství vozů v nejvyšších výbavových stupních za poměrně příznivé ceny. Vzhledem k poměrně vysokým servisním nákladům, které sebou vlastnictví Land Roveru přináší, je však vhodné před jeho koupí nechat překontrolovat vůz v servisu, nebo kupovat v autobazaru, který disponuje potřebným servisním zázemím.
Klady
- všestranně zaměřený vůz
- prostorný interiér
- bohatá výbava u většiny vozů
- kultivované naftové motorizace
Zápory
- vysoké servisní náklady
- opotřebení u vozů pravidelně využívaných v horším terénu
Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Auto ESA. Vozy Land Rover, které má Auto ESA v nabídce, naleznete zde.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 2 993 ccm |
Max. výkon | 180 kW |
Max. točivý moment | 600 Nm |
Výkony | |
Max. rychlost | 180 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9.4 s |
Převodovka | |
šestistupňová automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 829 mm |
Šířka | 1 915 mm |
Výška | 1 887 mm |
Rozvor | 2 885 mm |
Objem zavazadelníku | 1 260 l |
Provozní hmotnost | 2 508 kg |